به گزارش پارس به نقل از مهر، شرکت ملی نفت ایران با انتشار گزارشی با عنوان افتتاح « فازهای جدید پارس جنوبی در سال ۹۲ منتفی شد/ لیست تاخیر مگاپروژه های گاز» توضیحاتی درباره آخرین وضعیت توسعه فازهای این میدان مشترک به خبرگزاری مهر ارسال کرد.

در خصوص ادعای عدم وجود اولویت بندی مناسب مالی و تجهیزاتی در پارس جنوبی، ذکر این نکته لازم است که اولویت اول وزارت نفت طی سالهای اخیر، توسعه میادین مشترک نفت و گاز خصوصا میدان مشترک گازی پارس جنوبی بوده است و بخش عمده ای از منابع مالی وزارت نفت طی سالهای اخیر جذب طرح های پارس جنوبی شده اند. ضمن اینکه با توجه به مجوز انتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی همچنین مجوز تخصیص ۱۰ میلیارد دلار خط اعتباری به شرکت های تابعه وزارت نفت، طی سالجاری نیز امکان تامین مالی مناسب و قابل قبولی برای اولویت های اصلی وزارت نفت در توسعه میادین مشترک به وجود آمد.

با توجه به دستور مقام عالی وزارت نفت مبنی بر حداکثری استفاده از کالاهای ساخت داخل، رویکرد مطلوب و راهبردی موثری در جهت خلق حماسه اقتصادی به وجود آمده است و از آنجا که سازندگان داخلی نقش بزرگی در تامین و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت دارند، در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد تجهیزات و کالاهای مورد نیاز وزارت نفت از طریق سازندگان داخلی تامین می شود تا علیرغم برخی مشکلات موجود در خصوص تامین کالا و قطعات استراتژیک مورد نیاز و تحریم های موجود، وضعیت تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار گردد.

در حال حاضر به رغم تمامی مشکلات موجود، فازهای ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی با ۹۳ درصد پیشرفت کلی در مراحل راه اندازی قرار دارد. بخش دریایی این دو فاز نیز با ۸۵ درصد پیشرفت و پالایشگاه با ۹۳ درصد پیشرفت در حال اجراء می باشند. امید می رود طی ماه های آتی، آغاز بهره برداری از این طرح بزرگ ملی کشور را شاهد باشیم.

طرح توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی نیز با پیشرفت حدود ۹۰ درصد، طبق آخرین برنامه زمان بندی انجام شده در حال اجرا می باشد و هم اکنون در بخش حفاری، ۱۴ حلقه چاه تکمیل و آماده بهره برداری بوده و عملیات حفاری ۸ حلقه چاه دیگر نیز با پیشرفت مناسبی در حال انجام است. نکته مهم این طرح، افزوده شدن ۲۲ حلقه چاه و ۲ سکوی دریایی به شرح کار آن می باشد که با احتساب حداقل ۲ ماه زمان برای حفر هر چاه، طبیعتا زمان بندی اولیه تکمیل و بهره برداری طرح را تحت الشعاع قرار می دهد.

فاز ۱۲ پارس جنوبی نیز به عنوان بزرگترین طرح توسعه پارس جنوبی، با پیشرفتی در حدود ۹۰ درصد در حال اجرا می باشد و مطابق آخرین برنامه بازنگری شده، طی سال جاری شاهد آغاز بهره برداری دریا و خشکی از این طرح خواهیم بود.

عملیات توسعه ای طرح های مهر ماندگار پارس جنوبی (طرح های اولویت دار) طی سال گذشته با حداکثر توان و پیگیری مستمر نهادهای برون سازمانی و مسئولین ارشد وزارت نفت در حال اجرا بوده اند. لیکن تاثیر اقدامات بازدارنده اخیر در عرصه بین المللی و ایجاد محدودیت های روز افزون در مسیر انتقال منابع مالی، امکانات و تجهیزات فنی و دانش روز را نمی توان در روند توسعه این طرح ها نادیده گرفت. این در حالی است که شرکت نفت و گاز پارس همواره در تلاش بوده است که با استفاده از تمام توان نیروهای متخصص داخلی و با استفاده حداکثری و بهینه از امکانات موجود، وظایف محوله در حفظ و صیانت از منافع ملی کشورمان و بهره برداری و توسعه همه جانبه میدان عظیم پارس جنوبی را به بهترین نحو به اجرا رسانده و همواره در این میان بهترین روشها برای نیل به این اهداف را بر می گزیند.

با توجه به مراتب فوق به نظر می رسد عنوان نمودند که اینکه « ریشه همه تاخیرها درونی است و یا در وزارت نفت هیچ گونه اولویت بندی برای طرح ها وجود ندارد» دور از انصاف و خارج از عرف انتشار اخبار توسط خبرگزاری ها می باشد.