به گزارش پارس به نقل از فارس، مناظره حذف دهک های پر درآمد از دریافت یارانه نقدی، امروز در حالی در صدا و سیما برگزار شد که ابتدا قرار بود محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سخنگوی دولت در این برنامه حضور پیدا کند، اما بعدا اعلام شد که احمد میدری معاون وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی به نمایندگی از نوبخت سخنگوی دولت، در این مناظره حاضر شده است.

در این مناظره جمشید پژویان استاد دانشگاه علامه طباطبایی، حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا (س) ، محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس استراتژیک، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و احمد میدری معاون وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی برگزار شد.

وقتی خبرنگار فارس به عنوان نماینده رسانه ها در این مناظره از میدری نماینده دولت سؤال کرد، که ۲۵پایگاه اطلاعاتی از قبل هم وجود داشته است، اما به صورت پراکنده و غیر مرتبط و اطلاعات کافی نیست، چگونه این پایگاههای اطلاعاتی پراکنده ملاک حذف پردآمدها از یارانه نقدی قرار می گیرد، میدری گفت: من به نمایندگی از دولت در این مناظره حاضر نشدم. همچنین در حین مناظره نیز گفت: هنوز در دولت تصمیم گیری در مورد حذف بخشی از دهک ها نهایی نشده و این بحث در کارگروه های تخصصی ادامه دارد.

حال سؤال این است که آیا مسئله حذف دهک های پردرآمد از یارانه برای دولت مهم است یا نه و اگر مهم است، چرا یک نماینده به صورت رسمی به مناظره ای که بینندگان آن در حد چند میلیون نفری هستند، اعزام نکرده و چرا دولت به این مسئله اهمیت ویژه نداده است.

نکته قابل توجه در این مناظره این بود که اکثر حاضران و مناظره کنندگان بر این نکته تاکید داشتند که نباید به افراد پولدار یارانه تعلق بگیرد، بلکه برعکس باید از آنها مالیات گرفته و به افراد نیازمند پرداخت شود، اما با توجه به اینکه بانک های اطلاعاتی در کشور پراکنده و ناقص هستند، شناسایی افراد واقعی پردرآمد برای دولت مشکل است و اگر مشکل نبود، این اطلاعات برای اجرای قانون مالیات در بحث مالیات بر مجموع درآمد اجرا می شد و دولت هر سال مجبور نبود برای مالیات مشاغل از روش های خوداظهاری و یا روش های توافق با اصناف برای مالیات بر درآمد استفاده کند.

بنابراین مهمترین نگرانی در مسئله حذف یارانه بخشی از دهک ها این است که مبادا یارانه افراد نیازمند واقعی به جای یارانه پولدارها حذف شود.

در این برنامه مناظره که تعدادی از دانشجویان از دانشگاه های امام صادق (ع) ، دانشگاه تهران و نیز تعدادی کارشناس و حتی بازنشسته حضور داشتند، قرار بود افراد به دو دسته تقسیم شوند که به عنوان عده ای مخالف حذف یارانه پردرآمدها و عده ای نیز موافق حذف یارانه پردرآمدها تقسیم بندی شود و آنها نیز در حین مناظره سؤال های خود را از کارشناسان مطرح کنند. اما به دلیل عدم برنامه ریزی و کمبود وقت فرصت پرسش زنده از میهمانان مناظره از سوی حاضران فراهم نشد و این مساله گلایه میهمانان را در پی دارد.

برنامه مناظره در ساختمان ۱۳ طبقه صدا و سیما که قبلا هنگام پخش اخبار تصویر این ساختمان پخش می شد، در استودیو شماره ۱۱ برگزار می شود که در کنار دکور مناظره دکور برنامه نود نیز وجود دارد که هر دو در این استودیو اجرا می شود.

انتظار می رود در هر برنامه مناظره با توجه به لزوم پاسخگویی دولت به افکار عمومی، نماینده شایسته ای اعزام کنند، اما در برنامه مناظره سود بانکی و برنامه هدفمندی یارانه ها دولت نماینده رسمی به مناظره اعزام نکرد.

همچنین افراد مناظره کننده باید با رعایت ادب اسلامی به جای مناقشه بر شخصیت افراد، نظر موافق یا مخالف خود را بگویند و افکار و گفته های طرف مقابل را با رعایت ادب و احترام به نقد علمی بکشانند، چون انتظار مردم از کارشناسان به ویژه استادان دانشگاه رعایت ادب و احترام در حین بیان نظرات خود است.