خشکی پوست در زمستان به دلیل کاهش دمای هوا اتفاق می افتاد و عوارضی نظیر ترک‌ها، خارش، و حتی التهابات پوست را ایجاد می کند.ما در این مطلب از پارس نیوز شما را با دلایل و روش های درمان این مشکل آشنا می کنیم.

چرا در فصل زمستان دچار خشکی پوست می شویم ؟

به طور کلی هنگامی پوست به اندازه کافی چربی نداشته باشد خارجی ترین لایه پوست رطوبت خود را از دست داده و در نتیجه پوست دچار خشکی می شود. در فصل زمستان و پاییز رطوبت موجود در هوا کم شده و سبب می شود پوست رطوبت خود را از دست بدهد. در نتیجه از دست دادن این رطوبت خشک شدن پوست و ترک ترک شدن آن می باشد. برخی موارد دیگر وجود دارند که در خشکی پوست دخیل هستند و به شرح زیر می باشند:

  • افزایش سن و از دست کلاژن سازی پوست
  • استفاده زیاد از شوینده ها
  • اگزما
  • شستشوی پوست با آب داغ
  • استحمام زیاد با آب داغ
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

آیا خشکی پوست در فصل زمستان مهم است ؟

خشکی پوست به خودی خود مشکلی برای شما ندارد اما بیماری هایی که در راستای خشکی پوست دچار آن ها می شویم.برخی از مشکلاتی که خشکی پوست ممکن است در طی زمان برای ما رقم زند به شرح زیر می باشد:

  • بروز بیماری های پوستی
  • ترک ترک شدن و زخم شدن پوست
  • ضخیم شدن و زیر شدن پوست
  • عفونت های پوستی
  • درماتیت سبورئیک (سبب پوسته پوسته شدن و التهاب پوست می شود)
  • عفونت های باکتریایی

همچنین در پارس نیوز بخوانید : خشکی پوست سر نشانه چیست ؟ راه های درمان خشکی پوست سر

انواع خشکی پوست وعلائم آن

بیرونی‌ترین لایه پوست با نام اپیدرم شناخته می‌شود و هنگامی که این لایه در اثر باد سرد آسیب ببیند، خشکی پوست را به همراه خواهد داشت. نشانه و عوارض خشکی‌پوست در فصول سرما می‌تواند خود را به شکل یک یا چند علامت زیر نشان دهد:

  1. پوسته پوسته شدن
  2. خارش
  3. سوزش
  4. قرمزی
  5. ترک های پوستی
  6. ضخیم شدن بخشی از پوست

علت خشکی پوست در زمستان

خشکی پوست ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که در فصل زمستان نیز براثر برخی فاکتورها تشدید شود. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • کاهش رطوبت هوا: در زمستان، هوا به طور معمول خشک‌تر است. کاهش رطوبت هوا منجر به خشک شدن پوست و کاهش رطوبت طبیعی پوست می‌شود.
  • استفاده از سیستم‌های گرمایشی: استفاده از سیستم‌های گرمایشی مانند بخاری یا شوفاژ و … که هوای محیط را خشک می‌کند نیز، بر خشکی پوست تاثیر دارد.
  • حمام‌ با آب داغ: حمام‌ آب گرم و با زمان طولانی نیز رطوبت طبیعی پوست را از بین می‌برد و به خشک شدن پوست منجر می‌شود.
  • باد سرد: باد سرد زمستان ضمن آسیب به پوست، باعث خشکی و ترک‌های پوست می‌شود.
  • مصرف کم آب: مصرف کم آب و نادرست نیز باعث این مشکل می‌شود. در فصل سرد، بعضی افراد آب کافی نمی‌نوشند.
  • استفاده از محصولات شوینده ناسالم: برخی از محصولات شوینده حاوی مواد شیمیایی پوست را خشک می‌کند. که استفاده از صابون‌ها و شامپوهای نرم‌کننده می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند.
  • کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی: تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی موجب این مشکل می‌شود.

