بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، در پاسخ به این سوال که با توجه به سخنان جنابعالی مبنی بر اینکه توتال برای ورود به ایران مساله سیاسی دارد. آیا نگران نیستید مثل بار قبل توتال فاز 11 پارس جنوبی را که یک فاز مرزی است چند سال معطل بگذارد و ایران برداشتی از این فاز نداشته باشد؟ به خصوص با توجه به اینکه قطری ها بخشی از سهام توتال را خریده اند و توتال هم در بخش قطری میدان منافع گسترده ای دارد؟ اظهارداشت: چند سال معطل نمی شود، ما معطل کسی نمی شویم، یک زمان متعارفی دارد که اگر به نتیجه برسیم که هیچ اما از سوی دیگر اینکه گفته می شود اطلاعات را به خارجی ها و قطر بدهند، اگر همچین اتفاقی بیافتد باید خسارت سنگینی بپردازند البته بسیار بعید است این کار صورت بگیرد.

 

وی در ادامه افزود: اساساً ما اطلاعات کل میدان را به آنها نمی دهیم، میدان پارس جنوبی، میدانی است که 30 فاز در آن در حال اجرا است و ما تنها اطلاعات فاز 11 را به آنها می دهیم.

 

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که دلیل به تعویق افتادن چند باره مناقصه آزادگان همین ملاحظات سیاسی توتال و بقیه شرکت‌ها است یا دلیل دیگری دارد؟ اظهارداشت: خیر، ملاحظات سیاسی نبوده، قبلا هم گفته بوده ایم که باید متن قرارداد را آماده کنیم که آنها تمام شده، مناقصه هم محدود است و ما تعداد محدودی را دعوت می کنیم و اینطور نیست که 100 نفر بیایند و شرکت کنند.

 

زنگنه در پاسخ به این سوال که آیا نگران نیستید توسعه این میادین معطل بدقولی خارجی ها شود؟ تاکید کرد: بالاخره ما باید کار خودمان را کنیم، یعنی اینکه بگوییم نگران این هستیم که می خواهیم بمیریم خب اگر قرار است نگران مردن باشیم بنابراین نباید هیچ کاری کنیم، خارجی ها هم منافع خودش را می بینند نه منافع ما را، خارجی، خارجی و ایرانی هم ایرانی است.