به گزارش پارس، «زیگمار گابریل» معاون صدراعظم آلمان گفت که همه‌پرسی درباره برنامه کمک مالی یونان اقدامی است که در کل دارای مفهوم است اما باید توجه داشت که این موضوع باید برای رای‌دهندگان روشن شود که درباره چه چیزی تصمیم‌گیری می‌‌شود.

وی به رادیو آلمان گفت: « ما باید خود مطلع شویم نه اینکه به راحتی به دنبال پیشنهاد آقای سیپراس برویم و بگوییم که این اقدام یک فریب است.اگر پرسش‌ها روشن باشند و واقعا اینطور باشد، برنامه‌ای برای رای‌گیری درباره طرحی است که درباره آن مذاکره شده است و می‌تواند اقدامی معنی‌دار باشد.»

گابریل افزود: «باید برنامه روشنی وجود داشته باشد و آنچه سیپراس می‌خواهد این است که اروپا کمک مالی 20 یا 30 میلیاردی در اختیار یونان قرار دهد اما بدون شرط، که این را اروپا نمی‌پذیرد. اروپا پیشنهادهای خوبی می‌دهد و بسیاری از اقدامات سخت‌گیرانه که مورد بحث قرار گرفت، از آغاز گزینه‌های روی میز بودند.»

«الکسی سیپراس» نخست‌وزیر یونان جمعه شب از تصمیم خود برای برگزاری همه‌پرسی در مورد دریافت کمک مالی خارجی، خبر داد.به گفته وی این همه‌پرسی یکشنبه آینده (5 جولای/14 تیر) برگزار می‌شود. 

آتن باید تا 30 ژوئن (9 تیرماه)  1.5 میلیارد یورو بابت قسط بسته حمایت مالی، به صندوق بین‌المللی پول بپردازد. در صورتی که این کشور با وام‌دهندگان به توافق نرسد، این کشور که در حال حاضر بدهی بیش 175درصدی در مقایسه با تولید ناخالص داخلی دارد، نمی‌تواند بدهی‌هایش را بپردازد که این به معنی خروج احتمالی این کشور از اتحادیه اروپایی است؛ نهادی که در سال‌های اخیر نتوانسته وضعیت نابسامان آتن را بهبود بخشد.

مردم یونان سال گذشته سیپراس را با شعار پایان دادن به سیاست‌های ریاضتی روی کار آوردند، حالا یک هفته دیگر باید در مورد پذیرش مجدد این سیاست‌ها تصمیم‌گیری کنند. وزیر توسعه یونان از حالا به مردم این کشور توصیه کرده است که در همه‌پرسی به دریافت وام مجدد و پذیرش اصلاحات اعمالی، رأی منفی بدهند.