به گزارش شهرخبر از پرشین خودرو، درحالی مصوبه تولید خودرو و سوخت استاندارد به تعویق افتاد که به گفته کارشناسان محیط زیست ۸۰درصد آلودگی هوا ناشی از خودرو و سوخت بی کیفیت و خودروهای فرسوده است.

به لطف خودرو سازان مصوبه دولت تا ۲ماه دیگر به تأخیر افتاد و طبق ضرب الاجل تعیین شده از سوی محیط زیست از ابتدای تیر ماه سال جاری تنها خودروهای دارای استاندارد یورو ۴حق تردد دارند.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به باشگاه خبرنگاران گفت: از ابتدای تیر ماه خودروهایی که استانداردهای یورو ۴را پاس نکنند شماره گذاری نمی شوند. طبق گفته های محمدی زاده نصب کاتالیست و کنیستر از الزامات خودروهای یورو ۴است.


وی خاطر نشان کرد: از ابتدای تیر ماه خودروهایی که کاتالیست و کنیستر ندارند برگ معاینه دریافت نمی کنند وحق تردد ندارند.


اما اگر به سلامتی سوخت وخودرواستاندارد بشوند باید یک سری الزامات را هم رعایت کنند که کاتالیست و کنیستر از جمله آنهاست.


به گفته کارشناسان کاتالیست مبدلی است که در مسیر خروج دود از اگزوز نصب می شود و نزدیک به ۸۰درصد گازهای سمی را بی اثر می کند و به گونه ای هیدروکربن های نسوخته که از موتور خارج می شوند را به دی اکسید کربن تبدیل می کند و نبود آن در خودرو آلایندگی خودرو را تا ۱۰برابر افزایش می دهد، کنیستر یا بخار گیر بنزین نیز از دیگر الزامات استانداردهای یورو ۴است.


این قطعه با نصب در گلگیر سمت راننده وظیفه ی جذب و فیلتر اسیون ناخالصی های موجود در گازهای مکش شده از باک خودرو و ارسال بخارات قابل اشتعال به محفظه احتراق را دارد. اما ظاهراً این قطعات خیلی مورد استقبال عموم قرار نگرفته تا جایی که نامش هم به گوش خیلی ها نرسیده است.


از سطح شهر چه خبر؟


خیلی از راننده ها با شنیدن نام کاتالیست و کنیستر جا می خورند که گویی اولین بار است که نامش را می شنوند.


بعضی ها هم که نامش را شنیده اند از کمبود این قطعه خبر می دهند که حتی اگر پیدا هم کنی باید بابت آن قیمت بالایی پرداخت کنی.


اما در این بین نظر بعضی از رانندگان جالب تر بود. بعضی از رانندگان به صراحت می گویند زمانی که خودرو را خریداری کردیم این قطعه روی آن نصب بوده و اما خودمان اقدام به برداشتن آن کرده ایم و دلیلش را هم کاهش قدرت موتور خودرو عنوان می کنند.


سردار مومنی هم با گلایه از خودروسازان گفت: کاتالیست و کنیستر قطعاتی هستند که به سبب کاهش آلودگی بر روی خودرو نصب شدند اما به دلیل کمبود این قطعه در بازار زمانی که عمر آن به پایان می رسد رانندگان به جای تعویض آن اقدام به برداشتن کامل آن می کنند.


معاینه فنی با کاتالیست یا بی کاتالیست


سال گذشته بر اساس تفاهم نامه ای که بین معاونت حمل و نقل ترافیک، سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت سایپایدک امضا شد مقرر شد رانندگان تاکسی های پراید با مدل ساخت ۸۴ و بالاتر از ۱۴ آذرماه برای تعویض کاتالیست و کنیستر به مراکز تعیین شده و معاینه فنی مراجعه کنند.
این درحالی است که مظفر مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اذعان داشت: در صورتی که رانندگان نسبت به مراجعه و تعویض و نصب مبدل های کاتالیست و کنیستر اقدام نکنند ستاد معاینه فنی از ارائه برچسب خود داری خواهدکرد.


با توجه به اینکه طول عمر مفید کاتالیست ۶۰هزار تا ۸۰هزار کیلومتر است و پس از آن عملاً کارایی خود را از دست می دهد و میزان آلایندگی را افزایش می دهد اما ظاهراً مراکز معاینه فنی خیلی هم این تذکر را جدی نمی گیرند.
یکی از رانندگان تاکسی پراید گفت: به دلیل اطلاع رسانی ضعیف در مدت مقرر نتوانستیم نسبت به نصب کاتالیست روی تاکسی اقدام کنیم. نصب آن هم با هزینه شخصی با توجه به گرانی های امروز در توانم نیست.
اما نکته جالبی که این راننده به آن اشاره کرد این بود که با وجود نداشتن کاتالیست روز گذشته به مرکز معاینه فنی مراجعه کرده و برگ معاینه فنی را دریافت کرده است.


ملاک برای ارائه معاینه فنی حداقل هاست


مدیر مرکز معاینه فنی بیهقی ملاک برای ارائه معاینه فنی را حداقل عنوان کرد و افزود: مرکز معاینه فنی حکم یک آزمایشگاه را دارد یعنی اگر خودرویی حداقل میزان آلایندگی را داشته باشد برگ معاینه فنی را دریافت می کند.
طاهریان اضافه می کند: حالا اگر خودرویی فاقد کاتالیست و کنیستر باشد اما میزان خروجی گازهای سمی آن نرمال باشد از نظر ما تأیید می شود.


اما باید در نظر داشت که با توجه به اینکه ۱۴درصد خودروهایی که از نظر ستاد معاینه فنی مردود می شوند بیش از ۳برابر خودروهای دیگر آلایندگی ایجاد می کند.


نکته جالب تر این است که در حال حاضر از ۲میلون و ۵۰۰هزار خودرویی که در شهر تهران تردد می کنند تنها ۵۰۰هزار خودرو تا پایان سال ۹۱به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند و ۲میلیون خودرو و همچنان بدون معاینه فنی در سطح شهر تردد می کنند.


حالا اگر نقص این خودروها با چشم پوشی از دیگر عیوب آنها را تنها در نداشتن کاتالیست و کنیستر بدانیم به اضافه آن دسته از خودروهایی که با وجود نداشتن این قطعات دارای برگ معاینه فنی هستند روزانه چه میزان از این گازهای سمی وارد هوا می شود و در این شرایط تنها سؤالی که به ذهن می رسد این است که چرا مصوبه مسئولان تنها بر روی کاغذ اعتبار دارد و بس!