پايگاه خبري تحليلي «پارس»- علی اکبر ناطق نوری، در سال 1362 وزیر کشور دولت آقاي مهندس میرحسین موسوی بود. در 6 آبان  طرح استیضاح وی در دستور کار مجلس قرار گرفت. در اینجا بخش اول اظهارات استیضاح کنندگان که در مورد عملکرد حسن آخوندی برادر عباس آخوندی(باجناق آقاي ناطق نوری) وزیر مسکن دولت یازدهم است را به نقل از روزنامه رسمی مورخ 15 آبان 1362 ، شماره 11288 نقل می شود:

صفاتی دزفولی: اعوذ‌ بالله‌ من‌ الشیطان‌ الرجیم، بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. در این قسمت مواردی از بندهای ۳ و۴ و ۶ بر عهده اینجانب گذارده شده که قبلا از اینکه سریع می‌خوانیم به خاطر تنگی وقت از نمایندگان محترم عذر خواهی می‌کنم. آقای حسن آخوندی که اکنون به عنوان مشاور وزیر کشور و مسوول کمیته کشاورزی مشغول به کار گردیده بود. به علت تخلفات مالی و برداشت ۳ میلیون تومان پول از تنخواه گردان و احداث مرغداری توپولی پرونده‌ای از طرف واحد تحقیق جهاد تشکیل می‌گردد. در این بین آقای حسن آخوندی طرح اعزام گروهی از جهاد از جمله خودش را به هندوستان می‌ریزد. شب روزی که قرار بود حسن به هند برود در منزل مسوول پذیرش داوطلبین (عده‌ای از نمایندگان – کمی آرامتر بخوانید).

رییس: یک مقدار با طمانینه بخوانید چون آقایان می‌گویند آهسته‌تر بخوانید.

صفاتی دزولی: به اتفاق یکی از اعضاء شورای مرکزی و معاون او، اعضاء قسمت پذیرش و بعضی از اعضاء واحد تحقیق جلسه‌ای تشکیل می‌گردد و بعد از روشن شدن تخلفات آقای حسن آخوندی پیرامون پیامد‌های مسافرت ایشان بحث و تبادل نظر به عمل می‌آید و عضو شورای مرکزی پیشنهاد می‌کند که همان موقع به منزل آقای ناطق نوری بروند ساعت ۱۰/۱۲ شب ایشان به منزل حاج آقا می‌رود و جریان مسافرت حسن را به هندوستان در میان می‌گذارد به دستور آقای ناطق نوری همان نصف شب حسن را از نظریات ایشان با اطلاع می‌کنند و به او می‌گویند طبق نظر حاج آقا شما نباید به هندوستان بروید ولی بلافاصله حسن به منزل حاج آقا می‌رود و می‌گوید اگر نروم آبرویم می‌ریزد و در آن صورت شایعه می‌شود که حسن خطا کار است و به این ترتیب با متقاعد کردن حاج آقا روز بعد طبق تاریخ تعیین شده به هندوستان می‌رود. در تاریخ ۶۰/۳/۱۸ اعضای واحد تحقیق در مجلس شورای اسلامی جهت تعیین تکالیف این قضیه و مسایل دیگر با آقای ناطق ملاقات می‌کنند. ایشان می‌گویند موضوع را با نماینده دادستان مرکز آقای مرتضی ناطق نوری برادر زاده‌اش مطرح کنند و در ضمن همین جلسه آقای ناطق می‌گوید در آن شب که حسن به منزل من آمد به او گفتم که بعد از بازگشت از هندوستان دیگر حق کار کردن در جهاد را ندارد. این برادران طبق دستور آقای ناطق پرونده به دادستانی ارایه می‌دهند ولی به علت مخالفت آقای ناطق پرونده به دادستانی ارایه می‌دهند ولی به علت مخالفت آقای عباس آخوندی برادر حسن و عضو شورای مرکزی جهاد پرونده پیگیری نمی‌شود و مسکوت می‌ماند عدم پیگیری تخلفات آقای آخوندی مورد اعتراض جمعی از برادران قرار می‌گیرد و در غروب فردای روز عید فطر سال ۶۰ حدود ۱۲ نفر از مسوولین مختلف جهاد از جمله مسوول جهاد خارج از کشور جانشین مسوول پذیرش جهاد سازندگی مرکز، مسوول واحد تحقیق، مسوول جهاد ادارات، مسوول خبر (عده‌ای از نمایندگان – آرامتر بخوانید) عضو نشریه جهاد روستا.

رییس: آقای صفاتی می‌گویند که آرامتر بخوانید که آقایان بفهمند.

