بر اساس اطلاعیه روابط عمومی سازمان امورمالیاتی کشور، طبق اصلاحیه مورخ 31/4/1394 قانون مالیات های مستقیم، نرخ های مالیات بر ارث برای متوفیان تاریخ 1/1/1395 و بعد از آن به شرح زیر تعدیل شده است:

نرخ مالیات بر ارث برای متوفیان تاریخ 1/1/1395 و بعد از آن

*بر اساس ماده 143 مکرر قانون مالیات های مستقیم از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکتها اعم از ایرانی و خارجی در بورسها یا بازارهای خارج از بورس دارای مجوز، مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد (05%) ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد. براساس تبصره 1 ماده 143 مکرر قانون مالیات های مستقیم ازهرنقل وانتقال سهام وسهم الشرکه وحق تقدم سهام وسهم الشرکة شرکا درسایرشرکتها، مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد(4%) ارزش اسمی آنها وصول می شود.

**براساس ماده 59 ق.م.م نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (5%) و همچنین انتقال حق واگذاری محل به مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (2%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق، مشمول مالیات می باشد.

توضیحات مهم

- نرخ های مذکور برای وراث طبقه اول می باشد و برای وراث طبقه دوم مالیات به نرخ معادل دو برابر و برای وراث طبقه سوم به نرخ معادل چهار برابر نرخ های مندرج در این جدول محاسبه و وصول خواهد شد.

- درصورتی که متوفی و وراث، تبعه خارجی باشند، اموال و دارایی های متوفی که در ایران واقع است، مشمول مالیات به نرخ وراث طبقه اول خواهد بود.

- در مواردی که وراث سهم خود از اموال موضوع ردیفهای 2 ، 4 و 5 جدول فوق الذکر را به اشخاص ثالث یا وراث دیگر انتقال دهند، علاوه بر مالیات بر ارث مشمول مالیات طبق مقررات خواهند بود.

- وراث متوفیان تاریخ 29/12/1394 و قبل از آن از نظر تکالیف قانونی و نرخهای مالیاتی مشمول اصلاحیه مورخ 31/4/1394 قانون مالیات های مستقیم نمی باشند.

- وراث از نظر ماده (18) قانون مالیات های مستقیم به سه طبقه تقسیم می شوند:

1- وراث طبقه اول که عبارتند از: پدر، مادر، زن ، شوهر، اولاد و اولاد اولاد

2- وراث طبقه دوم که عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها

3- وراث طبقه سوم که عبارتند از : عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها