پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سيد امير سياح- همه ساله در ايام نوروز، عده كثيري از خانواده هاي ثروتمند براي گذراندن تعطيلات و تفريح در نقاط مختلف دنيا، از كشور خارج مي شوند. روز گذشته يك مقام دولتي در گفتگو با نگارنده بر اساس روند سالهاي گذشته و برآورد عملكرد تورهاي رزرو شده خارجي پيش بيني كرد طي 10اسفند93 تا 10 ارديبهشت94 حدود 6ميليارد دلار ارز توسط مسافران نوروزي از كشور خارج شود.

toormalyat1

فشار چنين تقاضايي بر بازار نحيف ارز داخلي، باعث جهش نرخ ارز خواهد شد و دور باطل كاهش ارزش پول ملي - تورم- را تشديد خواهد كرد. همانطور كه در تعطيلات اخير كريسمس باعث جهش نرخ ارز شد.

شرايطي كه بسياري از واحدهاي توليدي داخلي به دليل كمبود مواد اوليه، خطوط توليد خود را تعطيل و كارگرانشان را تعديل كرده اند و در شرايطي كه فشار اقتصادي دشمنان غربي و وهابي عليه جمهوري اسلامي به اوج خود رسيده، آيا مسئولان كشور و مردم بايد ساكت بنشينند تا قليلي ثروتمند ارزهاي محدود را كه در شرايط تحريم فلج كننده وارد كشور شده،  براي تفريح از كشور خارج كنند؟!

اگر دولت با اين اقليت 3درصدي كه بطور متعارف سفر خارجي مي روند، رودربايستي دارد، چرا نمايندگان ملت ساكت نشسته اند تا در اين فرايند مذموم، ارزهاي كشور به يغما برود؟

609295

براي پيشگيري از خرج ارز و افت بيشتر ارزش پول ملي و فشار به واحدهاي توليدي و در حمايت از اشتغال در كشور، لازم است نمايندگان محترم مجلس در اسرع وقت با گذراندن طرحي دوفوريتي، عوارض سفرهاي خارجي را كه از اول اسفند تا پايان فروردين انجام مي شود، عوارض بسيار سنگيني (به عنوان مثال 20ميليون تومان بايت هر بار خروج از كشور) وضع كنند تا موج فشار بزرگ آتي بر بازار ارز مهار شود و از خسارتي بزرگ به اقتصادملي پيشگيري گردد.

از ايراني هاي ميهندوست انظار مي رود با پيوستن به «پويش ملي دفاع از اشتغال و ارزش پول ملي با وضع عوارض بر سفرهاي نوروزي خارجي» و انعكاس اين مطالبه ملي، مسئولان كشور را به تصميم گيري سريع درباره اين مهم دلالت كنند.