صفاتی دزفولی: عضو شورای مرکزی و عده دیگری از جهاد به منزل آقای ناطق نوری می‌روند و اعتراض می‌کنند که چرا حسن به زندان نرفته و یا پرونده اش پیگیری قانونی نشده است؟ که پس از صحبتهای زیاد می‌گوید همین قدر که حسن از جهاد اخراج شده کافی است و مثال می‌آورد که یک آخوند سرشناس اگر تخلفی بکند حاضر است که یک سال زندان برود ولی خلع لباس نشود و حسن آخوندی که زمانی کاندیدای وزارت بود امروز اخراج شده است و مانند کسی است که خلع لباس شده و از زندان شدن بسیار بدتر است تخلفات آقای حسن آخوندی که به اخراج وی توسط آقای ناطق نوری منجر گردید به این شرح است.

۱ - آقای حسن آخوندی جزو ۱۶ نفری است که از طریق آقای ناطق نوری در سال ۵۸ صاحب خانه شده است . خرید سه دستگاه ماشین پیکان به عنوان جهاد مرکز برای خودشان و برادر خانم آخوندی که آن زمان در جهاد نبوده است می‌نمایند که تفاوت قیمت دولتی هر ماشین با بازار آزاد در آن زمان شصت هزار تومان بوده است. این موضوع و مسایل دیگر مورد اعتراض حدود سی و پنج نفر از جهادگران مرکز قرار می‌گیرد و افراد معترض پس از آنکه از جلسات متعدد با حاج آقا نتیجه‌ای نمی‌گیرند با حالت قهر و اعتراض جهاد را ترک می‌گویند و آقای حسن آخوندی علاوه بر اینکه در پست خود ابقاء می‌شود به عنوان کاندیدی وزارت کشاورزی به کابینه شهید رجایی پیشنهاد می‌گردد که دو نفر از سی و پنج نفر معترض با آن شهید بزرگوار تماس گرفته و وی را از قبول ایشان به عنوان کاندیدای وزارت کشاورزی منصرف می‌کنند. موضوع گرفتن پیکان از طریق غیر قانونی در گزارش هیات شش نفره که هم اکنون اینجا است که شرح تشکیل آن بعدا خواهد آمد ذکر شده است.

۲ – برداشت غیر قانونی ۳ میلیون تومان از تنخواه گران کمیته کشاورزی و ایجاد مرغداری توپولی توسط آقای حسن آخوندی و دو تن از بستگان که با او شریک بوده‌اند. در توضیح این قسمت باید به عرض برساند که ابتداء آقای ناطق نوری در تاریخ ۶۰/۲/۱۶ در جلسه شورای مرکزی این موضوع را تایید و برای دومین بار نیز در مرداد ۶۰ یک روز بعد از عید فطر در جلسه‌ای متشکل از ۱۲ نفر از مسوولین جهاد برداشت غیر قانونی مبلغ فوق الذکر از تنخواه گردان را توسط آقای حسن آخوندی مجددا تایید می کند به علاوه هیات شش نفر هم این دو تخلف بین را توسط آقای حسن آخوندی تایید و در گزارش خود آورده اند که این گزارش اینجا موجود است.

۳ – تقلب و سوء استفاده از امکانات و عنوان جهاد از جمله اقدام جهت دریافت ۵۲۵۰۰ قطعه جوجه یک روزه به استناد نامه شماره ۲۷۷۹ – ۵۹/۱۰/۱۶ و یک دستگاه تراکتور برای مرغداری نیمه تمام توپولی که عکس تراکتور هم اینجا موجود است.

4- آقای آخوندی به علت برداشتهای غیر قانونی و سوء استفاده از مهر و مسوولیت خود در جهاد و دریافت تراکتور بر خلاف مقررات جهت احداث مرغداری توپولی مبلغ حدود دویست هزار تومان سود کسب کرده است که در جلسه ۶۰/۲/۱۶ شورای مرکزی با حضور آقای ناطق پیروان این مبلغ بحث و گفتگو شده و کسب این سود غیر عادلانه از طریق آقای آخوندی و تخلف ایشان از قانون به همین علت مورد تایید اعضا قرار گرفته است و به علاوه اعضای واحد تحقیق نیز طبق تحقیقاتی که انجام داده اند و مدارک موجود پرونده ای در این زمینه تشکیل داده اند ولی هیچگاه پیگیری نشده است. و در این رابطه نوارهایی نیز موجود است.

۵ – کسانی که در زیر دست آقای آخوندی بوده اند با حمایت ایشان سوء استفاده های مالی کرده اند که پرونده های مربوط به آنها تشکیل گردیده ولی به علت حمایت آقای آخوندی و یا سنگ اندازی در سر راه اعضای واحد تحقیق مانع پیگیری موارد سوء استفاده شده است و کمیسیون جهاد مجلس نیز در جریان این قبیل سوء استفاده ها و ریخت و پاشها بوده و سه نفر از اعضای آن کمیسیون نیز مدتی این قبیل مسایل را پیگیری کرده‌اند.

