پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مطهره ساغری دوز- همه ما کم و بیش با اپلیکیشن اینستاگرام، یکی از معروف‌ترین شبکه‌های اجتماعی، آشنایی داریم.

 گاهی از این اپلیکیشن برای به اشتراک‌گذاری عکس‌های سلفی و خانوادگی و مناظر و اتفاق‌هایی که می‌بینیم استفاده می‌کنیم، گاهی هم عکس‌ها و مطالب کسانی که دوست داریم را دنبال می‌کنیم. اما آیا شما از دوربین گوشی و تبلت و از امکاناتی که اینستاگرام به شما می‌دهد استفاده مفیدی دارید؟ منظور از استفاده مفید، چیزی غیر از تفریح و سرگرمی است. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که می‌توانید خیلی راحت و با کمترین هزینه از این محیط برای ایجاد و رونق کسب و کارهای کوچک و خانگی استفاده کنید؟ یا حتی اگر شاغل هستید چطور با کمک این اپلیکیشن می‌توانید بازارهای جدیدی برای خدمات و محصولات‌تان پیدا کنید؟ ما این راه‌ها را به شما نشان می‌دهیم .

از کجا شروع کنم؟

اگر روی موبایل یا تبلت خود این نرم ‌افزار را ندارید همین الان می‌توانید آن را از بازار دانلود و نصب کنید. در حال حاضر صفحات بسیاری در اینستاگرام با نمایش کارهای هنری مثل مصنوعات چرم، لوازم زینتی دست‌ساز، آموزش یا پخت شیرینی‌های خانگی، تهیه کیف‌های پارچه‌ای دست‌دوز و... یک منبع درآمد برای خودشان ایجاد کرده‌اند. شما باید با درنظر گرفتن فاکتورهای علاقه، مهارت، رشته تحصیلی، تجربه و امکانات خود، کسب و کاری را راه بیندازید که اولا امکان عکس گرفتن از محصولات‌تان و نشر این عکس‌ها در محیط عمومی وجود داشته باشد و دوما افراد حاضر باشند بابت محصولی که شما ارائه می‌دهید، پول بدهند. پس از مشخص شدن نوع محصول، به مشخص کردن بازار هدف بپردازید. بازار هدف با جواب دادن به این سؤال مشخص می‌شود: «چه کسانی با محصولات یا خدمات شما نیازهایشان برطرف می‌شود؟» در واقع شما باید از ابتدای کار بتوانید ویژگی‌های مشتریان بالقوه‌ کسب‌‌وکارتان را درنظر داشته باشید و مشخص کنید برای چه جنسیتی، چه سنی، چه سلیقه‌هایی و بسیاری «چه‌های» دیگر، ارائه خدمات یا محصول می‌کنید. با مشخص کردن بازار هدف احتمال موفقیت در کسب و کارتان افزایش پیدا می‌کند.

چگونه تعداد فالوور‌های صفحه اینستاگرامم را افزایش دهم؟

تا کسی نباشد که از عکس‌های محصولات شما در محیط اینستاگرام بازدید کند تولید تصاویر محصولات هرچند با کیفیت بالا کار بیهوده‌ای است؛ چون هدف شما از راه‌اندازی این صفحه در اینستاگرام کسب درآمد بوده است نه درست کردن کلکسیونی مجازی از عکس محصولات خودتان. پس همزمان با آپلود کردن عکس‌ها، باید اقداماتی را در جهت افزایش فالوورهایتان انجام دهید. در ادامه به چند راهکار برای افزایش تعداد فالوورها اشاره می‌کنیم.

لینک دادن به اینستاگرام

اولین اقدام برای افزایش تعداد مخاطب، تبلیغ برای صفحه اینستاگرامتان از طریق شبکه‌های اجتماعی است که خودتان عضو آنها هستید. تا آنجا که می‌توانید از راه‌های مختلف به دوستان خود اطلاع بدهید که شما صفحه اینستاگرامی برای کسب و کارتان دارید و از آنها بخواهید که صفحه شما را فالو کنند. ازجمله راه‌های تبلیغ، لینک دادن از سایر شبکه‌های اجتماعی به صفحه اینستاگرام یا استفاده از پروفایل شخصی است. پروفایل مکانی برای گذاشتن اطلاعاتی مانند نام و بیوگرافی کاربر است اما با نوشتن آدرس صفحه اینستاگرام‌تان در قسمت پروفایل بقیه شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از همین مکان کوچک برای تبلیغ صفحه تجاری اینستاگرام‌تان استفاده کنید.

