پوست مختلط به پوستی گفته میشود که در برخی قسمت ها چرب و برخی قسمت ها خشک است.در این مطلب از پارس نیوز ما شما را با روتین های مراقبتی پوست مختلط بیشتر آشنا خواهیم کرد.

اگر پوست صورت‌تان در برخی نقاط خشک و در دیگر نقاط، چرب است، نوع پوست شما مختلط است. برقراری تعادل (یکدست شدن) در پوستی که دارای قسمت‌هایی از هر دو نوع چرب و خشک است، کار دشواری است. اما راه حل این مشکل آسان‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. اگر برای برقراری این توازن از محصولات مناسب پوست مختلط استفاده کنید، نتایج این کار، بسیار رضایت‌بخش خواهد بود.

اگر پوستتان از نوع مختلط است در این مقاله با ما همراه باشید؛ چرا که در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی علل، راه‌های تشخیص و به ویژه روش‌های مراقبت از پوست مختلط بپردازیم.

پوست مختلط چیست ؟

پوست مختلط (combination skin) که برخی به آن پوست ترکیبی نیزمی‌گویند، معمولاً به عنوان پوستی شناخته می‌شود که دارای ناحیه‌ای چرب در قسمت T صورت (بینی، چانه و پیشانی) و پوست خشک در قسمت V صورت (گونه‌ها و فک) است.

افرادی که پوست مختلط دارند در قسمت چرب صورت خود منافذ بزرگ و جوش دارند، در حالیکه در قسمت‌های خشک، صورتشان پوسته پوسته می‌شود.

در واقع، غدد چربی در پوست مسئول ایجاد سبوم (ماده مومی شکل که پوست شما را نرم و لطیف نگه می دارد) هستند. در افرادی با نوع پوست مختلط، غدد چربی بیشتری در ناحیه T فعال هستند و سبوم اضافی تولید می‌کنند که می‌تواند منجر به درخشندگی و ایجاد جوش شود.

همچنین در پارس نیوز بخوانید : سرم پوست چیست ؟ تمام آنچه باید درباره انواع سرم پوست بدانید

ویژگی های پوست مختلط کدامند ؟

برای اینکه بتوانید نوع پوست خود را تشخیص بدهید باید به ویژگی‌های پوست خود آگاهی داشته باشید. در این بخش ویژگی‌ های پوست مختلط را به شما خواهیم گفت. ویژگی های پوست مختلط عبارتند از:

  • جوش‌‌های سرسیاه و سرسفید در ناحیه T شکل
  • منافذ باز و بزرگ در ناحیه T
  • چرب بودن ناحیه T
  • خشک شدن و پوسته‌پوسته شدن گونه و اطراف چشم
  • حساس‌تر بودن گونه‌‌ها و گردن نسبت به مواد شوینده
  • قرمزی روی گونه‌‌ها
  • وجود همزمان جوش و خشکی در صورت
  • آکنه

چگونه پوست مختلط را تشخیص دهیم ؟

پوست مختلط یکی از رایج ‌ترین انواع پوست است، اما خیلی از افراد نمی‌دانند که پوست‌ آن‌ها مختلط است. با یک آزمایش ساده و بررسی نتیجه می‌توانید پوست مختلط را تشخیص بدهید. برای آزمایش پوست مختلط کافیست صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید و بعد با دستمال به آرامی صورت خود را خشک کنید.

پس از خشک کردن هیچ ماده و کرمی را روی صورت خود نمالید. پس از گذشت 20 الی 30 دقیقه پوست خود را بررسی کنید. اگر در هنگام بررسی متوجه چربی در ناحیه T صورت خود شدید، در حالی که گونه‌های شما پوستشان خشک و بدون چربی بود؛ پوست شما از نوع ترکیبی است.

پس از این بررسی شما می‌توانید سایر نشانه‌های پوست مختلط را نیز چک کنید. به طور مثال شما در ناحیه پیشانی و بینی خود جوش‌های سرسیاه یا سرسفید، آکنه و یا منافذ باز خواهید دید در شرایطی که پوست گونه شما بخاطر خشکی پوسته پوسته یا قرمز شده است.

