منابع آگاه در درون اوپک گفتند، تولید کنندگان عضو این سازمان به  نحو فزاینده ای به تمدید توافق کاهش تولید پس از ماه ژوئن تمایل پیدا کرده اند، اما روسیه و دیگر تولید کنندگان غیر عضو نیز باید همچنان بخشی از این توافق باقی بمانند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) توافق کرده که در نیمه نخست سال جاری میلادی تولید خود را حدود 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. این اولین توافق کاهش تولید در طی 8 سال گذشته است. روسیه و دیگر تولید کنندگان غیر عضو اوپک هم متعهد شده اند که تولید خود را حدود 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

این توافق قیمت نفت را افزایش داده، اما میزان ذخایر نفتی در کشورهای صنعتی در حال افزایش است و درامد بالاتر شرکت های نفتی آمریکا را تشویق کرده تا نفت بیشتری را تولید و روانه بازار کنند. اکنون تعداد رو به افزایشی از مقامات اوپک معتقدند که کاهش میزان ذخایر جهانی نفت ممکن است بیش از 6 ماه طول بکشد.

یکی از اعضای هیئت های نمایندگی کشورها در نزد اوپک گفت: «برای برقراری توازن در بازار به تمدید توافق نیاز است... هر گونه تمدید توافق کاهش تولید با همکاری غیر اوپکی ها ممکن خواهد بود.»

منابع آگاه در اوپک در ماه فوریه گفته بودند که اگر میزان ذخایر نفتی به رقم هدف گذاری شده کاهش نیابد، این سازمان ممکن است توافق کاهش تولید را تمدید کند، یا حتی از ماه جولای کاهش تولید های بیشتری را در دستور کار قرار دهد.

اوپک قصد دارد میزان ذخایر نفتی در کشورهای صنعتی را به رقم متوسط 5 سال گذشته برساند. بر اساس اکثر داده های منتشر شده اخیر، در ماه ژانویه، میزان ذخایر نفت خام و فرآورده های نفتی 278 میلیون بشکه بالاتر از این سطح بوده است.

5 منبع دیگر در اوپک گفتند، به نحو فزاینده ای دارد روشن می شود که بازار برای تثبیت شدن به کاهش تولید بیش از شش ماهه نیاز دارد، اما این منابع افزودند که همه تولید کنندگان در داخل اوپک به اضافه تولید کنندگان غیر عضو این سازمان باید در مورد کاهش تولید توافق کنند.