محسن بهرامی در همایش «نگرش قرآن بر فضا» که ظهر امروز در سالن همایش‌ کوثر واقع در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: در جنگ جهانی اول جدا شدن از زمین به صورت راکت برای نخستین بار اتفاق افتاد و رادار‌ها نیز در همان برهه زمانی کشف شدند و از آن پس فعالیت‌های راداری کلید خورد.

رئیس سازمان فضایی ایران افزود: جنگ تحمیلی به ما فهماند که به فعالیت‌های فضایی و صنعت موشکی نیاز فراوان داریم.

وی افزود: مهندسی هوا و فضا در سال 65 در ایران شکل گرفت و پس از آن زمینه‌های تحصیل در رشته مهندسی فضایی نیز فراهم شد که امروز تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری امکان‌پذیر است.

بهرامی عنوان کرد: در عصر حاضر غالب فعالیت‌ها مانند پخش شبکه‌های تلویزیونی، برقراری تماس تلفنی، استفاده از خدمات غیرحضوری بانکی و عابر بانک‌ها، استفاده از اینترنت و ... وابسته به فعالیت‌های فضایی و ماهواره‌ای است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره سنجشی «پارس یک»، نیز به عنوان نخستین ماهواره حرفه‌ای ایرانی که طول عمری بیش از چهار سال خواهد داشت، با استفاده از توان داخلی تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه ماهواره‌های سنگین‌تر خدمات بیشتری نسبت به ماهواره‌های سبک‌تر ارائه می دهند،‌ عنوان کرد: با توجه به نیاز‌هایی که وجود دارد و برای پیشرفت در حوزه فضایی، یک ماهواره سنجشی با وزن 500 کیلوگرم و با دقت یک تا 1.5 متر از خارج از کشور خریداری خواهیم کرد.

بهرامی اضافه کرد: با رشد تکنولوژی و گسترش فعالیت‌های فضایی مفهوم زمان و مکان در حال تغییر است و چیزی که در این میان برای ما مهم شده، این است که در شرایط جدید جایمان را پیدا کنیم و در نقطه‌ مطلوب پیشرفت قرار بگیریم.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: در حال حاضر دو ماهواره مخابراتی مدار پایین «ناهید یک» و «ناهید دو» داریم که درصدد هستیم بتوانیم پروانه تأسیس ماهواره‌های مخابراتی را طی سال‌های آینده دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه توانایی برخی ماهواره‌ها تا حدی بالا است که حتی با خروج از منظومه شمسی نیز سیگنال‌های لازم را ارسال می‌کنند، بیان کرد: در طول تاریخ تاکنون چندین بار بشر با کسب توانایی‌ها و دریافت‌های جدید فرازمینی غافلگیر شده ‌است و از این پس نیز با دستاورد‌های مهم‌تر، بزرگتر و جدید‌تر رو به رو خواهد بود.