به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در اولین گردهمایی استانداران دولت یازدهم با تاکید بر لزوم توجه به امنیت اجتماعی و روانی در جامعه، گفت: اخیرا در جلسه سران قوا در این رابطه بحث شد و بنا شد ستادی در قوه قضاییه با همکاری پلیس، وزارت کشور و وزارت اطلاعات تشکیل شود.

وی با بیان اینکه ایران امن ترین کشور منطقه است، خاطرنشان کرد: در منطقه ما کشورها به نحوی درگیری های امنیتی دارند اما در جمهوری اسلامی ایران و با همه سر و صداهایی که علیه ما به راه انداخته اند اقتدار و هوشیاری نیروها باعث شده امنیت قابل قبولی در کشور وجود داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در زمینه امنیت اجتماعی البته ناهنجاری هایی مثل زورگیری، سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف وجود دارد که باید خیلی آنها را جدی گرفت زیرا اینها امنیت روانی جامعه را به هم می زند و باید به آن بها داد.

لاریجانی یادآور شد: درست است که ما برای مقابله با سرقت مسلحانه، شدت عمل به خرج می دهیم اما ارتکاب این جرایم باید جنبه بازدارندگی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: ناهنجاری های اجتماعی دیگری است که می تواند در امنیت کشور اختلال ایجاد کنند از جمله قاچاق موادمخدر و اشاعه موادمخدر صنعتی که شاید بعضا ریشه اقتصادی و بیکاری داشته باشد اما باید توجه ویژه ای داشت و از وقوع این مسائل جلوگیری کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش برخی جریانات افراطی برای ترویج افراطی گری، خواستار توجه بیش از پیش استانداران به این موضوع شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه وضعیت کشور از نظر اقتصادی مناسب نیست، تصریح کرد: این موضوع در سطح دیپلماسی و مذاکرات هم تاثیرگذار است، اگر توان ملی ما از نظر اقتصادی بالا برود این در رفتار کشورهای دیگر در مذاکرات اثر خواهد گذاشت، عارضه کوچکی نیست که ما دچار رکود تورمی هستیم و این در مسائل بین المللی تاثیر دارد.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم کشور ما سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار از عایدات نفت و گاز بهره مند می شود، اظهار کرد: ما از مجموع مصرف داخلی و صادرات نفت و گاز این مقدار استفاده می کنیم در حالیکه خیلی از کشورها یک دلار هم از این محل عایدی ندارند اما کشورشان از نظر اقتصادی وضعیت خوبی دارد، ما امکاناتی داریم که از آن به درستی استفاده نمی کنیم و این موضوع اینقدر قابل توجه است که بین ۱۸۰ کشور از نظر رتبه کسب و کار، ۱۵۲ هستیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این شرایط با برداشته شدن تحریم ها هم تغییر زیادی ایجاد نمی شود، تصریح کرد: پیش بینی عملکرد ما از بودجه جاری و عمرانی امسال حداکثر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود، اگر فرض کنیم که تا ۲۰ درصد رشد طبیعی وجود داشته باشد این رقم ۱۶۸ هزار میلیارد دلار خواهد شد اما در لایحه بودجه ۹۳ بدون بودجه هدفمندی، بودجه عمومی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان دیده شده که با درآمدهای اختصاصی ۲۱۶ هزار میلیارد تومان می شود و این یعنی ما حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان بیش از پیش بینی واقعی بودجه را دیده ایم.

وی کسری بودجه را بدترین ریشه تورم عنوان و خاطرنشان کرد: رهبری بارها بر کاهش هزینه ها، صرفه جویی و افزایش بهره وری تاکید کرده اند اما اثرات این را در بودجه نمی بینیم، این موضوع نیاز به عزم ملی دارد و استانداران می توانند نقش مهمی در کاهش هزینه ها ایجاد کنند.

طرح های عمرانی عموما دچار توقف شده اند
رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی خود در جمع استانداران دولت یازدهم، استانداران را نمایندگان عالی قوه مجریه در استان ها خواند و افزود: استانداران اختیارات وسیعی دارند و توقعات از آن هم بسیار زیاد است البته شاید در یک نگاه بشود حتی اختیارات استانداران را افزایش داد.

وی افزود: اگر این رویکرد وجود داشته باشد که از تمرکز امور در مرکز کشور کاسته شود که عقلایی هم هست، در این صورت کارها تسهیل می شود و سرعت خواهد گرفت، البته در وضعیت فعلی هم اگر از ظرفیت استانداری ها به خوبی استفاده شود اختیارات خوبی دارند.

