قیمت مسکن مهر در دولت نهم و دهم با هدف بهبود وضعیت حاشیه نشینی و کپر نشینی در شهرها و نیز خانه دار کردن افراد نیازمند طراحی شد.  
 
در ابتدای اجرای این طرح با استقبال گسترده مردم روبرو شد و بسیاری از مستأجرانی که طعم تلخ اجاره نشینی را کشیده بودند از خانه دار شدن بسیار خوشحال بودند.
 
در سال اول اجرای این طرح تعدادی از ثبت نام کنندگان واحد مسکن شدند اما هنوز چندی نگذشته بود که با افزایش قیمت دلار نرخ مصالح ساختمانی قیمت واحدهای مسکن مهر نیز سر به فلک کشیده شد.
 
به طوریکه قیمت مسکن مهر از پایه ۴۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان رسید. البته این تن‌ها بخشی از مشکلات بود تعداد دیگری از واحدهای مسکن مهر با مشکل خدمات روبنایی از جمله آب وبرق و گاز روبرو شدند و برخی دیگر نیز به دلیل عدم مدیریت صحیح در تعاونی‌ها واحدهای خود را فروخته شده دیدند.
 
براساس این گزارش برخی از زمین‌های واحدهای مسکن مهر با مشکل تملکی روبرو بودند و همین موضوع باعث شد که ۴۸ هزار متقاضی در دادگاه‌ها سرگردان شدند. از سوی دیگر افزایش قیمت بهانه‌ای شد برای دلالان که از این فرصت استفاده کنند و واحدهای مسکن مهر را با قیمت‌های پایین خریداری و به سایر متقاضیان با قیمت‌های کلان بفروشند.
 
در همین راستا عباس آخوندی درپاسخ به سوال خبرنگار مسکن با اشاره به وضعیت مسکن مهر در سال جاری گفت: امسال در برنامه خود قرار است از باقی مانده‌ها استفاده کنیم.   
 
وی افزود: از بیش از ۲ میلیون واحد مسکن مهر ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده، بنابراین بخش عمده‌ای از واحد‌ها به متقاضیان تحویل داده شده است.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: واحدهای باقی مانده در مسکن مهر اغلب بدون متقاضی هستند و یا اینکه در دادگاه به گرفتاری برخورده اند.
 
وی افزود: زمین واحد‌های مسکن مهری که ۴۸ هزار متقاضی داشته با مشکل تملک روبرو شده  که در این خصوص کاری از وزارت راه و شهرسازی بر نمی‌آید.  
 
آخوندی با اشاره به اینکه ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و تا به امروز پیشرفت ۸۰ درصدی داشته است، افزود: در نتیجه پرونده مسکن مهر امسال بسته می‌شود.
 
بر اساس این گزارش ۹۰ هزار واحد در پرند، ۹۰ هزار واحد در پردیس و ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در هشتگرد ساخته شد. در حال حاضر انبوه‌سازان در حال احداث ۸۰ هزار واحد مسکن مهر در پردیس هستند و ساخت این واحد‌ها به مرز ۷۰ درصد رسیده است، اما این اواخر به خصوص نیمه دوم سال ۹۵ به دلیل اینکه پرداخت‌ها به کندی انجام شد، پیشرفت واحد‌ها به سختی انجام می‌شد.
 
 به هر حال اگر قصد داریم مسکن مهر در سال جاری نهایی و به اتمام برسد باید کارشناسی مجدد صورت گیرد و حال که سقف وام مسکن مهر به ۴۰ میلیون تومان افزایش یافته و به متقاضیان کمک کرده، درخواست ما این است که یک تجدیدنظر در قیمت مسکن مهر صورت گیرد.
 
این در حالی است که حدود ۱۰ سالی است که بسیاری از متقاضیان چشم انتظار تحویل مسکن مهر هستند به طوریکه بسیاری از متقاضیان تمامی سرمایه زندگی خود را به پای مسکن مهر ریختند، اما دریغ از یک چراغ سبز مسکن مهر.
 
همچنین بسیاری از متقاضیان با افزایش چندین برابری قیمت مسکن مهر قید خانه دار شدن خود را زده و عطای مسکن مهر را به لقای آن بخشیدند.
 
گفتنی است دولت تا به امروز وعده‌های مختلفی برای اتمام مسکن مهر داده است. به طوریکه در ابتدای دولت یازدهم معتقد بود که مسکن مهر چند دولت بعدی را همچنان درگیر خود می‌کند و در سال گذشته نیز وعده داده بود که تا پایان سال ۹۵ به پایان می‌رسد که این وعده نیز عملی نشد. اما امروز وزیر راه و شهرسازی قول داد که پرونده مسکن مهر در سال ۹۶ بسته می‌شود.