تقویت پروفایل

از اقدامات ابتدایی برای محصولات‌تان انتخاب نام تجاری و انتخاب عکس مناسب برای پروفایل است. پروفایل را دست‌کم نگیرید چون نخستین چیزی که کاربران اینستاگرام از صفحه شما می‌بینند پروفایل شماست. پس باید در قسمت پروفایل به‌صورت خیلی مختصر و مفید به معرفی کسب‌و‌کارتان بپردازید و مشخص کنید که افراد با فالوکردن صفحه شما قرار است چه عکس‌هایی را مشاهده کنند. درصورت لزوم شماره تلفن، پست الکترونیک یا نشانی محل کار را در قسمت پروفایل می‌توانید ذکر کنید.

با پرداختن پول، فالوور جذب کنید

بعضی از صفحات اینستاگرام که فالوورهای زیادی دارند حاضر هستند در قبال مبلغ مشخصی صفحه شما را تبلیغ کنند. این روش در مقایسه با سایر روش‌ها در مدت زمان کمتری شمار فالوورهای شما را افزایش خواهد داد. اما اگر عجله ندارید می‌توانید صبر کنید و در یک تعامل دوستانه آرام آرام به تعداد مخاطبین خود اضافه کنید.

استفاده از هشتگ‌ها

انتخاب بهترین هشتگ‌ها براساس کسب و کار یک راهکار برای موفقیت شماست. در ابتدا برای آنهایی که با نرم‌افزار اینستاگرام آشنایی چندانی ندارند باید بگوییم که یکی از قابلیت‌های معروف اینستاگرام، قابلیت هشتگ زدن است. هشتگ کلمه یا عبارتی است که بین حروف یا اعداد تشکیل‌دهنده آن فاصله‌ای وجود ندارد و در ابتدای این عبارت از علامت# استفاده می‌شود.

کاربرد استفاده از هشتگ چیست؟

1- هشتگ قصد و انگیزه شما را از گذاشتن عکس در اینستاگرام مشخص می‌کند. به‌عنوان مثال: عکسی را درنظر بگیرید که از نمای بیرونی یک خانه قدیمی گرفته شده و یک زن و شوهر مسن هم در عکس دیده می‌شوند. اگر زیر این عکس«# معماری» قرار دهید مشخص می‌شود معماری ساختمان مورد توجه شما بوده است. اما اگر زیر همین عکس«# خاطره» قرار دهید این هشتگ بیانگر این است که قصد شما از گذاشتن این عکس یادآوری خاطرات گذشته‌ است. بنابراین هشتگ مناسبی برای عکس‌های محصولات خود بسازید.

2- دومین کاربرد هشتگ فراهم آوردن امکان جست‌وجوی تصاویر با موضوعات مرتبط، برای کاربران است. به‌عنوان مثال اگر نیاز به عکس‌های مرتبط با خیاطی داشته باشید می‌توانید با جست‌وجو کردن عبارت # خیاطی به تمامی عکس‌های مرتبط با این موضوع دسترسی پیدا کنید.

نکاتی درمورد انتخاب هشتگ برای بهبود کسب‌وکار

در ابتدای کار چند عبارت برای هشتگ عکس‌هایتان انتخاب و در اینستاگرام این هشتگ‌ها را جست‌وجو کنید تا ببینید برای چه عکس‌هایی از این هشتگ‌ها استفاده می‌کنند. هشتگی را انتخاب کنید که فراوانی عکس‌هایش نسبت به سایر هشتگ‌ها بیش‌تر است. اما فراوانی تنها موضوعی نیست که در انتخاب هشتگ باید مدنظر قرار دهید، بلکه پیام عکس‌ها را هم درنظر بگیرید اگر شما از هشتگی استفاده کنید که فراوانی بالایی دارد اما بعد متوجه بشوید که مثلا صفحات غیراخلاقی از این هشتگ استفاده می‌کنند مسلما انتخاب این هشتگ به نفع شما نیست. چون افرادی از این هشتگ استفاده می‌کنند که آب درآمد آنها با آب کسب‌و‌کار شما توی یک جوب نمی‌رود. پس چه بهتر که از همین ابتدا از هشتگی که به نوعی آمار بازدید از صفحات غیرمرتبط را بالا می‌برد، استفاده نکنید و به جای آن از هشتگی با فراوانی کمتر اما مرتبط با موضوع کسب‌وکارتان استفاده کنید.

