به گزارش پارس،به نقل از باشگاه خبرنگارانمحمدتقی توکلی نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چاه‌های غیرمجاز گفت: در حال حاضر حدود 800 هزار حلقه چاه وجود دارد که 400 هزار حلقه آن مجاز و مابقی غیرمجاز است و سالانه حدود 12 میلیارد مترمکعب آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز مازاد برداشت شده که در نهایت این امر موجب کاهش سطح سفره‌‌های آب‌های زیرزمینی می‌شود.

 
وی افزود: در واقع از طریق طرح تعادل‌بخشی وزارت نیرو قرار است چاه‌های مجاز به کنتورهای حجمی مجهز شود تا برداشت آنها کنترل شود و چاه غیرمجاز هم با همکاری دادگستری و دادستان شهرستان‌ها پلمپ شود.
 
توکلی در ادامه گفت: تا قبل از سال 85 تنها 150 حلقه چاه غیرمجاز احداث شده و مابقی چاه‌های غیرمجاز بعد از سال 85 احداث شده‌اند و از طرفی این امر مرتب در حال پیگیری است اما به خاطر اینکه آب تأثیر بسزایی در کشاورزی و اقتصاد دارد به شیوه‌های مختلف برداشت بی‌رویه صورت می‌گیرد.
 
نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: کشاورزان برای افزایش تولید بیش از ظرفیت مجاز چاه‌ها برداشت را انجام می‌دهند و حال باید معضل بحران آب را حل کنیم تا با افزایش بهره‌وری و کارایی آب از بحران‌هایی که در رابطه با نوسانات اقلیمی است بتوانیم عبور کنیم.