به گزارش پارس بزرگترین بحران بازار گوشت گوسفندی در سال گذشته خروج غیر قانونی دام به خارج از کشور بود که با برطرف شدن آن قیمت ها تا حدی تثبیت شد.

علی اصغر ملکی، رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، در تحلیل وضعیت بازار گوشت گوسفندی در سال قبل اظهار کرد: بزرگترین مشکلی که اتحادیه ی گوشت گوسفندی در سال قبل با آن مواجه بود خروج د ام به خارج از کشور به صورت غیر قانونی بود.

وی ادامه داد: این بحران در بهمن ماه سال قبل به اوج خود رسید که با ورود معاون اول رییس جمهور به این موضوع رسیدگی به آن در دستور کار قرار گرفت و با برطرف شدن این مشکل شاهد ثبات در قیمت ها نیز بودیم.

ملکی با تاکید بر این که در آخرین روزهای سال قبل با این موضوغ برخورد شد و مشکل خروج غیر قانونی دام به خارج از کشور حل شد گفت: در دی ماه پارسال با افزایش روند خروج غیر قانونی دام قیمت گوشت گوسفندی افزایش یافت و یکی از دلایل افزایش قیمت ها در بازار نیز همین معضل بود.

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی درباره روند واردات این کالا در سال قبل گفت: در سال گذشته از کشورهای استرالیا و پاکستان گوشت گوسفندی به کشور وارد و همین موضوع موجب ایجاد تعادل در بازار این کالا شد.

وی درباره ی میزان افزایش و نوسان قیمت در بازار گوشت گوسفندی در سال قبل تصریح کرد: این کالا به نسبت افزایش قیمت سایر کالاها از نوسان زیادی برخوردار نبود. بدین معنی که گوشت گوسفندی نیز افزایش قیمت را شاهد بود ولی میزان افزایش قیمت آن نسبت به سایر کالاها کمتر بوده است.

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی با تاکید بر این که این کالا در سال قبل در حدود ۵۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است، خاطرنشان کرد: اگر مغازه داران این کالا را در سالهای قبل با قیمت ۱۶ تا ۱۹ هزار تومان بارگیری می کردند پارسال قیمت بارگیری گوشت گوسفندی به ۲۴ هزار تومان نیز رسید.

وی ادامه داد: اگر مغازه داران این کالا را با ۲۴ هزار تومان بارگیری کرده باشند با ۱۰ درصد سودی که مغازه دار روی کالا می کشد قیمت عرضه شقه گوسفندی به مصرف کننده باید ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان باشد.

ملکی درباره ی پیش بینی خود از وضعیت بازار گوشت گوسفندی در سال ۹۲ بیان کرد: ممکن است در اواسط سال این کالا افزایش قیمتی را شاهد باشد.

وی در پایان با تاکید بر این که باید دید عرضه، تقاضا و واردات این کالا به کجا می رسد درباره وضعیت تولید داخلی آن نیز بیان کرد: برای افزایش تولید نیز برنامه ریزی شده است که امیدواریم امسال محقق شود.