راهکارهای پیشگیری از خشکی پوست در فصل زمستان

در این بخش از مقاله به برخی از روش‌هایی که این مشکل را بخصوص در فصل زمستان بهبود می‌دهد و تا حد زیادی در حل این مشکل نقش دارند اشاره شده است:

استفاده مداوم از کرم مرطوب‌کننده

استفاده مرتب از کرم مرطوب‌کننده بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل در فصل زمستان است. کرم مرطوب‌کننده با حفظ رطوبت پوست، آن را نرم و لطیف نگه می‌دارد. در ادامه برخی از تاثیرات استفاده از کرم مرطوب‌کننده برای جلوگیری از خشکی پوست بررسی شده‌اند:

  • حفظ رطوبت پوست: کرم‌های مرطوب‌کننده می‌توانند رطوبت طبیعی پوست را حفظ کنند.
  • کاهش خشکی و ترک‌ها: استفاده از کرم مرطوب‌کننده با کاهش خشکی پوست از تشکیل ترک‌های پوست نیز جلوگیری می‌کند.
  • جلوگیری از التهابات و خارش: کرم‌های مرطوب‌کننده از التهابات پوستی و خارش آن نیز جلوگیری می‌کند.
  • مراقبت از پوست در برابر عوامل محیطی: استفاده از کرم مرطوب‌کننده به پوست کمک می‌کند تا در برابر عوامل محیطی نظیر باد سرد و هوای خشک مقاومت بیشتری پیدا کند.
  • پیشگیری از پیری زودرس پوست: حفظ رطوبت پوست می‌تواند به پیشگیری از پیری زودرس پوست کمک کند و پوست را جوان نگه دارد. 

استفاده روزانه از ضدآفتاب برای درمان خشکی پوست در زمستان

استفاده مرتب از ضدآفتاب یک عنصر مهم در حفظ سلامت پوست است، ضدآفتاب می‌تواند پوست را از اثرات مضر اشعه‌های UV محافظت کند و از مشکلات ناشی از تابش اشعه آفتاب جلوگیری می‌کند. در ادامه تأثیرات و نکات استفاده مرتب از ضدآفتاب را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • حفاظت از پوست در برابر اشعه UV: ضدآفتاب از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب که باعث آفتاب‌سوختگی، پیری زودرس و افزایش ریسک سرطان پوست می شود جلوگیری می‌کند.
  • جلوگیری از تغییر رنگ پوست: استفاده از ضدآفتاب از تغییر رنگ پوست (تیره شدن) و ایجاد لکه‌های پوستی جلوگیری می‌کند.
  • حفظ سلامت کلاژن: اشعه UV می‌توانند باعث تخریب کلاژن در پوست شوند. حفظ سلامت کلاژن با استفاده از ضدآفتاب می‌تواند به افتاب‌سوختگی و چین و چروک پوست جلوگیری کند.

استفاده از کرم‌های شب برای درمان خشکی پوست در زمستان

کرم‌های شب یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت پوست و پیشگیری از خشکی آن است. این کرم‌ها پوست را رطوبت‌رسانی هم می‌کنند ولی چون معمولا کرم‌های سنگین‌تر و غلیظ‌تری هستند، جذب آن‌ها روی پوست مدت بیشتری طول می‌کشد. با استفاده کردن از این کرم‌ها در طول شب، پوست شما فرصت کافی دارد تا آن را جذب کند و با رطوبت و چربی این کرم، تقویت شود.

اگر از این کرم‌ها و انواع پمادها برای دست و پای خود استفاده می‌کنید، روی آن را با کیسه‌ی پلاستیکی یا دستکش بپوشانید تا از پخش شدن آن جلوگیری کنید.

اگر کرم‌های شب و مغذی را دوست ندارید می‌توانید از انواع ماسک برای پوست خشک استفاده کنید. ماسک‌ها هم می‌توانند پوست را تغذیه کنند و با موادی که دارند مثل انواع ویتامین‌ها مانع از خشکی و آسیب دیدن پوست شوند.