چه چیزی باعث ایجاد پوست مختلط می‌شود ؟

عوامل زیادی بر نوع پوست تأثیر می‌گذارند، اما ژنتیک مهم‌ترین نقش را در تعیین نوع پوست شما دارد. با این حال، ژنتیک تنها عامل موثر نیست. سایر موارد نیزدر تعیین نوع پوست شما تاثیر می‌گذارند، مانند عوامل محیطی، استرس و ترشحات هورمونی (همچون پریود و یا مصرف داروهای ضدبارداری). ناگفته نماند، اگر از محصولات نامناسبی برای پوست خود استفاده می‌کنید، ممکن است ناخواسته نوع پوست خود را دستخوش تغییرات کنید.

نکاتی برای مراقبت از پوست مختلط

برای نگهداری از این نوع پوست باید از یک برنامه‌ی متعادل، به شکل زیر، پیروی کنید:

  • به آرامی لایه‌برداری کنید و عمیقا مرطوب کنید. این کار خشکی‌ها را از بین برده، پوست را تغذیه و بازسازی می‌کند.
  • روی ناحیه‌ی T از ماسک خاک رس استفاده کنید تا چربی اضافه از بین برود. برای نواحی خشک هم از ماسک مرطوب‌کننده استفاده کنید تا لکه‌های خشکی از بین برود.
  • به دنبال محصولات مراقبتی باشید که در فرمولاسیون آن اسید هیالورونیک برای مرطوب کنندگی، اسید سالیسلیک برای از بین بردن چربی و اسید لاکتیک برای خشک کردن نواحی چرب داشته باشد.

 

روتین مراقبت از پوست مختلط

برای مراقبت از این نوع پوست و حفظ سلامت آن کافی است ۷ مرحله‌ی زیر را روزانه به ترتیب انجام دهید.

تمیز کردن (صبح و شب)

با یک پاک‌کننده‌ی مناسب تمام سطح پوست خود را پاک کنید. در این مرحله باید تمام لوازم آرایشی و کرم‌هایی که روی پوست وجود دارند پاک شود. میسلار واتر، ژل شست‌وشو و فوم شست‌وشوی صورت برای انجام این مرحله مناسب است.

متعادل‌سازی (صبح و شب)

استفاده از تونر برای پوست‌های مختلط از واجبات است. به دنبال تونرهایی باشید که برای متعادل‌سازی PH پوست ساخته شده‌اند و حاوی اسید هیالورونیک هم هستند. این تونرها می‌توانند کار آبرسانی را هم انجام دهند. صبح و شب بلافاصله بعد از شست‌وشو با یک پد پنبه‌ای روی تمام سطح پوست تونر بزنید.

 

لایه‌ برداری (۲ تا ۳ بار در هفته)

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش آکنه در ناحیه‌ی T صورت، استفاده از لایه‌بردار ملایم است. فراموش نکنید که لایه‌برداری فیزیکی به پوست شما آسیب می‌زند و فقط باید از لایه‌بردارهای شیمیایی استفاده کنید. یک لایه‌بردار ملایم حاوی اسید لاکتیک که برای پوست مختلط مناسب است را انتخاب کنید و هفته‌ای ۲ تا ۳ بار از آن استفاده کنید.

در زمان استفاده باید یک لایه‌ی نازک از لایه‌بردار را روی پوست بزنید و به آرامی با دست ماساژ دهید تا سلول‌های پوست مرده از بین برود. این مرحله حتما باید بعد از مرحله‌ی تونر باشد تا پوست بهتر تمیز شود. همچنین بهتر است بعد از لایه برداری از سرم اسید لاکتیک روی پوست خود بزنید.

مرطوب کننده (صبح و شب)

آبرسانی مهم‌ترین مرحله‌ی روتین روزانه‌ی پوست‌های مختلط است. صبح‌ها از یک مرطوب کننده‌ی سبک استفاده کنید و شب‌ها از یک کرم غنی‌تر روی پوست خود بزنید. استفاده از کرم مرطوب کننده‌ی شب‌ بعد از پاکسازی و تونینگ، می‌تواند در طول شب و زمانی که شما خواب هستید پوست را بازسازی کند. کرم‌های حاوی هیالورونیک اسید گزینه‌ی مناسبی برای این نوع پوست است.