تکنیک‌های بازاریابی در اینستاگرام

بعد از اینکه تعداد فالوورهایتان به حد قابل‌توجهی رسید، از روش‌های مختلف بازاریابی برای نگه داشتن آنها و جذب فالوورهای بیش‌تر استفاده کنید.

1- برگزاری مسابقات گوناگون در اینستاگرام: 

اینستاگرام یک محیط بسیار مناسب برای برگزاری مسابقات عکاسی است. از این فرصت برای بازاریابی صفحه اینستاگرام خود استفاده کنید. اول از همه به مسابقه عکاسی در صفحه اینستاگرامتان بپردازید و با مشخص کردن مدت زمان معلوم از مخاطبین خود بخواهید که از محصولات شما عکس بگیرند و از هشتگ خاصی در عکس‌هایشان استفاده کنند. بعد از تمام آن افراد بخواهید که به عکس‌های برتر رأی دهند تا پس از تمام شدن مهلت رای‌گیری، از بین عکس‌های مشتریان عکس برنده براساس رأی بقیه انتخاب ‌شود. پس از مشخص شدن عکس برتر برای نفر برنده هدیه‌ای ارسال کنید. در اینستاگرام مسابقات دیگری به غیر از عکاسی هم می‌توانید برگزار کنید؛ به‌عنوان مثال مسابقه تگ کردن. در این مسابقه کسی برنده است که بیش‌ترین تعداد از دوستانش را تگ کند.

2- کد تخفیف بدهید: 

از دیگر تکنیک‌های بازاریابی در محیط اینستاگرام استفاده از کدهای تخفیف است. قرار دادن کدهای تخفیف در برخی از پست‌ها منجر به افزایش تعداد مشتریان خواهد شد. دادن کدهای تخفیف علاوه بر افزایش تعداد مشتریان در ترغیب افراد برای خرید بیش‌تر از محصولات شما بسیار تأثیر‌گذار است. برای مثال می‌توانید 3 شبانه‌روز به مناسبت یکی از اعیاد تخفیف مناسبی برای محصولات خود بگذارید.

3- در اینستاگرام حرف اول و آخر را عکس می‌زند: 

برای گرفتن عکس‌هایی با کیفیت بالا، از محصولات خود، دقت به خرج دهید و چه بهتر برای همه عکس‌ها سبک خاصی را درنظر بگیرید و به عکس‌های صفحه اینستاگرام‌تان هویت بدهید. نکته دیگری که در ارتباط با عکس‌های محصولات‌تان نباید فراموش کنید نوشتن اسم محصول‌تان روی عکس‌هاست. با این کار احتمال کپی کردن از عکس‌ها را کم می‌کنید.

4- برای مشتری ارزش قائل شوید: 

تا آنجا که می‌توانید به سؤال‌های گوناگونی که دنبال‌کنندگان شما درباره محصولات دارند پاسخ دهید یا اگر برای محصولات شما پیشنهادهایی ارائه دادند از آنها تشکر کنید. اگر پیشنهاد ارائه شده در بهبود کسب و کارتان بسیار تأثیر‌گذار بود بهتر است که فقط به تشکر مجازی بسنده نکنید و برای فرد مورد نظر هدیه‌ای بفرستید. احترام گذاشتن به‌نظرها و پیشنهادهای مشتریان منجر به افزایش وفاداری آنها به محصولات شما خواهد شد.

5- عکس‌ها را در روزها و ساعت‌های پربازدید منتشر کنید: 

برای افزایش بازدهی عکس‌های محصولات خود در روزها و ساعات پر بازدید آنها را منتشر کنید. معمولا تعداد کاربران اینستاگرام در ساعات پایانی شب و در ایام تعطیلات بیش‌تر است.

6- خدمات مناسب بدهید: 

قیمت محصولات شما در صفحه اینستاگرام باید کمتر از قیمت تمام‌شده همان محصول در بازار و مغازه‌های شهر باشد. اگر غیر از این باشد مشتری ترجیح می‌دهد شخصا به بازار برود و حضوری خرید کند. طمع نداشته باشید. درست است که معمولا هزینه پست را باید مشتری پرداخت کند اما تلاش کنید راه‌های ارزان‌تر رسیدن بسته‌ها به‌دست مشتریان را پیدا کنید. تا هم آنها هزینه کمتری پرداخت کنند و هم از این مزیت در راستای تبلیغ صفحه خودتان استفاده کنید.