به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجمع جهانی اقتصاد در ژانویه سال ۱۹۷۱ در شهر داووس سوئیس توسط کلاوس شواب آلمانی در جهت بهینه سازی سرمایه داری و دور هم جمع شدن مدافعان و مدیران سرمایه داری اروپا و آمریکا راه اندازی شد، از این رو  همه ساله رهبران و کارشناسان سیاسی و اقتصادی کشورهای مختلف جهان با حضور در این نشست به بحث و تبادل نظر درباره مسائل مهم اقتصادی جهان می پردازند.

چهل و چهارمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (داووس)   امسال ۲۲ تا ۲۵ ژانویه (۲ تا ۵ بهمن ماه) با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و ۲۰۰۰ تن از رهبران سیاسی و تجارتی، دانشگاهیان، و فعالان جامعه مدنی در تفریحگاه زمستانی داووس با شعار " شکل دهی مجدد جهان، تبعات برای جامعه٬ سیاست و تجارت " در کشور سوئیس برگزار می شود.


برگزاری این اجلاس در شرایطی که جهان از نظر اقتصادی در رکود به سر می برد به طور حتم دارای اثرات و زوایای بسیاری خواهد بود.

حضور کشورهای قدرتمند و توسعه یافته در راستای ترسیم نقشه اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۴ با شعار" شکل دهی مجدد جهان، تبعات برای جامعه٬ سیاست و تجارت" پنجره جدیدی را به روی دنیا در روزهای ابتدایی سال ۲۰۱۴ ایجاد خواهد کرد اما در این میان نباید از جنگ قدرت کشورهای توسعه یافته در راستای دست یابی به اهداف مورد نظر خودشان غافل ماند.

در میان حضور کشورهای قدرتمند جهان در اجلاس داووس، اولین حضور رئیس جمهور کشورمان در این اجلاس به طور حتم زوایای قابل توجهی خواهد داشت که در این بین لغو تحریم ها یکجانبه ایران از سوی آمریکا و کشورهای غربی درپی مذاکرات ژنو می تواند باب جدیدی را در راستای پیشرفت و افقهای دور کشورمان در زمینه های مختلف ترسیم کند.

به طورحتم جمهوری اسلامی ایران به دلیل موفقیت هایی که در مذاکرات ژنو کسب کرده می تواند در راستای پیشبرد برنامه های خود در عرصه جهانی و رایزنی با مقامات کشورهای مختلف جهان در جهت بهبود روابط و ارتقای مناسبات کشور به خصوص در مقوله اقتصادی گام های مثمرثمری را در این اجلاس بردارد.

سازمان دهندگان نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس روز جمعه بیستم دی ماه اعلام کردند که دکترحسن روحانی رئیس جمهور ایران قرار است در نشست آتی این مجمع شرکت کند، پیشتر افرادی همچون محمدباقر قالیباف شهردار تهران، منوچهر متکی وزیر امور خارجه دولت دهم، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در دوران خاتمی، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق در سال ۸۵ در این اجلاس حضور پیدا کرده بودند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهورسابق ایران هم که علاقه زیادی به حضور در اجلاس های بین المللی داشت هیچ وقت به این اجلاس دعوت نشد.

نخستین سفر اروپایی دکترحسن روحانی از زمان تصدی وی در مقام ریاست جمهوری به اجلاس داووس به طور حتم پیامدهای مهمی را برای کشورمان به دنبال خواهد داشت لذا باید منتظر ماند تا زوایای این اجلاس را مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس جمهور کشورمان پیش از سوئیس، برای شرکت در اجلاس شانگهای به بیشکک قرقیزستان و برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک آمریکا سفر کرده بود.

همزمانی اجلاس داووس امسال با کنفرانس ژنو۲ برای حل بحران سوریه از مهمترین موضوعاتی است که به طور حتم اجلاس داووس را با رخدادهای مهمی همراه خواهد کرد.