پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مجری رادیو در نیویورک در مصاحبه با پرس تی‌وی، حملات هوایی امریکا علیه گروه تروریستی داعش در سوریه را پوششی برای براندازی دولت منتخب بشار اسد دانسته است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، دان دبارDon DeBar، فعال سیاسی امریکایی و مجری رادیو در نیویورک روز پنج شنبه (۱۳ نوامبر، ۲۲ آبان) در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی گفت با وجود کمپین نظامی تحت هدایت امریکا برای شکست داعش، دولت بشار اسد تنها طرفی است که در میدان پیکار با این گروه تروریستی موفق بوده است.

دبار استدلال کرد مقامات امریکایی به دنبال سرنگونی اسد هستند تا سوریه را تضعیف کنند و همچون اوضاع عراق و لیبی بعد از براندازی رژیم صدام حسین و معمر قذافی، «اوضاعی آشفته» ایجاد کنند.

شبکه سی‌ان‌ان روز چهارشنبه به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا و منابع دیپلماتیک گزارش داد باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور، از تیم امنیت ملی خود خواسته است در راهبرد نظامی این کشور در سوریه بازنگری کند چرا که به این نتیجه رسیده است تا اسد در قدرت است، شکست داعش ممکن نیست.

سی‌ان‌ان با بیان این که اوباما دریافته است نمی‌توان بدون تغییر نظام سوریه با داعش مبارزه کرد، افزود صدور این دستور به معنی آن است که واشنگتن بار دیگر بر تغییر نظام سوریه متمرکز می‌شود.

تیم امنیت ملی اوباما در هفته اخیر چهار بار تشکیل جلسه داده که موضوع اصلی این نشست‌ها راهبرد آمریکا در سوریه بوده است.

به گفته یکی از مقامات عالی رتبه امریکا، محور این نشست‌ها به طور عمده به این موضوع معطوف بوده است که راهبرد امریکا در سوریه تا چه حد با راهبرد این کشور در قبال داعش تناسب دارد.

تروریست‌های داعش که برخی از آن‌ها از جمله ستیزه‌جویانی هستند که در اصل  در سال ۲۰۱۲ میلادی تحت تعلیم سیا در خاک اردن برای براندازی دولت سوریه آموزش دیده‌اند، هم اکنون کنترل بخشی وسیع از خاک سوریه و عراق را در اختیار دارند.

امریکا در ماه اوت ۲۰۱۴ حملات هوایی خود را علیه مواضع داعش در عراق آغاز کرد. کمپین نظامی امریکا علیه ستیزه‌جویان داعش در سوریه اواخر ماه سپتامبر آغاز شد.