روتین پوستی مناسب فصل زمستان

تغییر روتین پوستی در فصل زمستان می‌تواند به حفظ سلامت و تازگی پوست در مقابل شرایط خشک و سرد این فصل کمک کند. در زمستان، هوا خشک‌تر است و تغییرات دما و رطوبت بر پوست تاثیر دارد. در ادامه، چندین نکته برای تغییر روتین پوستی مناسب در فصل زمستان آورده شده است:

  • استفاده از مرطوب‌کننده با فرمولاسیون غنی: استفاده از یک مرطوب‌کننده با فرمولاسیون غنی و ترکیبات مرطوب‌کننده مانند گلیسیرین، هیالورونیک اسید، روغن‌های مرطوب‌کننده و ویتامین E می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک کند.
  • تعویض صابون با محصولات شوینده ملایم: از صابون‌ها و محصولات شوینده با فرمولاسیون ملایم و مرطوب‌کننده استفاده کنید تا پوست خشک نشود.
  • استفاده از کرم مرطوب‌کننده بعد از حمام: پس از حمام، کرم مرطوب‌کننده مناسب را به پوست خود بزنید تا نرمی و رطوبت خود را حفظ کند.
  • استفاده از ماسک مرطوب‌کننده: یکبار در هفته از ماسک‌های مرطوب‌کننده برای پوست استفاده کنید تا به تغذیه عمیق و رطوبت پوست کمک کنید.
  • حمام با آب گرم به جای آب داغ: به جای آب داغ با حمام با آب گرم حمام کنید تا پوست رطوبت طبیعی خود از دست ندهد.
  • استفاده مداوم از ضدآفتاب: ضدآفتاب را به عنوان بخشی از روتین پوستی خود در فصل زمستان نیز استفاده کنید تا از اثرات مضر اشعه UV محافظت کنید.

استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز

دستگاه‌های رطوبت ساز با ایجاد رطوبت لازم در هوا بخصوص در فصل زمستان که از وسایل گرمایشی استفاده می‌شود، بسیار مفید است. در نتیجه با حفظ رطوبت محیط، خشکی پوست نیز کاهش یافته و با استفاده به موقع از دستگاه رطوبت‌ساز دیگر دچار این مشکل نخواهید شد.

کاهش تعداد دفعات لایه‌برداری یا اسکراب پوستی

لایه‌برداری و اسکراب برای پوست می‌تواند به حفظ سلامت و نرمی آن کمک کند، اما برخی از افراد ممکن است به دلیل خشکی پوست یا حساسیت به این فعالیت‌ها، نیاز به کاهش دفعات آن داشته باشند. لایه‌برداری با از بین بردن سلول‌های مرده پوست، پوست شما را شفاف و نرم می‌کند اما انجام بیش از اندازه اسکراب نیز موجب آسیب پوست می‌شود. چنانچه پوستی خشکی دارید به جای اسکراب فیزیکی می‌توانید از لایه‌بردار شیمیایی استفاده کنید و حتی تا زمانی‌که پوست شما خشک است توصیه می‌کنیم از محصولات لایه‌برداری استفاده نکنید.

استفاده مرتب از روغن‌های طبیعی

در کنار استفاده از کرم مرطوب‌کننده، می‌توان برای بهبود این مشکل از روغن‌های طبیعی نیز برای حفظ رطوبت پوست و ترمیم آن استفاده کرد. این روغن‌ها با ایجاد رطوبت لازم برای پوست از خشکی آن جلوگیری می‌کنند. روغن جوجوبا، روغن میوه گل‌رز، وازلین از جمله روغن‌های طبیعی هستند که می‌توان از آن‌ها در روتین‌پوستی روزی یک با دوبار استفاده کرد.

مصرف مایعات زیاد

یکی از راه‌های طبیعی برای جلوگیری از این مشکل، خوردن آب کافی در طول روز است. مصرف نکردن مایعات به اندازه کافی در طولانی مدت روی پوست اثرات منفی دارد که یکی از آن‌ها خشکی پوست است. علاوه بر مصرف آب کافی در طول روز، غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان و اسیدهای چرب امگا ۳ نیز کمک کننده است و با حفظ سلول‌های بدن از آسیب‌های محیطی کمک می‌کند تا سلول‌های پوستی شما سالم بمانند.