 

روغن صورت (شب)

استفاده از روغن صورت یکی از راه‌های مناسب برای مراقبت از پوست‌های مختلط است. یک روغن متعادل کننده یا آبرسان انتخاب کنید و شب‌ها بعد از مرطوب‌کننده روی صورت خود بزنید. حتی می‌توانید کرم مرطوب کننده و روغن را با هم مخلوط کنید و سپس روی پوست بزنید.

ضدآفتاب (صبح)

استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF بالا بهترین راه برای محافظت از پوست، جلوگیری از چین و چروک و همچنین جلوگیری از پیری زودرس است. هر روز صبح حداقل ۲۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن یک لایه کرم ضد آفتاب اکسید روی که حداقل SPF 30 دارد روی پوست خود بزنید. روی به عنوان تسکین دهنده‌ی پوست تحریک شده شناخته می‌شود و می‌تواند برای انواع پپوست‌های مختلط یک گزینه‌ی عالی باشد.

استفاده از ماسک (هفتگی)

استفاده از ماسک صورت می‌تواند التهابات و گرفتگی‌های منافذ ناحیه‌ی T صورت را کاهش دهد. یک ماسک صورت متناسب با نوع پوست‌تان انتخاب کنید و هفته‌ای یک بار بعد از مرحله‌ی لایه‌برداری از آن استفاده کنید. سپس ادامه‌ی مراحل روتین را اجرا کنید.

از شوینده‌های ملایم استفاده کنید

در طول روز؛ سطح پوست از گرد و غبار، چربی اضافه و ناخالصی‌ها پوشیده می‌شود. برای از بین بردن این ناخالصی‌ها، دو بار در روز (یک بار صبح و یک بار شب) صورت‌تان را با شوینده‌های ملایم بشویید.

از شوینده‌هایی استفاده کنید که براق‌شدگی “ناحیه تی” را بدون به‌وجود آمدن خشکی در ناحیه گونه‌ها، برطرف کند. اگر پوست‌تان مختلط است، بهترین محصول برای پاک کردن و شستشوی صورت، “میسلار واتر” است.

ویژگی بهترین پاک کننده برای روتین پوست مختلط

انتخاب محصول مناسب برای شستشو و پاکسازی در روتین پوست مختلط خیلی مهم است. مواد تشکیل‌دهنده یک محصول مراقبت پوستی، خواص آن را مشخص می‌کنند. در این قسمت به مواد تشکیل دهنده یک شوینده مناسب پوست‌ مختلط اشاره خواهیم کرد. شما با بررسی برچسب محصولات مختلف می‌توانید از مواد سازنده آن مطلع شوید.

شوینده خوب برای پوست مختلط شامل مواد زیر است:

  • سالیسیلیک  اسید
  • هیالورونیک اسید
  • ویتامین E
  • گلیکولیک اسید
  • آلوئه‌ورا یا بابونه

توجه داشته باشید شوینده مناسب پوست‌ مختلط فاقد الکل، بنزوئیل پراکسید و رتینول است. این مواد باعث تحریک پوست می‌شوند و بخش چرب پوست شما چربی بیشتری تولید می‌کند.

بهتر است پس از شستشوی صورت خود از پارچه نخی سفید به جای حوله برای خشک کردن استفاده کنید.

از تونر آبرسان، نرم‌کننده و غیر محرک استفاده کنید

از تونری استفاده کنید که حاوی ترکیباتی همچون آنتی اکسیدان‌ها و مواد موثره‌ای است که به ترمیم و جوانسازی پوست صورت کمک می‌کند. به عبارتی، تونری که به خوبی فرموله شده باشد، بطور همزمان در تغذیه پوست خشک و کاهش میزان چربی آن موثر است.

از طرفی تونر مناسب، از تشدید خشکی و چربی پوست نیز جلوگیری می‌کند. هرگز تونر مناسب را از روتین مراقبت از پوست‌تان حذف نکنید.

 پوست‌تان را مدام لمس نکنید

گفتن جمله ” مدام به پوست صورت‌تان دست نزنید” ساده‌تر از عمل کردن به آن است. اما اگر پوست‌تان از نوع مختلط است، این موضوع بسیار اهمیت دارد “‌ به صورت‌تان دست نزنید!” دست‌ها؛ حامل مقدار زیادی گرد و غبار و آلودگی‌ نامرئی هستند.

