گروه سیاسی، توافقات ژنو در سطح کارشناسان به اتمام رسیده و عراقچی در حال رایزنی با اعضای ارشد گروه ۵+۱ در مورد مسائلی است که در سطح کارشناسان حل نشده است؛ در این میان طرف ایرانی به توافقات اولیه در ژنو پایبند بوده و کارشناسان آژانس از مراکز هسته ای کشور بازدید کرده اند این در حالی است که امریکا با نادیده گرفتن توافقات ژنو به تحریمها علیه ایران افزوده است.


وحید احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده کنگاور با اشاره به تصویب تحریم های جدید امریکا علیه ایران به خبرنگار « پارس » گفت: اگر امریکا همچنان به اعمال تحریمها علیه ایران اصرار داشته باشد، طرف ایرانی نیز نحوه برخورد خود را تغییر می دهد.
نماینده کنگاور ادامه داد: تصویب تحریم های جدید ضد ایرانی بر ادامه روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ تاثیر منفی می گذارد.


به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اگر طرف های غربی توافقات ژنو۳ را یکجانبه نقض کنند، طرف ایرانی نیز به زمان قبل از تحریمها بر گشته و توافقات را نادیده می گیرد.

 

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با بیان اینکه میان کنگره و دولت آمریکا نوعی تقسیم وظایف انجام شده، گفت: از یک سو کنگره و سنای آمریکا به دنبال تحریم های جدید ضد کشورمان هستند و از سوی دیگر رئیس جمهور این کشور اعلام می کند این اقدام را وتو می کند که اگر این موضوع به درستی تحلیل شود می توان دریافت کاخ سفید در بازی سیاسی که آمریکا با جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده، نقش مذاکره کننده و سنا و کنگره نقش اهرم فشار را بازی می کنند.


به گزارش پارس، ۵۹ نماینده مجلس سنای امریکا با طرحی مبنی بر وضع تحریم های جدید علیه ایران موافقت دارند. آنها می گویند تصویب چنین طرحی می تواند فشارها را بر ایران تشدید کرده و این کشور را به دادن امتیازات هسته ای وادار کند.

مجلس نمایندگان امریکا پیشتر با وضع تحریم های بیشتر علیه ایران موافقت کرده بود. اکنون مجلس سنای امریکا نیز به حد کافی آرا برای تصویب طرح تحریم های بیشتر علیه ایران نزدیک شده است. کاخ سفید هشدار داده است اگر کنگره امریکا طرح تحریم های جدید علیه ایران را تصویب کند، رئیس جمهور امریکا آن را وتو خواهد کرد. با این حال، اگر شمار موافقان این طرح در سنا به ۶۷ نفر برسد، در آن زمان رئیس جمهور نیز قدرت وتوی آن را نخواهد داشت.