به گزارش پارس ، نورالله بیرانوند در گفت وگو با فارس، درباره خط آهن گرمسار - ساری و برقی شدن این مسیر ریلی، اظهار داشت: با توجه به ساخت و تکمیل خط آهن گرگان - اینچه برون، باید اتصالات این مسیر ریلی تکمیل شود.

وی ادامه داد: گلوگاه افزایش ظرفیت این محور ریلی، خط آهن گرمسار - ساری است که باید دو پروژه فنی در این خط آهن عملیاتی شود.

بیرانوند تأکید کرد: در گام اول لازم است تونل ها اصلاح شود و سپس در گام دوم باید مسیر برقی شود.

مجری طرح برقی کردن راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: تونل های طولانی و شیب های تند در این محور ریلی وجود دارد که برقی کردن آن را توجیه می کند تا قطار دراین مسیر امکان حرکت با شیب تند را داشته باشد.

مشاور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مطالعات برقی شدن مسیر انجام شده است، اضافه کرد: مذاکره انجام مطالعات را با یک شرکت داخلی و یک شرکت روسی پیش برده ایم، در این راستا با مشاور داخلی به تفاهم رسیده و قرارداد را منعقد کردیم اما همزمان روس ها نیز برای انجام مطالعه در کنار اجرای پروژه اعلام آمادگی کرده اند.

مجری طرح برقی کردن راه آهن جمهوری اسلامی تصریح کرد: به زودی با حضور روس ها در ایران، مذاکرات درباره امکان حضور آنها در اجرای این پروژه بررسی و انجام خواهد شد.

مشاور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این خط آهن از گرمسار شروع شده و تا ساری برای برقی شدن ادامه می یابد، تصریح کرد: هزینه برقی شدن این مسیر ریلی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی می شود.

گفتنی است خط آهن گرگان - اینچه برون، پس از توافق سه جانبه روسای جمهور سه کشور ایران، قزاقستان و ترکمنستان به طول ۹۶۰ کیلومتر مربع احداث شده که با احتساب ایستگاه ها طول این خط آهن در گلستان ۱۱۰ کیلومتر مربع است. مهمترین مزیت این خط آهن علاوه بر اتصال سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به یکدیگر اتصال ریلی کشورهای آسیای میانه به دریای عمان و خلیج فارس، کشورهای آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی از طریق جمهوری اسلامی ایران است که موقعیت جمهوری اسلامی ایران را در زمینه مبادلات اقتصادی بین این کشورها افزایش می دهد.

* برقی شدن خط آهن لرستان حدفاصل دورود تا اندیمشک در دست مطالعه

مدیرکل تدارکات راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین اضافه کرد: در حال حاضر محور لرستان حدفاصل دورود تا اندیمشک نیز از محورهای ریلی است که لازم است برقی شود.

مجری طرح برقی کردن راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه این مسیر ریلی برای برقی شدن در دست مطالعه است، تصریح کرد: در راستای افزایش ظرفیت این مسیر، خط آهن دورود اندیمشک برقی می شود.

مشاور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: امیدواریم با استفاده از تکنولوژی برقی بتوان ظرفیت این محور را افزایش داد.