به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مجید نامجو با اشاره به برنامه های طراحی شده در وزارت نیرو که برای سال جاری در نظر گرفته شده اند ومقدمات آن ها انجام شده، افزود: در بحث آبرسانی از دریای خزر همه کارها از جمله طراحی ها، مطالعات، اخذ مجوزهای زیست محیطی، اخذ مجوز از طریق وزارت نفت، بستن قرارداد، مشخص شدن قیمت ها و… انجام شده اما با یک جمله که به کمیسیون تلفیق آمد اجرا را برداشتند.

وی افزود: کشور ما از مرحله تنش آبی عبور کرده و از ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آب، ۹۶ میلیارد متر مکعب را مصرف می کنیم؛ اکنون باید سراغ سریع الوصول ترین راه که دریاهای شمال و جنوب است برویم، طرح های دیگر مثل واردات آب از تاجیکستان و… نیز وجود دارد اما با چه هزینه ای؟ نقدترین چیزی که در اختیار داریم دریاهای شمال و جنوب است.

وزیر نیرو با تاکید بر این که هر جا آب آمده آبادانی هم صورت گرفته، گفت: با تمام ظرفیت باید پیش برویم چرا که اگر به اهداف چشم انداز نرسیم خطر بزرگی رقم خورده است؛ اگر بخش آب پیش نرود توسعه کشور پشت خط آب متوقف می شود.

محدود کردن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بسیار خطرناک است

نامجو با اشاره به دیگر اقدامات نمایندگان مجلس به موضوع محدود کردن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تاکید کرد و گفت: استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را به ۱۰ درصد به صورت ریالی آن هم از منابعی که در سال ۹۲ به دست می آید محدود کرده اند که بسیار خطرناک است.

وی تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده کرد و اجازه دهند که بخش آب از ۱۰ درصد تمام منابع صندوق استفاده کند.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به عنوان سال جاری که حماسه سیاسی حماسه اقتصادی است، گفت: همه انتظار دارند که حماسه سیاسی در انتخابات رخ دهد در این زمینه اسناد بالادستی مانند قانون اساسی و… وجود دارد که ما را ملزم می کند که نسبت به انتخابات تصمیم بگیریم.

نامجو ادامه داد: تصمیم گرفته شده که آیین نامه ای در زمینه انتخابات برای زیر مجموعه وزارت نیرو در نظر گرفته شود تا تکلیف را روشن کند.

وی با اشاره به این که یک دیدگاه این است که مدیر می تواند خارج از وقت اداری راجع به موضوعی که می خواهد، کار کند گفت: این موضوع شاید به لحاظ قانونی توجیه پذیر باشد آیا از لحاظ عرف و منطق نیز توجیه پذیر است؟

این مقام مسوول اظهار کرد: براساس آیین نامه وضع روشن می شود تا مرزها مشخص باشند و هر کسی نگوید کسی خلاف کرده و یا درست عمل کرده است.

نامجو در پایان صحبت های خود در مورد انتخابات خطاب به مدیران صنعت آب و برق کشور گفت: توصیه من این است که احتیاط را رعایت کنید.

تعدد مراکز وزارت نیرو مشکل آفرین است

وزیر نیرو با اشاره به این که تعدد مراکز وزارت نیرو در استان ها مشکلاتی را برای دولت در زمینه ارتباطات و… ایجاد کرده است گفت: بارها گفته شده که وزارت نیرو باید به سمتی برود که در هر استان یک شرکت داشته باشد در حال حاضر فضای حاکمیتی در یک شرکت و تصدی گری ما در شرکتی دیگر متمرکز شده اما تاکنون نگذاشتیم در مورد یکی شدن شرکت ها حکم قطعی صادر شود و تلاش کردیم براساس خرد جمعی کارها را پیش ببریم.

نامجو افزود: دولت جاری، دولتی خاص در بین تمام دولت های جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ بحث خودکفایی سدسازی و برق رسانی به روستاها را جشن گرفتیم و مرحله اول هدفمندی یارانه ها را به خوبی اجرا کردیم.

وی با تاکید برمهار آب های خروجی از کشور گفت: در بحث مهار آب های خروجی از کشور گام های خوبی برداشته شد و ۴۵ درصد از آب ها مهار شدند.

وزیر نیرو ادامه داد: چالش هایی مانند ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو داشتیم؛ از سوی دیگر بدهکاری به پیمانکاران از دیگر چالش هایمان بود که تا حد زیادی برطرف شد و در این دوره خدمات فنی ومهندسی صادر شدند.

نامجو با اشاره به کارهای صورت گرفته درسال ۹۱ گفت: سال گذشته سال خاصی بود چرا که طراحی های دشمن به نقطه ای رسید که روی بانک و نفت متمرکز شدند و این موضوع کشور را اذیت کرد. هر چند که کشور را اذیت کردند اما بالاخره نتیجه ای که می خواستند را بدست نیاورند.

کاهش اعتبارات وزارت نیرو در سال گذشته

وزیر نیرو با اشاره به این که مجموعه اعتباراتی که در سال ۹۰ وزارت نیرو توانست به دست آورد ۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود، اظهار کرد: مجموعه اعتبارات وزارت نیرو به ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید که با توجه به فشارهایی که به وزارت نیرو آمد حدود ۲۰ درصد کاهش اعتبار داشتیم اما دشمن به برنامه اش نرسید.

