به گزارش پارس به نقل از تسنیم، خوزه گارسیا مارگایو، وزیر خارجه اسپانیا در کنفرانس خبری با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود، مسکو را دارای نقشی کلیدی در عرصه بین المللی و برنامه هسته ای ایران دانست.

به نقل از پایگاه خبری اسپانیایی زبان« ال پائیس» ؛ مارگایو در این کنفرانس ضمن اشاره به بحران اکراین گفت: یک قاعده کلی وجود دارد و آن احترام به عرصه بین الملل و امور داخلی اوکراین. حاکمیت اوکراین بسیار مهم است و هیچ کس نباید به مرزهای این کشور تجاوز کند.

لاوروف نیز خاطرنشان کرد که اوکراین برای روسیه اولویت دارد، در اوکراین نوعی از کودتا رخ داد و رئیس جمهور واقعی کشور سرنگون شد.

وزیر خارجه روسیه ضمن انتقاد از حمایت کشورهای غربی از اپوزیسیون اوکراین اظهار داشت: کشورهای غربی با حمایت از معترضان اوکراینی که قدرت را با نقض قانون اساسی به دست گرفته اند، سرمشق بدی به جهانیان داده است.

لاوروف وجود نظامیان روسی در خارج از شبه جزیره کریمه را رد کرد و تاکید کرد که کشورش هیچگونه ارتباطی با شبه نظامیانی موجود در کریمه ندارد.

وی ضمن اشاره به قرار دیدار خود با جان کری، همتای آمریکایی خود در پاریس گفت: کسانی که خود باعث ایجاد چنین وضعیتی در اکراین شده اند خود می بایست برای حل این بحران چاره ای بیندیشند. هیچکس نباید کسی را فریب دهد.

وزیر خارجه روسیه در مورد خواست کشورهای غربی برای عدم مداخله نظامی آن کشور در کریمه گفته است روسیه نمی تواند به نیروهای دفاع ملی کریمه دستور بازگشت به پایگاه هایشان را بدهد زیرا آنان نظامیان روسی نیستند.

سرگئی لاوروف در واکنش به پیشنهاد رئیس جمهوری آمریکا برای اعزام ناظران بین المللی حقوق بشر برای حفاظت از امنیت روس های ساکن کریمه در برابر توقف عملیات نظامی روسیه در این منطقه، گفته است که تصمیم گیری در مورد دعوت از ناظران بین المللی به مقامات اوکراینی مربوط می شود.

مارگایو در ادامه افزود: اگر تنش ها در اوکراین رو به کاهش نگذارد اتحادیه اروپا تحریم هایی برای روسیه در نظر می گیرد. ما امیدواریم که این بحران هرچه سریع تر حل شود و بی اعتمادی موجود میان روسیه و اتحادیه اروپا هرچه سریع تر از بین برود. زمان مذاکره فرا رسیده است.

وزیر خارجه اسپانیا همچنین به نقش روسیه در تلاش برای حل بحران سوریه گفت: نقش روسیه برای تلاش جهت حل بحران روسیه در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی و پاکسازی این کشور از این سلاح ها بسیار مهم بود.