طبیعتاً هیچ‌کس مایل نیست این گرد و غبار و آلودگی را به صورتش منتقل کند! چرا که در نهایت این آلودگی‌‌ها، منافذ پوست را مسدود کرده و نیز باعث ایجاد جوش می‌شوند. به همین دلیل همیشه باید پیش از کرم زدن به صورت، دست‌ها را به خوبی شست و نیز قلم‌موهای آرایشی را نیز به طور مرتب شست‌وشو کرد؛ به خصوص اگر در حال درمان جوش صورت هستید، رعایت این مسائل اولویت بیشتری پیدا می‌کند.

چربی اضافه پوست‌تان را پاک کنید

اگر پوست صورت‌تان در طول روز چربی زیادی تولید می‌کند و براق است، از کاغذهای جذب کننده‌ی چربی پوست (Blotting Papers) استفاده کنید.

این کاغذها در بسته بندی‌های کوچک ارائه می‌شوند، به راحتی در کیف جای می‌گیرند و می‌توانند در طول روز، چربی اضافه را به سرعت از سطح پوست پاک ‌کنند. نگران آرایش‎تان نباشید! این کاغذها بدون خراب کردن آرایش، به طور موقت چربی اضافه پوست را به خودشان جذب می‌کنند.

استفاده از محصولات درمانی همچون سرم مخصوص پوستتان

گاهی پوست شما دارای مشکلات و عارضه‌های مختلف است. برای بهبود و درمان پوست و مشکلاتی پوستی باید در این مرحله از محصولات درمانی مثل سرم‌ها برای پوستتان استفاده کنید.

به طور مثال ممکن است پوست شما دارای لک‌های پوستی باشد، شما می‌توانید برای رفع آن از سرم ویتامین سی استفاده کنید. سرم ویتامین سی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است به همین دلیل از پیری زودرس پوست و اثر مخرب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند و باعث استحکام پوست شما می‌شود.

یا اگر شما به دنبال سرمی هستید که خشکی صورت شما را رفع کند، می‌توانید از سرم‌های آبرسان ملایم استفاده کنید. این سرم‌ها سریع جذب پوست می‌شوند و خشکی پوست را رفع می‌کنند. شما می‌توانید با مشورت با پزشک پوست مناسب‌ترین سرم پوستی را برای پوست خود تهیه کنید

از کرم دور چشم استفاده کنید

پوست اطراف چشم شما بسیار حساس و آسیب پذیر است. استفاده از کرم زیر چشم برای تغذیه و آبرسانی به پوست ضروری است. کرم دور چشم به کاهش چین و چروک‌های اطراف چشم و جوانی پوست اطراف آن‌ها کمک می‌کند. توجه داشته باشید هنگام استفاده خیلی محکم پوست را مالش ندهید. 

بایدها و نبایدهای روتین پوستی مختلط

اگر پوست شما از نوع مختلط است، علاوه بر مراحل گفته شده، نکات زیر را هم مدنظر قرار دهید تا بهترین شرایط برای پوست شما فراهم شود:

  •       پس از ورزش یا دیگر فعالیت‌های بدنی شدید، صورت خود را شسته و تمیز کنید.
  •       روتین پوستی خود را به یک عادت تبدیل کرده و نسبت به اجرای آن حساس باشید.
  •       حداقل یک‌بار در هفته از ماسک صورت متناسب با پوست خود استفاده کنید.
  •       برای آبرسانی بیشتر پوست، می‌توانید شب‌ها پس از کرم مرطوب‌کننده، روغن صورت نیز به کار ببرید.
  •       لوازم آرایشی را مورد استفاده قرار دهید که بافت سبک دارند. همچنین فاندیشن و کانسیلر باید بدون روغن باشند.
  •       با آرایش نخوابید و حتما قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.
  •       برای سلامت پوست کرم ویتامین C به کار ببرید تا رادیکال‌های آزاد سطح پوست را خنثی کند.
  •       اگر با تغییر فصل میزان چربی پوست شما تغییر می‌کند؛ در این صورت محصولات پوستی خود را نیز تغییر دهید.
  •       درمان مشکلات پوستی خود را در اولویت قرار داده و از راهنمایی‌های پزشک متخصص استفاده کنید.
  •       از لمس مناطق چرب‌تر پوست یعنی ناحیه T، خودداری کنید و دست آلوده خود را به پوست نزنید.