پايگاه خبري تحليلي «پارس»- كمتر از يكسال است كه احزاب مشاركت و مجاهدين درصددند تا مجددا فعاليت خود را آغاز كنند. گرچه جلسات محفلي و داخلي گسترده اي در تهران و استانها داشته اند ليكن به دليل فعاليت سران اين دو گروه در فتنه، آشوب و آتش افروزي سال 88، همچنان با مشكل قانوني و قضايي براي آغاز به كار مواجه هستند. از طرف ديگر رقابت دروني اصلاح طلبان نيز مانع شكل گيري مجدد آنهاست.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، گفته مي شود از يك طرف آيت الله هاشمي رفسنجاني و تيم كارگزاران بر اين باورند كه شكل گيري دو گروه مجاهدين و مشاركت موجب خواهد شد تا رقيبي براي حلقه اطرافيان هاشمي بوجود آيد و در انتخابات دچار مشكل بشوند و براي ارايه فهرست انتخاباتي مجبور شوند به سهم خواهي گروههاي اصلاح طلب توجه نمايند. بر همين اساس غلامحسين كرباسچي موظف شده تا با تشكيل تيمي، بدنه اين دو گروه در استانها و برخي دانشگاهها را در قالب حزب كارگزاران جذب نمايد.

از طرف ديگر سيد محمد خاتمي مي گويد بايد اين دو گروه با نامي جديد شكل بگيرد و چهره هايي كه نقش كم رنگتري در حوادث سال 88 داشته اند به كميسيون ماده ده احزاب معرفي شوند كه اين ديدگاه خاتمي مبني برشكل گيري گروههاي جديد اصلاح طلب مورد انتقاد گروه كارگزاران قرار دارد.

برخي عناصر نزديك به آيت الله هاشمي رفسنجاني نيز با فشار بر برخي افراد سابق اين دو گروه(كه به كارگزاران نزديك شده اند) تلاش دارند مذاكراتي با كميسيون ماده ده احزاب انجام و مانع شكل گيري اين دو گروه شوند.

لازم به ذكر است در مجلس هشتم كارگروهي به رياست حسين فدايي به بررسي فتنه 88 پرداخت كه در نهايت منجر به گزارش کمیسیون اصل 90 شد. در اين گزارش، عوامل متقاعد شدن نظام سلطه به اینکه سال ۸۸ مناسب ترین زمان برای اجرای کودتای مخملی است، مورد اشاره قرار گرفته و به نقشی کلیدی عناصر دو گروه مجاهدين و مشاركت اشاره شده است كه در ذيل بخشي از اين گزارش اشاره مي شود:

- مسافرت های خارجی افرادی چون محمد خاتمی که اغلب به تلاش برای متقاعد کردن طرف خارجی به اینکه میرحسین موسوی فردی مناسب برای پیش بردن پروژه تغییرات ساختاری در ایران است، اختصاص داشته است. اسناد موجود نشان می دهد خاتمی در تونس، ترکیه و استرالیا برای ترغیب خارجی ها به حمایت از موسوی تلاش کرده و موفق نیز شده است.

- مسافرت مجموعه ای از عوامل اطلاعاتی خارجی در پوشش های مختلف به داخل ایران و برآورد اوضاع داخلی ایران

- پیشبرد پروژه شبکه سازی با همراهی گروه هایی چون حزب مشارکت و سازمان مجاهدین از سال ۸۸ به این سو که اصلی ترین مکانیسم اجرایی آن برگزاری دوره های متعدد براندازی نرم در خارج از ایران برای گروه های برگزیده داخلی و مسافرت بیش از چند صد نفر از چهره های شناخته شده جریان دوم خرداد به خارج از ایران به منظور شرکت در این دوره ها در فاصله سال های ۸۴-۸۸ بود.

- پیام هایی بود که غربی ها مستقیما از داخل ایران دریافت کردند و این پیام ها منجر به شکل گیری این اشتباه محاسباتی در ذهن آنها شد که سال ۸۸ زمانی مناسب برای کلید زدن پروژه کودتاست.