به گزارش پارس به نقل از ایسنا، با بهره برداری از این خط آهن، اتصال ریلی کشورهای آسیای میانه (کشورهای حاشیه دریای خزر و CIS) به آبهای دریای عمان و خلیج فارس از طریق جمهوری اسلامی ایران و در نهایت به کشورهای آسیای شرقی و جنوب شرقی فراهم شده است.

جابه جایی ۴۰۰ هزار مسافر و ترانزیت یک میلیون تن کالا از شمال به جنوب کشور و انتقال آن به کشورهای آسیای میانه و آسیای شرقی و جنوب شرقی از اهداف دیگر اجرای این پروژه است.

خط آهن استراتژیکی گرگان - اینچه برون از مهمترین خطوط ترانزیتی و پروژه های مهر ماندگار کشور است که ساخت آن با توافق رؤسای جمهوری سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و ایران صورت گرفته است.

طول این پروژه در سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان حدود ۹۶۰ کیلومتر است که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران واقع شده و با ایستگاه های مجاور به ۱۱۰ کیلومتر می رسد.

برای احداث این خط آهن، ۱۳ پل بزرگ احداث شده و در طول مسیر با توجه به باتلاقی بودن بخش هایی از بستر اجرای این خط آهن، عملیات گسترده و سنگین زیرسازی صورت گرفته است.

با افتتاح این خط آهن که قابلیت تردد قطارهای مسافری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و تردد قطارهای باری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت را دارد، امکان انتقال سالانه ۱۰ میلیون تن بار و بیش از ۴۰۰ هزار مسافر مقدور خواهد شد.

قرارداد اجرایی این خط آهن ۲۴ اسفند ۹۰ به صورت APC به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار و از فروردین سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مسیر راه آهن اینچه برون به گرگان دارای یک دستگاه پل، چهار تقاطع غیرهمسطح و چهار ایستگاه اصلی و فرعی است که برای بهره برداری آن ۱۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

راه آهن گرگان - اینچه برون از روستای قره تپه در محور یساقی – بندرترکمن در غرب شهرستان گرگان شروع شده و با حرکت به سمت شرق کشور تا محل ایستگاه جدید گرگان ادامه می یابد و پس از رسیدن به ایستگاه گرگان به سمت شمال این استان تا مرز اینچه برون می رود.

این پروژه دارای دو ایستگاه تشکیلاتی در محدوده گرگان و اینچه برون و دو ایستگاه درجه دو در محدوده قره تپه و پتروشیمی است.

این مسیر کوتاه ترین و کم هزینه ترین مسیر حمل کالاهای ترانزیتی و صادراتی میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقاست و سهم اقتصاد استان گلستان و کشور در تجارت جهانی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اقیانوس هند به میزان قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

طول مسیر این خط ریلی حدود ۹۶۰ کیلومتر است که از منطقه « اوزون» در کشور قزاقستان شروع شده و پس از عبور از ناحیه شرق دریای خزر به منطقه « برکت» در کشور ترکمنستان می رسد و در محدوده اترک در منطقه داشلی برون و اینچه برون، از خاک ترکمنستان خارج می شود.