به گزارش پارس به نقل از همشهری ، به‌رغم گردش سالانه بالاي بازار نهاده‌هاي كشاورزي، نبود قانون جامع و ضعف نظارت بر توليد و واردات كود، سم و بذر مشكل ساز شده است به‌نحوي كه اكنون 40درصد بازار600ميليون دلاري كود به تسخير نهاده‌هاي تقلبي درآمده است. دبير دومين همايش بين‌المللي نهاده‌هاي كشاورزي در پاسخ به خبرنگار ما اعلام كرد كه حجم گردش مالي سالانه بازار كود حدود 600ميليون دلار است كه از اين ميزان حدود 300ميليون دلار انواع كودهاي شيميايي از رده خارج شده فسفاته، اوره و پتاسيم كه موجب تخريب خاك مي‌شود توسط دولت وارد مي‌شود. همچنين از 300ميليون دلار گردش مالي اين بازار توسط بخش غيردولتي نيز بيش از 150ميليون دلار در اختيار كودهاي تقلبي است.

به گفته محمد رضا شريفي، متأسفانه 40درصد كود موجود در بازار تقلبي و نامرغوب است كودهايي كه در انبارها و كارگاه‌هاي غيرمجاز رباط كريم و پاكدشت بسته بندي وبا نام بهترين برندهاي دنيا و درج مشخصاتي غيرواقعي روانه بازار مي‌شود از اين دست است. وي از نبود هيچ آزمايشگاهي براي سنجش مواد آلي كود عرضه شده در بازار خبر داد و افزود: كميته‌اي در وزارت جهادكشاورزي تشكيل شده و در حال تدوين قوانيني است كه احتمالا با ابلاغ آن طي 2 تا 3‌ماه آينده واردات كود ضابطه‌مند مي‌شود.

مهلت 6ماهه به عرضه‌كنندگان كود

اين شرايط موجب شده تا رئيس مؤسسه تحقيقات آب و خاك جهادكشاورزي از تعيين مهلت 6ماهه وارد‌كنندگان و توليد‌كنندگان انواع كود براي صدور تأييديه كيفي و دريافت پروانه ثبت محصولات خبر دهد. كاظم خاوازي با بيان اينكه بازرسان با مراجعه به كارخانه‌ها و واحدهاي توليدي و سطح بازار از انواع كودهاي توليد داخل و وارداتي نمونه برداري مي‌كنند، افزود:

اين نمونه‌ها به آزمايشگاه‌هاي مرجع ارسال و پس از آزمايش‌هاي تخصصي نتايج به سازمان‌هاي جهادكشاورزي استان‌ها و توليد‌كنندگان و وارد‌كنندگان كودها ارائه مي‌شود. به گفته وي براساس نتايج آزمايش‌هاي اين مؤسسه، سازمان تعزيرات حكومتي با توليد‌كنندگان و وارد‌كنندگان كود بي‌كيفيت برخورد قانوني خواهند كرد و براساس دستورالعمل ابلاغي وزارت جهادكشاورزي تا آبان سال آينده هيچ كودي بدون شماره ثبت اجازه عرضه در بازار را ندارد. تاكنون 55كارخانه توليدي به‌صورت داوطلبانه كود توليدي خود را براي تأييد كيفيت به اين مؤسسه ارائه كردند كه 200برند توليدي آنها تجزيه و تحليل و نتايج آن از طريق مراجع قانوني به آنها ابلاغ خواهد شد.