به گزارش پارس به نقل از تسنیم، کارل بیلت وزیر خارجه سوئد بعدازظهر امروز با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اراده جمهوری اسلامی ایران برای توسعه مناسبات همه جانبه با کشورهای مستقل اظهار داشت: نگاه به آینده، زمینه ساز ارتقا سطح همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی است.

شمخانی افزود: تامین منافع ملی اصل خدشه ناپذیر در سیاست خارجی ایران است و در این مسیر آماده گفت وگو و تعامل متوازن با سایر کشورها هستیم.

وی با اشاره به مذاکرات جاری میان ایران و ۱+۵ در پرونده هسته ای، ضرورت رعایت اخلاق مذاکراتی به عنوان ضرورت اولیه در فرآیند اعتمادسازی را مورد تاکید قرار داد و افزود: برخی کشورهای حاضر در مذاکرات برای رفع مشکلات داخلی خود با عبور از مرز اخلاق و صداقت، آرزوها و ایده آل های مخالفین داخلی خود را به عنوان موضوعات جاری در مذاکرات مطرح می کنند.

وی با اشاره به مواضع صریح و اصولی جمهوری اسلامی که منبعث از حقوق قانونی در فعالیت های صلح آمیز هسته ای و همچنین تامین منافع ملی می باشد، پرونده هسته ای را آزمونی بزرگ برای ارزیابی صداقت و اراده سیاسی غرب عنوان کرد و اظهار داشت: توسعه بی اعتمادی، زیاده خواهی و طرح موضوعات فرعی، موجب ناپایداری فضای گفت وگو و شکل گیری حاشیه های غیرقابل پیش بینی خواهد شد.

شمخانی حرکت بدون تنازل در مسیر بهره گیری از دانش و فناوری های پیشرفته با استفاده از ظرفیت های ملی در حوزه های مختلف را سیاست اصولی جمهوری اسلامی برای توسعه همه جانبه و ایجاد رفاه برای شهروندان خود عنوان کرد و گفت: دستاوردهای ارزنده دانشمندان ایرانی در نانو تکنولوژی، بیوتکنولوژی، علوم زیستی، دانش فضایی، فناوری های اطلاعات و ارتباطات و همچنین دانش صلح آمیز هسته ای نشان روشنی از موفقیت ایران در عبور از مرزهای دانش و فناوری است.

وزیر خارجه سوئد نیز در این دیدار افق همکاری های ایران با جامعه بین الملل را بسیار روشن و سازنده عنوان کرد و اظهار داشت: شرایط جدید پیش روی ایران و سوئد فرصت های قابل توجهی را در حوزه توسعه و ارتقا سطح روابط تجاری و اقتصادی ایجاد نموده است. کارل بیلت دستیابی به توافق جامع میان ایران و ۱+۵ در افق زمانی کوتاه را عاملی مهم برای شکل گیری گشایش های همه جانبه میان ایران و کشورهای مختلف جهان عنوان کرد و اظهار داشت: گفت وگوی سازنده، همراه با افزایش زمینه های اعتماد فی مابین می تواند سرعت دستیابی به توافقات جامع را افزایش دهد.