لاریجانی با تاکید بر لزوم فراهم شدن زمینه همگرایی در استان ها، تصریح کرد: اوقات مسئولین استانی نباید صرف سایش با یکدیگر و کشمکش سیاسی شود. ما در سال های قبل این وضعیت را داشتیم و ظرفیت سوزی شد. باید از تجربیات استفاده کرد چرا که نگاه ایجاد همگرایی بین نیروهای سیاسی، کاردان و نخبه امری است که احتیاج دارد انسان خود را مقید به آن بداند وگرنه همیشه اختلاف نظر وجود دارد اما این نباید باعث شود که از ظرفیت نخبگان استفاده نشود.

وی ادامه داد: آنچه از استانداران برای مردم می ماند، عملکرد آنهاست وگرنه اینکه مشتی حسین را نصب کنیم و مشتی حسن را برداریم ماندگار نیست، توصیه اول من این است که استانداران وقت شان را صرف امور مهم کنند و خصوصا گرفتار خط بازی نشوند، خط بازی نه مشکلی از جریانات سیاسی حل کرده و نه مردم.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما هرگاه در سیاست شلاقی عمل کرده ایم مردم به طرف دیگر رای داده اند و این یک تجربه کلی بعد از پیروزی انقلاب است بنابراین داشتن یک سعه صدر برای استفاده از نخبگان در سطح استان و در سطح ملی قاعده ای عقلایی است که باعث ارتقای کشور و افزایش توان ملی می شود.

وی با تاکید بر لزوم ارزیابی دقیق استانداران از وضعیت استان ها و اولویت بندی برای اقدامات اجرایی، تصریح کرد: در این صورت می توانید مستمرا جلو بروید وگرنه دچار روزمرگی خواهید شد، استانداری یک پست استراتژیک است و گرفتار شدن در امور تاکتیکی خرد استانداران را از وظایف اصلی شان باز می دارد، این احتیاج به یک نگاه عام فراگیر، اولویت های روشن و پیگیری مستمر دارد و حتما امکان پذیر است.

نماینده مردم قم در مجلس با بیان اینکه سطح نخبگی در استان ها قابل قبول است، ادامه داد: در سطح ملی توجه خوبی به این موضوع نشده اما استانداران می توانند از حضور نخبگان در استان ها استفاده کنند و این پایه ای برای آمایش سرزمینی خواهد شد که ما آن را در برنامه ها می نویسیم اما اجرایی نمی شود.

لاریجانی بهره گیری از نیروهای مردمی را از دیگر اقدامات مورد نیاز استانداران عنوان کرد و گفت: باید قبول کنیم که با امور دیوانی و متمرکز، وضعیت کشور به خوبی جلو نمی رود، باید سعی کنیم کارها را واگذار کنیم، تقسیم کار درستی انجام دهیم و به نیروها اعتماد کنیم، نه اینکه با چند اشتباه برخورد تند و خشنی داشته باشیم و افراد را عزل کنیم.

وی با بیان اینکه دولتی بودن اقتصاد از گرفتاری های مهم در این حوزه است، اظهار کرد: استانداران باید در مناطق خود روحیه همکاری با سایر قوا را ترویج کنند. با نمایندگان مجلس در استان ها، نمایندگان قوه قضاییه و نماینده ولی فقیه هماهنگ باشند چرا که بدون ایجاد هماهنگی بین این شخصیت های حقوقی، توسعه پایدار و روشن صورت نمی گیرد، ما تجربه های مختلفی داشتیم که وقتی این هماهنگی ها صورت نمی گرفت کارها هم به درستی پیش نمی رفت.

رییس مجلس شورای اسلامی استفاده از ظرفیت قوای مختلف را نوعی رشد مدیریتی توصیف کرد و گفت: خوشبختانه اکنون بین مجلس و دولت روابط صمیمانه و متعادلی وجود دارد، مجلس معتقد به حمایت از دولت است و شئون دولت را در حوزه دیپلماسی، مسائل اقتصادی و سایر شئون معقول و سنجیده می داند، وزرا هم خدوم و باتجربه هستند و ما امیدواریم با سرعت بیشتری مشکلات اقتصادی کشور سامان یابد.

لاریجانی اضافه کرد: ممکن است در مجلس به دلیل وجود آرای مختلف برخی ایرادها به دولت وارد شود و برخی سبک ها را نپسندند، این مسائل همیشه است اما در کل حرکت مجلس موید حرکت دولت در بخش های مختلف است.