در توضیح بند ۳ از تخلفات اضافه می‌نماید در حوالی آذر ماه ۵۹ آقای حسن آخوندی شریک خود را که یکی از بستگانش هست وارد جهاد کرده و مدت چهار ماه او را مسوول امور پخش جوجه می کند همچنین همان آقا مسوول پیگیری تخلفات مرغداریها می‌شود و با امضای ایشان برداشت جوجه صورت می‌گیرد. در این رابطه سندی است که آقای حسن آخوندی نامه‌ای به واحد امور جوجه جهت تحویل جوجه یک روزه نوشته و آن شخص نیز به عنوان مسوول امور پخش آن را تایید کده است پس از آنکه واحد تحقیق در جریان این نامه قرار گرفت نامه از بایگانی به سرقت می‌رود و حتی شماره نامه نیز از دفتر پاک می‌گردد و سپس به پیشنهاد آقای حسن و تصویب شورای هماهنگی هیاتی متشکل از شش نفر تعیین می گردد تا موضوع نامه را روشن و از گسترش خبر جلوگیری کنند و جالب است که آقای آخوندی به هیات خود ساخته می گوید (از این نظر می‌گویم خود ساخته به خاطر اینکه این هیات را خودش پیشنهاد می‌کند) اگر مدرکی بر این شایعه دارید ارایه دهید که در این موقع واحد تحقیق جهاد فتوکپی نامه‌ای را که سرقت شده بود با ضمایم آن به شماره‌ای که عرض شد ارایه می‌دهد که الان نامه را خدمتتان می‌خوانم. آقای آخوندی بعد از ارایه نامه هر استان شده و می‌گوید موضوع نامه را فراموش کرده بودم و از چنین سوء استفاده‌ای اظهار ندامت می‌کند و می‌گوید اشتباه کردم (این نامهای است که به سرقت رفته)

واحد امور جوجه جهاد سازندگی مرکز
نظر به آنکه مرغداری توپولی در اربطه با این دفتر می‌باشد لذا برای تامین جوجه یک روزه آن به مقدار ۵۲۵۰۰ قطعه جوجه یک روزه برای روزهای فلان و فلان و فلان اقدام لازم معمول را به عمل آورید – ۶۰/۱/۳۱، ۶۰/۲/۱۰ و ۶۰/۲/۲۰ با تشکر حسن احمد آخوندی کمیته کشاورزی دفتر مرکزی جهاد.

واین هم نامه‌ای است که آن شریکش نوشته (در این موقع آقای صفاتی چند نامه را به نمایندگان نشان دادند) و اینجا امضاء کرده، انجا هم امضاء کرده و در اینجا هم امضاء کرده نوشته که این مرغداری در رابطه با جهاد سازندگی مرکز است و این هم عکس هایی است که کمسیون تحقیق یعنی کمیته تحقیق با اجازه دادستانی رفته و این عکسها را از آن مرغداری که هنوز در حال ساختن بوده انداخته و این هم تراکتوری است که بطور غیر قانونی ایشان از جهاد برداشت کرده است. جالب اینجا است در جلسه ۱۲ نفری روز بعد از عید فطر سال ۶۰ آقای ناطق نوری در جواب یکی از برادران که عنوان می‌کند می‌ترسم مدتی بعد حسن پست بگیرد می‌گوید من نمی‌گذارم و با این ترتیب پرونده را مختومه می‌سازد ولی بعد از مراجعت حسن به وزارت کشاورزی به تأیید آقای ناطق نوری مسوولیت های گوناگونی برای او در آن وزارتخانه در نظر می گیرند که با روشنگری واحد تحقیق جهاد مساله منتفی می‌شود. پافشاری برادران واحد تحقیق در این مورد و بعضی اتهامات وارده دیگر به آقای حسن آخوندی سبب می‌شود که زیرکانه آنها را کنار بگذارند و مجبور بشوند جهاد را ترک کنند. بعد از تصدی وزارت کشور از طرف آقای ناطق نوری حسن به وزارت کشور می رود و «مشاور» وی می‌شود و سپس «مسوول باز سازی مناطق جنگی» می‌گردد ملاحظه می‌فرمایند شخصی که در جهاد با بیت‌المال چنان عمل کرده بود که شرح آن گذشت حالا حدود صد میلیارد ریال اعتبار بی‌زبان از طرف آقای ناطق نوری در زیر رستش قرار می گیرد و جالب اینجا است که ایشان همیشه در رأس مسوولیت هایی منصوب می‌گردد که هزینه هایش خارج از محاسبات عمومی است و حساب کتاب درستی ندارد. اعضاء واحد تحقیق جهاد از دو سال قبل با پاره ای از علماء اسلام و مسوولین مملکتی و بعضی از نمایندگان مجلس تماس و پیرامون این تخلفات و سوء استفاده‌های مالی صحبت کردند و آنها را در جریان مسایل قرار دادند که اسامی و زمان تماس با همگی آنان مشخص است و لزومی به ذکر آنان نیست بهر حال ما از مسؤولان قضایی جدا تقاضای تعقیب و پیگیری این کونه تخلفات را که در جهاد صورت گرفته هستیم و حاضریم در هر دادگاهی پاسخگوی مواردی که طبق سند ارایه گردید و اسناد و نوارهای دیگری که موجود است باشیم.