به گزارش پارس به نقل از ایسنا محمدرضا ابراهیمی توضیح داد: استان یزد در سال جاری نزدیک به 6500 هکتار سطح زیرکشت انار دارد که از این میزان، 6100 هکتار آن بارور است و پیش‌بینی می‎‎شود که از این سطح 86 هزار تن محصول انار برداشت شود.

وی، میزان تولید انار سال گذشته استان را 98 هزار تن اعلام کرد و علت کاهش تولید سال جاری در مقایسه با سال گذشته را سرمازدگی باغات در اسفند سال گذشته دانست.

ابراهیمی، بیشترین سطح زیرکشت انار استان را به ترتیب مربوط به شهرستان‌های میبد، تفت، یزد، مهریز، اردکان و اشکذر دانست و گفت: عمده تولید انار استان در این شهرستان‎‎ها صورت می‎‎گیرد ولی در دیگر شهرستان‏‏های استان مانند بافق و خاتم نیز محصول انار استحصال می‌شود.

وی، عمده ارقام ‎انار تولیدی استان را ملس یزدی، میخوش، گِل تفت و انار شیرین شهوار ذکر کرد.

این مسئول اظهار کرد: انار شیرین زودتر به فصل برداشت می‌‏‏رسد به نحوی که از نیمه شهریور فصل برداشت آن آغاز می‏‏‎شود و سپس در در نیمه مهر و اوایل آبان، برداشت کلی انار استان را شاهد خواهیم بود.

وی، بیشترین انار شیرین استان را مربوط به شهرستان‏‏های ابرکوه و عقدا دانست و گفت: در شهرستان‎‎های دیگر، انار شیرین به مقادیر کمتری، کشت و برداشت می‎‎شود.

ابراهیمی با بیان اینکه برخی ارقام انار مانند انار تفت(گِل تفت) به دلیل ترش بودن در هنگام برداشت، پس از مدتی قابل مصرف خواهد بود، افزود: این رقم محصول را به راحتی می‎‎توان تا اسفند نگهداری کرد به طوری که کم‎‎کم طعم انار شیرین می‌شود. به همین علت نیز باغداران تفتی عمدتاً انار تولیدی خود را در انبارهای سنتی نگهداری می‎‎کنند و نزدیک به اواخر بهمن یا اسفندماه، آن را به بازار که غالباً استان‌های تهران، شیراز و اصفهان است، عرضه می‎‎کنند.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان همچنین از صادرات اناردانه تولیدی استان به کشورهای پاکستان و هند خبر داد و گفت: این کشورها عمده خریداران اناردانه یزد هستند که آن را آسیاب و به عنوان ادویه‌جات در غذاها استفاده می‌کنند.