وی با تقدیر از ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس و همچنین اجرای قانون از سوی دولت، تاکید کرد: کشور باید بر اساس قانون اداره شود، در مجلس هم بعد از ارائه بودجه، کمیسیون های تخصصی، مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات نظرات خود را ارائه کرده اند و کمیسیون تلفیق هم بررسی خود را آغاز کرده و کلیات بودجه را به تصویب رسانده است. تلاش ما این است که در بهمن ماه کار بودجه را در مجلس تمام کنیم تا پیش از آغاز سال نو فرصت تنظیم آیین نامه وجود داشته باشد و کشور در سال جدید با دستورالعمل روشن اداره شود.

لاریجانی با اشاره به تحولات منطقه ای و بین المللی، اظهار کرد: در صحنه منطقه ای شرایط امروز خیلی پرتحرک و پرتحول شده است، در گذشته این مقدار تحولات کلان در منطقه را شاهد نبودیم، امروز در فراز و فرودهای منطقه مساله سازی ها، دعواهای تسنعی و بحران سازی ها نقش آفرینی ایران ممتاز و مقتدرانه بوده و موقع به ثمر نشستن استقامت ایران در مسائل منطقه ای است و باید از این نقش استفاده کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های دولت یازدهم در عرصه های بین المللی، نگاه خود در صحنه بین المللی را امیدوارکننده دانست و یادآور شد: با فضایی که برای تحرک فراهم شد از این فرصت استفاده نسبتا خوبی صورت گرفت، باید از این فرصت بیشتر بهره گرفت، در مذاکرات اخیر و مساله هسته یی هم رویت می شد که شرایط ما در صحنه بین الملل در حال تغییر است. ما باید تلاش کنیم از این شرایط بهره بگیریم و از مزیت های کشورمان به درستی استفاده کنیم. در این مسیر باید طراحی دقیقی برای مذاکرات داشته باشیم چرا که با این اصول حرکت مثبتی را پیش رو خواهیم داشت.

وی درباره سیاست داخلی دولت یازدهم نیز تاکید کرد: به نظر می رسد ما دو دوره کاملا متفاوت را در صحنه سیاست داخلی تجربه کرده ایم که از مجموع این تجربیات هم نیروهای سیاسی توجه بیشتری پیدا کرده اند و هم دولت جدید و شعار اعتدال می تواند به درستی جلو برود و فضای آرایش سیاسی داخلی را به سمت آرامش مستدام پیش ببرد تا فضا برای کار و تلاش بیشتر در جهت توسعه فراهم شود. این سوگیری خوب است گرچه باید رفتارها قدری دقیق تر باشد و اعتدال سیاسی محقق شود که من این وضعیت را مثبت می بینم.

رییس قوه مقننه در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع استانداران دولت یازدهم با اشاره به تلاش مجلس برای تسهیل امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بودجه سال آینده، یادآور شد: ما در مجلس در حوزه تقنین و شما هم در حوزه اجرا در این مسیر گام برداریم، باید تلاش کنیم از ظرفیت واحدهای خالی استفاده و آنها را تکمیل کنیم. ما در بسیاری از شهرها برای شهرک های صنعتی، سرمایه گذاری زیربنایی کردیم. ماشین آلات و تجهیزات خریداری کرده ایم اما گاهی از ۵۰ درصد ظرفیت این واحدها استفاده نمی شود.

لاریجانی سرمایه در گردش را نیاز اصلی شهرک های صنعتی دانست و گفت: این مساله به معوقات برخی از واحدها برمی گردد، ما مقرر کرده بودیم که دولت این بدهی را به تعویق بیندازد و آن را در چند سال تقسیم کند اما این کار انجام نشده و این وضعیت در صنعت و کشاورزی وجود دارد، ما تلاش داریم در بودجه سال آینده به نحوی سرمایه بانک ها را افزایش بدهیم تا آنها بتوانند به کارهای تولیدی تسهیلات بدهند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به در اولویت قرار گرفتن طرح هایی با پیشرفت بیشتر در لایحه بودجه، اظهار کرد: این گام خوبی بوده که دولت برداشته تا از طرح های بالای ۸۰ درصد بهره برداری کند و ما این را حرکت پسندیده ای می دانیم و در مجلس از آن حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه طرح های عمرانی عموما دچار توقف شده اند، یادآور شد: همان طور که رییس جمهور هم در گزارش خود گفتند ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کلنگ زده داریم که اگر رقم دقیقی باشد بیست سالی تا بهره برداری از آنها به طول می انجامد، ما باید اجازه دهیم دولت این پروژه ها را به بخش خصوصی واگذار کند و در این زمینه سخت نگیریم، اگر قرار است بیمارستانی ۲۰ سال دیگر با بودجه عمرانی تکمیل شود اجازه دهیم اطباء آن شهر این بیمارستان را بسازند. حتی اگر بعضی از این پروژه ها را مجانی بدهیم به نفع مان است زیرا مردم از آنها استفاده می کنند.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به وجود پروژه های ورزشی کلنگ خورده ادامه داد: این پروژه ها را باید حذف کرد یا آنها را باید با شرایط سهل واگذار کرد. این بار سنگینی است که مانده و باید علاجی برای آن پیدا کنیم. ما در مجلس این فضا را به وجود می آوریم زیرا معتقدیم باید دست دولت را برای واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی باز گذاشت.