پوشیدن دستکش در هوای سرد

در فصل زمستان و قرار گرفتن در معرض هوای سرد با پوشیدن دستکش می‌توان از پوست دست محافظت کرد تا پوست نرم و لطیفی داشته باشید. پوشیدن دستکش در هوای سرد می‌تواند یک روش موثر برای جلوگیری از خشکی پوست دست باشد. دستکش‌ها می‌توانند به عنوان یک لایه محافظ در برابر عوامل محیطی خشک و سرد عمل کرده و پوست را حفظ کنند. در ادامه به برخی اثرات و نکات استفاده از دستکش به منظور جلوگیری از خشکی پوست اشاره شده است:

  • محافظت از پوست در برابر باد و سرما: دستکش ‌می‌تواند پوست را از تاثیرات باد سرد و هوای سرد محافظت کند.
  • کاهش از دست دادن رطوبت: پوشیدن دستکش رطوبت پوست را حفظ می‌کند.
  • پیشگیری از ترک‌ها و پوسته پوسته شدن: دستکش از تشکیل ترک‌های پوستی روی دست جلوگیری کرده و از پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌کند.
  • حفظ نرمی و لطافت پوست: پوشیدن دستکش ضمن کمک به حفظ نرمی و لطافت پوست از خشک شدن آن پیشگیری می‌کند.

استفاده از بالم لب

لب‌ها به دلیل داشتن پوست نازک تر نسبت به دست و صورت بیشتر در معرض خشک شدن قرار دارند و بخصوص در فصل زمستان نیاز به مراقبت بیشتری دارند که می‌توان با استفاده از انواع بالم لب رطوبت مورد نیاز آن را تامین و همچنین آن را با انواع ویتامین‌ها تغذیه کرد.

کاهش دمای خانه

در فصل زمستان هوای محیط بیرون سرد است و در مقابل گرم بودن محیط داخل خانه موجب خشک شدن هوا می‌شود. بهتر است که دمای داخل خانه در دمایی بین ۲۰ تا۲۲ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود تا پوستی سالم‌تر داشته باشید.

از پاک کننده‌های دارای گلیسیرین استفاده کنید

پاک کننده ها و فیس واش‌ها ممکن است به دلیل فرمولاسیون قوی خود چربی طبیعی پوست را از بین ببرند و باعث خشک شدن پوست ‌شوند، پس به همین دلیل استفاده از آن‌ها در فصل پاییز و زمستان که رطوبت موجود در هوا کاهش می‌یابد، برای پوست‌های خشک اصلاً مناسب نیست.

بهتر است از یک پاک کننده یا فیس واش ملایم حاوی گلیسیرین استفاده کنید تا از خشک شدن پوست جلوگیری کند.

 انتخاب پارچه‌های غیر تحریک‌کننده

وقتی با هر مشکل پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید، اولین اصلی که باید رعایت کنید این است که از پارچه‌ها و لباس‌هایی که جنس خشن دارند تا حد امکان اجتناب کنید. پوست خشک هم از آن مشکلاتی است که می‌توانید با پوشیدن لباس‌هایی با جنس‌های نرم و طبیعی، از آن پیشگیری کنید.

اگر پوست شما بیش از حد خشک است، لباس‌های گشاد، راحت از جنس الیاف طبیعی بپوشید تا احتمال ایجاد هر تحریک فیزیکی را کاهش دهید.

علاوه بر این سعی کنید لباس‌های خود را با شوینده‌های رایج نشویید. از شوینده‌هایی استفاده کنید که مخصوص پوست‌های حساس هستند. این شوینده‌ها معمولا مواد شیمیایی خشن و قوی ندارند و عطر کمتری دارند.

 برای اجتناب از خارش پوست، لباس‌های خیس را به‌سرعت تعویض کنید

پوشیدن لباس‌ها و کفش‌های خیس، می‌تواند باعث تحریک و خارش پوست شود. اگر دستکش‌ها، جوراب و شلوارتان مرطوب شد، هرچه سریع‌تر آنها را تعویض کنید.

 از ماسک صورت آبرسان استفاده کنید

ماسک صورت آبرسان می‌تواند رطوبت از دست رفته پوست را جبران کند و مقاومت آن را افزایش دهد.

