به گزارش پارس به نقل ازخبرگزاری مهر رشید قربانی ظهر امروز سه شنبه در آستانه سال تحصیلی جدید در نشستی با خبرنگاران رسانه های گروهی استان در سنندج گفت: برای نخستین بار و پس از پیگیری های فراوان از تیرماه امسال فرهنگیان شهر های مرزی بانه، زیویه، سروآباد و مریوان موفق به دریافت حق مرزی شدند.

وی عنوان کرد: حق مرزی نوار مرزی همراه با حقوق تیرماه به حساب فرهنگیان شهرهای مذکور پرداخت شده است.

وی اظهارداشت: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش  و پنج اولویت کاری که از سوی وزیر تعیین شده است ۲۰ برنامه و راهبردکاری برای سال تحصیلی جدید در آموزش و پرورش استان تعریف کرده ایم.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان ادامه داد: برای تدوین  این ۲۰ برنامه و راهبرد کاری اتاق فکری با حضور معلمان، مسئولان اداری، اساتید دانشگاه در استان تشکیل دادیم.

قربانی یکی از چالش های استان در چند سال گذشته را در حوزه سواد آموزی خواند و افزود: کردستان از نظر سطح باسوادی نسبت به میانگین کشوری وضعیت مناسبی نداشت.

وی بیان کرد: برنامه ریزی هایی مبنی بر جلوگیری و کاهش رجعت سوادآموزان به بیسوادی و دستیابی اکثر افراد جامعه به سطح سواد قابل قبول انجام دادیم.

وی عنوان کرد: خوشبختانه با اقداماتی که انجام شد عملکرد سوادآموزی استان از رتبه ۱۶ به ۱۰ ارتقا وضعیت پیدا کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: از سال ۸۶ به بعد شاهد روند نزولی پذیرش دانش آموزان استان در دانشگاه های دولتی بودیم که بومی پذیری در استان های مختلف کشوراز دلایل ظرفیت محدود دانشگاه های استان بود.

قربانی ادامه داد: برای رفع چالش ذکر شده درکمیته ای که با حضور روسای دانشگاه های استان تشکیل، تصمیم گرفته شد که ظرفیت پذیرش دانشگاه های استان در مقطع تحصیلات تکمیلی که ۹۵ درصد آن نصیب متقاضیان غیربومی می شود، کاهش و به همان میزان ظرفیت دررشته های مقطع کارشناسی افزایش داده شود.

وی بیان کرد: در هرکدام از دانشگاه های علوم پزشکی و کردستان در سال تحصیلی جدید ۶۱۰ نفر افزایش ظرفیت داریم به عبارتی ظرفیت پذیرش در دانشگاه های استان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی به موفقیت های آموزش و پرورش استان در طول سال تحصیلی گذشته اشاره کرد و گفت: کسب مدال جهانی لیگ علمی بین المللی پایا توسط آرین برهانی دانش آموز کردستانی، کسب مدال طلای المپیاد زیست شناسی کشور توسط امیرمحمد وجدانی و کسب رتبه سوم در شانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی توسط پرنیاز رحیمی از جمله موفقیت های کسب شده آموزش و پرورش استان است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان کسب پنج رتبه برترکشوری در سیزدهمین دوره مسابقات علمی کاربردی شاخه کاردانش و کسب چهار رتبه کشور در مرحله اول ششمین المپیاد نانورا  از دیگر موفقیت های کسب شده توسط دانش آموزان استان در سال تحصیلی گذشته ذکر کرد.

قربانی با اشاره به برگزاری بیست و سومین کنگره قرآنی دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور به میزبانی آموزش و پرورش استان، بیان کرد: این کنگره سوم لغایت هشتم شهریور ماه ۹۴ با حضور مسئولین وزارتی، استانی و دانش آموزان، قاریان برتر، حفاظ کل و جزء قرآن کریم استعداد های درخشان سراسر کشور و فرهنگیان در سنندج برگزار می شود.

وی ادامه داد: این کنگره قرآنی همزمان با دهه کرامت با حضور قریب به ۵۰۰ نفر از دانش آموزان برگزیده مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور، مربیان و معلمان و دست اندرکاران امر با عنوان یادواره وحدت با محوریت قرآن برگزار می شود.