لاریجانی با تاکید بر لزوم خودکفایی کشور در زمینه محصولات استراتژیک گندم، برنج و پروتین، تصریح کرد: با توطئه های بیرونی و مشکلات منطقه ای باید نزدیک به خودکفایی حرکت کنیم. وزیر کشاورزی هم آمادگی تحقق این امر را دارد که باید در این مسیر به این وزارتخانه کمک کرد و تسهیلات مناسبی برای بخش کشاورزی در نظر گرفت.

وی با اشاره به وجود مزیت هایی در حوزه نفت، گاز، معادن، پتروشیمی، دریا و محصولات باغبانی، گفت: باید به این نقاط که مزیت های ماست و درآمد ایجاد می کند توجه خاصی داشته باشیم، مخصوصا در مورد منابع مشترک نفتی و گازی در بودجه تلاش می کنیم که امکان فراخی را برای سرمایه گذاری فراهم کنیم که حتی اگر کمی بیش از حد خوش بینانه باشد هم عیبی ندارد. با توجه به وجود رقبای منطقه ای باید فضا را باز کرد، در این زمینه پیشنهادی را آماده کرده ایم تا در بودجه آن را مطرح کنیم که به نظر می رسد از نظر منافع ملی اهمیت زیادی خواهد داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه معادن اقدامات کافی صورت نگرفته، اظهار کرد: عموما معادن ما بکر هستند و باید رویکرد جدیدی برای استفاده از آنها داشته باشیم، قانونی در این رابطه تصویب شده اما به درستی اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه ایران از امکان ترانزیت و دریا به درستی استفاده نمی کند، گفت: ما کشوری هستیم که مرزهای شمالی و جنوبی مان دریاست اما استفاده صحیحی از آن نداریم. باید کار همه جانبه ای از نظر سرمایه گذاری در این زمینه انجام شود.

لاریجانی در ادامه از استانداران خواست تا مزیت ها و امکانات استان را بررسی کنند و همایشی را در هر استان برای سرمایه گذاری و بهره برداری از امکانات استان تعریف کنند تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت به سرمایه گذاری شوند.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به علاقه سرمایه گذاران منطقه ای برای سرمایه گذاری در ایران، اظهار کرد: هم دولت و هم مجلس برای فراهم کردن تسهیلات در این زمینه همفکر هستند، استانداران هم می توانند با تجربه و شناخت شان سرمایه گذاران را جذب کنند چرا که بدون این امر رشد قابل توجهی در توسعه منطقه ای نخواهیم داشت.

رییس مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها در سال آینده، تاکید کرد: در لایحه بودجه چیزی در این رابطه نیامده و دولت علاقه داشت بیشتر درباره این موضوع کار کند، اما من شنیدم که امروز مشغول مباحثاتی هستند و فردا نتیجه را با دوستانی از مجلس در میان می گذارند و ما خوشحالیم که دولت زودتر در این رابطه به نتیجه می رسد.

وی اضافه کرد: تجربه گذشته نشان داد که باید در روش اجرای هدفمندی مسیر دقیق تری طی شود، ما حتما باید از ظرفیت اجرای قانون هدفمندی برای حل مشکلات اصلی استفاده کنیم، مثلا مسئولان در حوزه بهداشت و درمان می گویند اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان به آنها اعتبار تخصیص داده شود بهداشت و درمان تقریبا مجانی خواهد شد. می ارزد که ما جراحی اقتصادی کنیم اما در مقابل بهداشت و درمان رایگان شود.

رییس قوه مقننه توجه به بیمه بیکاری و تولید را از دیگر ملزومات اجرای قانون هدفمندی دانست و اظهار کرد: قصد اصلی از اجرای هدفمندی این بوده که موتور تولید راه بیفتد. ما باید در گام بعدی این اصلاح را انجام دهیم و امیدواریم لایحه دولت هم حاوی این نکات باشد.

