به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در بخشنامه معاون امور فنی و گمرکی گمرک ایران آمده است: در اجرای مصوبات صد و شصتمین جلسه شورای معاونان مورخ ۹۲/۵/۲۷ ضمن لغو مفاد بخشنامه های شماره ۱۸۰۱۶۶/۹۱/۳۱۷ مورخ ۹۱/۹/۲۸ و ۲۰۰۹۷۱/۹۱/۳۶۵ مورخ ۹۱/۱۰/۲۶ و ۲۱۵۵۴۱/۹۱/۴۰۰ مورخ ۹۱/۱۱/۱۶ موضوع لزوم اظهار کالاهای صادراتی در استان های محل تولید آنها، با توجه به عدم تکافوی زیرساخت های موجود در مرزها و به منظور تسریع و تسهیل در خروج کالاهای صادراتی و جلوگیری از ازدحام کالاها در مرزها آخرین ضوابط و موارد مجاز برای انجام تشریفات از سوی گمرک های مرزی به شرح زیر اعلام می شود:

۱- پذیرش اظهار کالاهای صادراتی در گمرک های داخلی و غیرمرزی (فارغ از اینکه استان محل تولید باشد یا خیر) با دقت در درج صحیح استان محل تولید کالا و رعایت کلیه مقررات مربوطه امکان پذیر است.

۲- پذیرش اظهار کالاهای صادراتی سایر استان ها در گمرک های مرزهای دریایی و هوایی باتوجه به شرایط استان های همجوار با مرزهای موصوف با رعایت کلیه مقررات مربوطه بلامانع است.

۳- انجام تشریفات کالاهای سریع الفساد (میوه، سبزیجات، صیفی جات، گل و گیاه و لبنیات) و نیز کالاهایی که با واگن (حمل ونقل ریلی) حمل می شوند از طریق کلیه گمرک ها (اعم از داخلی و مرزی) با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

۴- پذیرش اظهار کالاهای صادراتی تولیدی استان مرزی در گمرک های مرزی همان استان با رعایت مقررات مربوطه امکان پذیر است.

۵- پذیرش اظهار کالاهای صادراتی سیمان و گچ (به صورت فله و یابسته بندی) از طریق کلیه گمرک های مرزی با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

نکته: انجام تشریفات کالاهای صادراتی مشمول فهرست گمرک های تخصصی و همچنین مشتقات مایع نفت و گاز مشمول دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کماکان مطابق دستورالعمل ها و ضوابط مربوطه انجام می شود.