نامجو ادامه داد: دشمنان در مورد مسائلی که کشور کمتر به آن پرداخته بود از جمله ارز و سکه ورود پیدا کردند و گرانی را به مردم تحمیل کردند اما مردم ایران این مسائل را پای دولت نگذاشتند.

۵۰۰ میلیون یورو تهاتر با صادرات برق

وی افزود: دولت برای خنثی کردن توطئه ها گام های بسیار بزرگی را برداشت. در وزارت نیرو بیش از ۵۰۰ میلیون یورو تهاتر با صادرات برق صورت گرفت که بار را از روی دوش وزارت نیرو برداشت.

وزیر نیرو در مورد پروژه های مهر ماندگار که ۲۷۰ طرح از آنان مربوط به این وزارتخانه است، اظهار کرد: یکی از آرزوهای ما این بود که روزی در کشور بتوانیم منابع را به سمت بخش مورد نیاز سوق دهیم.

نامجو ادامه داد: در سال ۹۱ منابع به سمت پروژه هایی که در عالی ترین سطح رصد شدند رفت. وزارت نیرو در بخش آب و برق خوب کار کرد از تمام ظرفیت ها به خوبی بهره برد.

وی افزود: از جمله کارهایی که در این وزارتخانه انجام شد تامین آب و برق مسکن مهر، افتتاح سد گتوند و خط آبرسانی به قم، کلنگ زنی ابرپروژه هایی چون پروژه سد بختیاری انجام شد و به زودی نیز سد و نیروگاه برق آبی سیاه بیشه به بهره برداری می رسد.

وزیر نیرو با اشاره به نام سال جاری حماسه سیاسی حماسه اقتصادی است، گفت: حماسه کاری آسان نیست و نیاز به تلاش مضاعف دارد. باید هماهنگی و همکاری بین مجموعه ها وجود داشته باشد.

نامجو تصریح کرد: در وزارت نیرو پروژه هایی طراحی شده و امسال باید به سرانجام برسد، مقدمات این کارها در حال حاضر انجام شده و پروژه ها در حال پیگیری هستند.

وی ادامه داد: یکپارچه سازی آبفای شهری و روستایی که تقریبا به اتمام رسیده، واگذاری شرکت های توزیع نیروی برق (این کار تا پایان دولت دهم قابل انجام است) ، انتقال آب از دریای شمال و جنوب که در این راستا کلنگ زنی انتقال آب خزر به سمنان انجام شده و شیرین سازی آب دریای جنوب و انتقال به فلات مرکزی از جمله طرح های مذکور است.

وزیر نیرو با اشاره به تشکیل کنسرسیومی از معادن مختلف برای شیرین سازی آب دریای جنوب و انتقال آن به فلات مرکزی گفت: دراین زمینه سرمایه گذاری ها صورت گرفته و پیمانکار در دو جبهه کار را شروع کرده است.

نامجو با اشاره به سخن رییس جمهور مبنی بر این که ای کاش در مورد انتقال آب از دریای خزر هم همین کار صورت گرفته در بخش انتقال آب از دریای جنوب صورت می گرفت گفت: بخش خصوصی راغب به انجام کار است و در جنوب محور کار دست بخش خصوصی است بنابراین نیازی به ردیف بودجه نیست گرچه برای هر دو بخش انتقال آب از دریای شمال و جنوب ۱۰ درصد ردیف بودجه در نظر گرفته شده تا بخش خصوصی خیالش جمع باشد.

وی با تاکید بر این که در خلیج فارس در حال حاضر براساس آمار رسمی ۲۰ میلیون متر مکعب در روز آب شیرین ومنتقل می شود گفت: براساس آمار غیر رسمی روزانه ۲۴ میلیون متر مکعب آب خلیج فارس به کشورهای حاشیه منتقل می شود درحالی که ما تازه کار را شروع کردیم و بعد ازچهار سال می خواهیم یک میلیون متر مکعب آب را منتقل کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به افزایش راندمان نیروگاه های گازی و تبدیل آن ها به سیکل ترکیبی گفت: توربین ۱۲ نیروگاهی که آماده شده اند ساخته شده و فقط باید برداریم و راه اندازی کنیم.

نامجو همچنین با اشاره به احداث شبکه آبیاری و زهکشی در سراسر کشور با استفاده از فاینانس چین افزود: تمام مسائل با بانک مرکزی، بانک عامل و طرف چینی حل شده و با پیگیری این پروژه یکی از بزرگترین کارهای کشور رقم می خورد. براساس طرح مذکور ۱.۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی تحت پوشش قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که در وزارت نیرو ظرفیت تامین منابع مالی غیر از خزانه را داریم، افزود: با توجه به این که نفت به میزان نصف سال های گشته به فروش می رود باید به سمت روش های دیگر مالی برویم.

وزیر نیرو با تاکید بر این که ۲۳۰ هزار میلیارد تومان پول در کشور است گفت: باید از منابع استفاده کنیم؛ الان بخش آبفا بسیار خوب حرکت کرده و پروژه های خوبی را تعریف کرده اند، پیمانکاران و سرمایه گذاران نیز وارد عرصه شده اند.

نامجو در پایان صحبت های خود به لزوم فعال سازی بورس برق و افزایش رضایتمندی مردم تاکید کرد.