وی در ادامه اجرای صحیح قانون سیاست های اصل ۴۴ را خواستار شد و گفت: در اصل ۴۴ سه موضوع واگذاری، مقررات زدایی و آزادسازی وجود دارد اما ما بیشتر به سمت واگذاری رفتیم آن هم واگذاری قلابی به نیمه دولتی ها و واگذاری بابت بدهی.

لاریجانی با انتقاد از نحوه اجرای طرح سهام عدالت نیز اظهار کرد: سهام عدالت چیزی است که فقط اسمش را مطرح کردیم اما سیستم های نیمه دولتی آن را اداره می کنند، این چه حسنی دارند؟ قصد ما این بود که این کار به مردم واگذار شود و رقابت به وجود بیاید.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانداران می توانند در جهت آزادسازی و مقررات زدایی برای اجرای اصل ۴۴ اقدام کنند، تصریح کرد: در یکی از استان ها مزایده ای انجام شده که هفت ماه تا اعلام نتیجه طول کشیده است. اگر کارها اینطور پیش برود سرعتی در این زمینه نخواهیم داشت.

وی با اشاره به پیش بینی ۸۵ هزار میلیارد تومان برای سرمایه گذاری شرکت های دولتی در بودجه، یادآور شد: ۳۷ هزار میلیارد تومان نیز برای بودجه عمرانی در نظر گرفته شده که جمعش ۱۲۲ هزار میلیارد تومان می شود در حالیکه کلا واگذاری ها در بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومان بیشتر نیست یعنی دولت در سال آینده ۱۵ هزار میلیارد واگذار می کند اما ۱۲۲ هزار میلیارد تومان حجیم تر می شود. ما باید در اجرای اصل ۴۴ اهتمام جدی داشته باشیم و در این مسیر استانداران بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

لاریجانی در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای کمک به بخش خصوصی، گفت: از روز اول تا امروز ۶۰ میلیارد دلار به صندوق توسعه تزریق شده که اجمالا عملکرد واقعی چهار تا پنج میلیارد دلار بیشتر نیست پس سازوکار تشویقی رخ نداده و از این منبع استفاده دقیقی نشده در حالیکه باید از این صندوق برای سرمایه گذاری تولیدی استفاده کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین امکان فاینانس داده شده اما ما هنوز معجزه ای ندیده ایم در حالیکه باید در استان ها مسابقه ای برای استفاده از ظرفیت صندوق توسعه و فاینانس وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم کاهش دخالت دولت در حوزه اقتصاد، گفت: تصمیمات نقطه ای و لحظه ای زلزله ای در اقتصاد ایجاد می کند درحالیکه زندگی اقتصادی مردم باید قابل پیش بینی باشد، متاسفانه تصمیمات لحظه ای خیلی به ما آسیب زده و گاهی دخالت ها باعث تعطیلی کار می شود.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: مثلا در مورد شیر چند سال پیش قیمت مشخصی از سوی دولت تعیین شده بود که برای دامدار به صرفه نبود و این باعث می شد مقدار زیادی گاوهای شیرده را به کشتارگاه ببرند. اخیرا هم بحرانی در این زمینه ایجاد شد اما دولت سریعا جلسه ای گذاشت و قیمت را بالا برد. ما اگر می خواهیم شیر را ارزان تر به دست مردم بدهیم باید یارانه برای آن در نظر بگیریم و وقتی دولت می خواهد دخالتی در جایی کند باید عوارضش را بسنجد که به تولیدکننده فشار نیاید.

لاریجانی با بیان اینکه اجرای عدالت بدون اجرای قانون امکان پذیر نیست، تاکید کرد: اگر قانون اجرا نشود فرصت ارزیابی از شرایط هم از دست می رود، ممکن است قانون در جایی اشکال داشته باشد که می توان نسبت به اصلاح آن اقدام کرد اما پای قانون ایستادن در انتظام امور کشور موثر است.

وی همچنین از استانداران خواست با تبادل نظر با نمایندگان مجلس در استان ها در جهت حل مشکلات مردم حرکت کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش به سالگرد واقعه ۱۹ دی ماه سال ۵۶ در قم اشاره کرد و آن را نقطه ی عطفی در انقلاب و پیروزی آن برشمرد.

لاریجانی همچنین به مزاح گفت: من نمی خواهم با صدای ناهنجاری که در اثر سرماخوردگی پیدا کردم سر شما را درد بیاورم، نمی دانم من از آقای روحانی ویروس گرفتم یا ایشان از من که هر دو مریض شدیم و مشکل ویروسی پیدا کردیم!