ماسک‌های حاوی گلیسرین و اوره بهترین انتخاب برای فصل‌های سرد هستند، چرا که با ایجاد یک لایه روغنی محافظ روی پوست علاوه‌بر نرم کردن پوست از تبخیر شدن آب موجود در بافت پوست هم جلوگیری می‌کنند.

تاثیر تغییرات ناگهانی دما بر بافت پوست

پوست ما به ثبات عادت دارد و هرگونه شوک دمایی می‌تواند به بافت پوست آسیب بزند.

اگر مدام بین هوای سرد و خشک بیرون و هوای گرم داخل خانه جابه‌جا می‌شوید، در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که دمای آن به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند یا عادت دارید دست‌های خود را با آب داغ بشویید و دمای پوست شما نوسانات زیادی دارد، مطمئن باشید که پوست شما در معرض آسیب قرار دارد و ممکن است دچار التهاب، حساسیت و خشکی‌های شدید شوید و با داشتن یک روتین مراقبتی مناسب می‌توانید از این مشکلات جلوگیری کنید.

ابتلا به انواع بیماری‌ ها

برخی بیماری‌ها مانند دیابت، داروهای خاص، عوامل ژنتیکی یا کمبود مواد مغذی مانند ویتامین‌های گروه آ و ب باعث این مشکل می‌شوند.

از محصولاتی با ترکیبات ملایم‌تر استفاده کنید

محصولات ضد چروک و ضد آکنه و محصولاتی که حاوی ترکیبات رتینوئیدها، بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید هستند، می‌توانند در ماه‌های خشک و سرد باعث خشکی بیش از حد پوست شوند. بنابراین بهتر است محصولات ملایم‌تر را جایگزین این موارد کنید. همچنین محصولاتی که فاقد الکل هستند، گزینه بهتری برای پوست محسوب می‌شوند.

درمان خشکی پوست در فصل زمستان

هنگامی که خشکی پوست خیلی شدید نباشد استفاده از مرطوب کننده ها می تواند نقش بسزایی در کاهش این مشکل داشته باشد. اما فراموش نکنید که خیلی وقت ها ممکن است این مشکل به دلایلی دیگر ایجاد شده باشد به همین جهت مراجعه به متخصص پوست  هنگامی که این مشکل آزاردهنده شده است الزامی می باشد. استفاده از آبرسان ها و مرطوب کننده های بدون عطر گزینه مناسب تری می باشد.

آبرسان هایی که در ترکیبات آن ها  اسیدهای لینولئیک ، لینولنیک و اسید لوریک  وجود دارند به دلیل دارا بودن پوست از این اسید آمینه ها به طور موثری پوست بازسازی شده و رطوبت آن به میزان کافی تامین می گردد. اسید آمینه های نام برده شده فضای بین سلول ها که رطوبت آنها از دست رفته است را پر می کنند و موجب تامین رطوبت پوست می گردند.

برخی از مرطوب کننده های موثر در آبرسانی به پوست به شرح زیر می باشند:

  • اسید هیالورونیک ( ماده ای که در ژل های تزریقی نیز وجود دارد)
  • سرامیدها
  • گلیسرین
  • سوربیتول
  • برخی مواد دیگر مانند لانولین ، سیلیکون و روغن های معدنی (وازلین) در حفظ رطوبت پوست موثر هستند.

نکته حائز اهمیت این است که آبرسان ها را چند دقیقه پس از شست و شوی پوست و خشک کردن پوست استفاده کنید. هیچ وقت صبر نکنید تا پوستتان خشک شود سپس استفاده از آبرسان ها را شروع کنید. بسیاری از ما به طور ژتیکی دارای پوست خشک می باشیم .

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

گاهی اوقات مشکلات پوستی با انجام درمان‌های خانگی و روش‌های مراقبتی، بهبود پیدا نمی‌کنند. اگر علائم شدید  دارید و علائم شما بدتر می‌شوند یا اصلا بهبودی پیدا نمی‌کنند، حتما به متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک با توجه به علائمی که دارید از داروهای تجویزی یا بدون نسخه، آنچه که برای شما مناسب است تجویز و توصیه می‌کند.