اصغر فخریه کاشان درباره روند نهایی شدن قرارداد ایران‌ایر با شرکت ای.تی.آر(ATR)  برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد ۷۰ نفره، گفت: قرارداد ما برای امضا نهایی شده است و بزودی منعقد‌ می‌شود.

 

وی ادامه داد: اکنون قرارداد با ای.تی.آر درمراحل اخذ مجوزهای قانونی است و اضافه کرد: همانطور که قرارداد خرید ۱۸۰ فروند هواپیما با ایرباس و بوئینگ به امضا رسید، بزودی قرارداد ایران ایر با این شرکت نیز به امضا می‌رسد.

 

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل با بیان اینکه در حال حاضر این قرارداد مراحل اخذ مجوزهای داخلی هما را طی می‌کند، اظهار داشت: رقم قرارداد ایران‌ایر با کمپانی ATR برای تحویل این ۲۰ فروند هواپیما، از نظر مالی ۴۰۰ میلیون دلار است.

 

وی با اعلام اینکه تا پایان سال ۲ فروند ایرباس دیگر از سوی کمپانی ایرباس تحویل ایران‌ایر می‌شود، اظهار داشت: همچنین قرارداد ایران‌ایر با کمپانی بوئینگ نیز به امضا رسید و نهایی شد.  

 

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل در مورد رقم قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما برای ایران‌ایر با ۳ کمپانی ایرباس، بوئینگ و ATR و ابهامات مطرح شده در خصوص رقم این قرارداد، گفت: درهمه جای دنیا قرارداد خرید هواپیما محرمانه است، اما بدانید کل رقم قرارداد هما با این سه کمپانی هواپیماساز کمتر از ۱۸ میلیارد دلار است. 

 

وی همچنین ضمن انتقاد از برخی از رسانه‌ها مبنی بر ادعای ممنوع‌الخروج بودن هواپیما، گفت: به نظر می‌رسد افرادی که این مسایل را مطرح می‌کنند، صداقت ندارند و از مسایل صنعت هوانوردی جهان نیز بی‌اطلاعند. در صنعت هوایی، چیزی به عنوان ممنوع‌الخروج بودن معنا ندارد و متأسفانه دقت و صراحت در اطلاع‌رسانی از سوی برخی انجام نمی‌شود.

 

به گفته اصغر فخریه کاشان بیان چنین مواردی با استقبال شرکت‌های تأمین مالی خرید هواپیما در تناقض است و  ضمن منطقی نبودن آن به همکاری آنها با تهران صدمه می‌زند.