به‌گزارش پارس به نقل از اقتصادنیوز، به‌ نقل از بخش مالی سی‌ان‌ان، سوال اینجاست که چیزی در این بازار تغییر کرده است؟ اساسا شاهد تغییر جدی نبوده‌ایم؛ چراکه به نظر می‌رسد، با افزایش تولید نفت، به خصوص افزایش تولید نفت شیل آمریکا، بازارهای جهان همچنان نفت زیادی دارند. همچنین، انتظار گزارش روز دوشنبه دولت آمریکا، مبنی بر کاهش برآوردهای خود از تولید نفت آمریکا از ابتدای سال تاکنون، نگرانی‌ها نسبت به اشباع بازارها از نفت، تاحدودی کاهش یافت؛ اما این تاثیر این گزارش با جهش ناگهانی قیمت نفت خام را به سختی می‌توان منطبق کرد؛ به‌خصوص اینکه تولید نفت آمریکا همچنان نسبت به سال گذشته بیشتر است.

همچنین، این امید که اوپک ممکن است در نهایت با هدف تعدیل بازار، تولید نفت خود را کاهش دهد، سبب افزایش قیمت نفت خام در بازار شد. این گمانه‌زنی‌ها از گزارش روز دوشنبه اوپک نشات می‌گیرد که این کارتل نفتی اعلام کرد، آمادگی مذاکره با سایر تولیدکنندگان نفت را دارد.

ازنظر احساسی، در کوتاه مدت، به نظر می‌رسد مسایل زیادی بازار نفت را تغییر داده است. این مساله هنگامی رخ می‌دهد که یک ماده‌خام پرتلاطم، با مجموعه‌ای از عوامل بیرونی نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تامین (صندوق‌های پوششی) آمیخته می‌شود.

«آنتونی استارکی»، تحلیلگر موسسه «بنتک انرژی» معتقد است: قیمت نفت واقعا توسط دلالان هدایت می‌شود، به‌همین دلیل شاهد چنین نوساناتی هستیم. نوسانات جدی یک سال اخیر در بازار نفت، این حوزه را برای سرمایه‌گذارانی که روی قیمت‌ها شرط‌بندی می‌کنند، به حوزه جذابی تبدیل کرده‌است اما وقتی شرط‌بندی‌های آنها درست از آب در نمی‌آید، این اتفاق به معاملات التهابی می‌انجامد. به‌عنوان مثال، سرمایه‌گذارانی که هفته گذشته شرط بسته بودند قیمت نفت بازهم پایین می‌آید، حالا برای جبران ضرر خود به خرید التهابی روی آورده‌اند.

«وینستنت پیازا»، تحلیلگر واحد مطالعات بلومبرگ، می‌گوید: از آنجا که تقریبا تمام بازارهای مواد خام در جهان ملتهب هستند، هیجان و شور و شوق ناشی از رشد و همین‌طور ترس و اضطراب ناشی از کاهش قیمت‌ها طبیعی است.

نفت زیر ۵۰ دلار ناپایدار است

رونق قیمت نفت را می‌توان ناشی از سایر عوامل دیگری هم دانست. «مت سالی»، مدیر سهام موسسه Tortoise Capital با اشاره به گزارش‌های امیدوارانه هفته گذشته مبنی بر کاهش ذخایر نفتی در هفته گذشته می‌گوید: رشد اقتصادی قدرتمندتر از حد انتظار آمریکا در سه‌ماهه دوم سال و همین‌طور افزایش تنش‌های ژئوپولتیک میان یمن و عربستان سعودی، این عوامل را در افزایش قیمت نفت خام موثر می‌داند. سالی افزود: نفت ارزان‌تر از ۵۰ دلار در بلند مدت پایدار نیست و من فکر می‌کنم همه متوجه این مساله شده‌اند.

افزایش قیمت نفت، برای بسیاری از سهام شرکت‌های مختلف، خبر مهمی بوده به‌طوری‌که ارزش سهام شرکت‌های کونوکوفیلیپس (COP)، کنسول انرژی (CNX) و چیزپیک انرژی (CHK) روز گذشته با افزایش جدی روبرو شد.

افزایش قیمت‌ها می‌تواند فریبنده باشد

سوال اینجاست که آیا تمامی این عوامل به‌منزله این است که قیمت نفت هفته‌گذشته به حداقل خود رسیده بود؟ الزاما خیر؛ نباید فراموش کرد که در اواسط ماه مارس نیز قیمت نفت از ۴۲ دلار در هر بشکه، قبل از اینکه در طول تابستان مجددا سقوط کند، ناگهان به حدود ۶۵ دلار افزایش یافت.

«والتر زیمرمن»، تحلیلگر ارشد موسسه United-ICAP، می‌گوید: من منتظرم تا این اتفاق دوباره تکرار شود که درصورت تکرار، این وضعیت چند ماه به قوت خود باقی خواهد ماند. مشکل اساسی اینجاست که افزایش قیمت‌ها، تنها به اشباع تامین و ترغیب تولیدکنندگان به افزایش تولید نفت دامن خواهد زد. به این مساله باید این نکته را نیز اضافه کرد که درصورت تصویب نهایی توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا، پای ایران نیز به بازارهای نفتی باز می‌شود و موج جدیدی از نفت وارد بازار خواهد شد.