به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدحسن آصفری در جمع خبرنگاران گفت: در سفر به لبنان پس از ملاقات با میشل سلیمان و دیگر مسئولان ارشد این کشور در خصوص بمب گذاری اخیر در مقابل سفارت ایران در لبنان که منجر به شهادت رایزن فرهنگی ایران و چند تن دیگر شد، مسائل پیگیری و مقرر شد در هفته آینده تیمی از وزارت دادگستری به لبنان اعزام و پرونده را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه هنوز به مرگ « ماجد الماجد» مشکوک هستیم عنوان کرد: دست هایی پشت پرده بوده زیرا ماجد الماجد گنجینه اطلاعات بود و از اقدامات تروریستی در عراق، سوریه و افغانستان اطلاع داشت.

آصفری در ادامه با اشاره به ملاقات با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در این سفر، گفت: در این دیدار بر ایجاد وحدت در لبنان و یکپارچگی دولت و ملت این کشور تأکید شد. امروز حزب الله از آمادگی بسیار بالایی برخوردار است و توانایی مقابله با هرگونه تحرکات خارجی به ویژه از سوی رژیم صهیونیستی را داراست.

وی با بیان اینکه از حزب الله لبنان نه تنها در میان مسلمانان بلکه در میان مسیحیان لبنان نیز به خوبی یاد می شود گفت: پیرامون اقدامات جنایتکارانه ای که گروه های تکفیری و تروریستی در لبنان انجام می دهند بر لزوم شناخت هرچه سریع تر عوامل پشت پرده تأکید شد.

آصفری افزود: وجود دست های خارجی پشت اقدامات تروریستی لبنان، برای ایران و برخی احزاب سیاسی و گروه های منطقه کاملا روشن است. این دست ها در صدد انتقال بحران سوریه به لبنان و گسترش آن هستند.

وی ضمن اشاره به پیگیری پرونده چهار دیپلمات مفقود شده ایران گفت: در این سفر پیگیر پرونده امام موسی صدر شدیم و در دیدار با فرزند وی و گروه های آزادی بخش فلسطینی اعلام شد که ایران همانند گذشته از جنبش های آزادی بخش حمایت می کند.

نگاه ژنو ۲ بیشتر سیاسی است تا عملیاتی

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به سفر به عراق و دیدار با مسئولان ارشد این کشور عنوان کرد: در این دیدار بر لزوم حضور ایران در مذاکرات ژنو ۲ تأکید شد.

وی افزود: گلایه مندی دو طرف از این موضوع بود که حل مسئله سوریه با حضور کشورهایی که اقدام به ارسال سلاح به سوریه می کنند امکان پذیر نیست. نگاه ژنو ۲ بیشتر سیاسی است تا اینکه رویکرد اجرایی و عملیاتی داشته باشد.

آصفری اضافه کرد: در سفر به عراق جلسه ای با نوری المالکی در خصوص مسائل مربوط به لایروبی اروندرود و اقداماتی که قرار بود بعد از قطعنامه ۵۹۸ انجام شود داشتیم و قرار شد تیمی از متخصصین از سوی طرفین اعزام شوند و جلسه ای در تهران به صورت مشترک برگزار شده و موارد طرح شده در قطعنامه پیگیری شود.

وی درخصوص جلسه ای که در اردن با حضور ملک عبدالله پادشاه این کشور برگزار شد گفت: ایران گروهک منافقین را تروریست می داند و از پادشاه اردن خواستیم که اجازه سکونت این گروهک را در منطقه ندهد.

مشکلات منطقه ای در سوریه قابل حل است

آصفری افزود: در سفر به سوریه نیز ملاقاتی با مقامات ارشد این کشور انجام شد و مذاکرات فشرده ای در خصوص اقدامات و اتفاقاتی که در سوریه در حال شکل گیری است صورت گرفت و دو طرف بر ادامه فعالیت ارتش سوریه جهت مقابله با گروه های تکفیری تروریستی تأکید کردند.

وی ضمن تأکید بر اقدامات بسیار خوب دولت و مردم سوریه گفت: مسائل و مشکلات منطقه ای در سوریه قابل حل است به طوری که روز به روز شاهد پیروزی های پی درپی ارتش سوریه در منطقه هستیم.

پیگیری تحویل موشک های S۳۰۰ به ایران

  دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سفر به مسکو و ملاقات با پوتین و لاوروف رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور نیز گفت: در این جلسه پیرامون مبادلات نفتی و کالایی ایران و سوریه بحث و تبادل نظر پرداختیم و مقرر شد توافق دو طرفه بین دو کشور در این رابطه صورت گیرد.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای دریای خزر در ماه آتی در مسکو افزود: مذاکراتی در خصوص حق برداشت از خزر و تأمین امنیت این دریا که بر عهده کشورهای ساحل خزر است صورت گرفت.

آصفری اضافه کرد: در این جلسه مذاکراتی نیز در خصوص موشک های S۳۰۰ با پوتین انجام شد. علیرغم قولی که روس ها به ایران داده بودند اما، موشک ها در موعد مقرر تحویل نشد و در این نشست مقرر شد پیگیری لازم در این مورد انجام شود.

وی با بیان اینکه در سوریه دیداری با گروه های مختلف و نخبگان روس انجام شد افزود: تمامی کشورهای یاد شده بر مسلم بودن حق هسته ای ایران تأکید داشتند. با توجه به اینکه ایران عضو معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است، حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را دارد.

آصفری همچنین ضمن تأکید بر گلایه مندی تمامی این کشورها در مورد حضور نداشتن ایران در مذاکرات ژنو ۲ و شرطی که غرب برای حضور ایران گذاشته است گفت: باید این شروط را برای کشورهایی گذاشت که امروز اقدام به اعزام نیرو به سوریه کرده و بحران را در این کشور تشدید می کنند.

دبیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان، از برگزاری اجلاس بین المجالس کشورهای اسلامی در ماه آینده در تهران خبر داد.