پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سال 2014 سال پرفراز و نشیبی برای صنعت خودرو جهان بود. فراخوان‌های گسترده شرکت‌های خودروسازی و کاهش قیمت نفت این صنعت را به شدت تحت تاثیر قرار داد. در اینجا هشت رویداد تاثیرگذار سال 2014 از نگاه نشریه فورچون ارائه می‌شود.

1. بازگشت کرایسلر
پنج سال پیش شرکت کرایسلر تقریبا به حاشیه رانده شده بود. تنها، مداخله باراک اوباما،رئیس‌جمهوری آمریکا، که نگران ازمیان رفتن مشاغل در ایالت‌های غرب میانه بود موجب شد این شرکت از طریق تزریق سرمایه دولتی به حیات خود ادامه دهد. زمانی که شرکت فیات با فرصت‌طلبی کرایسلر را خریداری کرد، افراد کمی احتمال می‌دادند این شرکت نجات پیدا کند. در یک فضای به شدت رقابتی، خط تولید کرایسلر قدیمی و ناهماهنگ بود. با این وجود کرایسلر به سرعت به پیش رفت و امروز به ققنوس خودروسازی تبدیل شده است. فروش این شرکت طی چهار سال و نیم گذشته هر ماه افزایش یافته است به‌طوری که این شرکت در ماه اکتبر رشد فروش 22 درصدی را ثبت کرد. براساس آمار «آتوموتیو نیوز» فروش کل این شرکت در ماه اکتبر 170 هزار و 480 دستگاه بوده و پس از شرکت فورد موتور قرار گرفته است. از ابتدای سال جاری تاکنون فروش کرایسلر 15 درصد افزایش یافته و به 73/1 میلیون دستگاه رسیده است. تحلیلگران از این افزایش، اندکی گیج شده‌اند و این مساله را که اکثر این رشد از فروش کامیون‌های سبک ناشی شده است، نادیده گرفتند. آنها این رشد را به بازاریابی زیرکانه، تاکتیک‌های جسورانه فروش و فرهنگ جدید پاسخگویی شرکت نسبت داده‌اند. مایکل کردس، تحلیلگر ارشد سایت« آتو تریدر»، می‌گوید: «خریداران وفادار و راضی برای آینده کرایسلر حیاتی هستند. اگر خریداران جدید کرایسلر از کیفیت ناراضی باشند، انتخاب‌های فراوان دیگری پیش‌روی آنها است و خودروهای شرکت‌های دیگر را خریداری می‌کنند.»

2. جهش جیپ
جهش محبوبیت جیپ خارق‌العاده بوده است. فروش این شرکت تا ماه اکتبر نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجه 46 درصد رشد کرده و بنابراین سریع‌ترین رشد را در خودروسازی به خود اختصاص داده است. به نظر نمی‌رسد این رشد کند شود. فروش جیپ در ماه اکتبر 52 درصد افزایش یافت. این رشد از فروش مدل چروکی جدید ناشی شده است. اما مدل‌های قدیمی‌تر مانند رانگلر که نماد خودروهای نسل جنگ جهانی دوم است و آخرین بار در سال 2007 مجددا طراحی شد، نیز فروش خوبی دارند. 

3. میراث مولالی
مولالی، مدیرعامل فورد که هشت سال ریاست این شرکت را بر عهده داشت چند ماه پیش بازنشسته شد، اما نامش همچنان در دیربورن، شهری که کارخانه فورد در آن واقع است، می‌درخشد. متاسفانه جادوی مولالی قابل انتقال نیست. از اول ژوئیه که مارک فیلدس جایگزین او شده است، این شرکت پیش‌بینی درآمدی خود را کاهش داده است، موجی از فراخوان‌ها را اعلام کرده که اکثر آنها مربوط به مدل‌های اسکیپ 2013 بوده‌اند و ارزش سهام آن 20 درصد تنزل کرده است. اگر خبرهای بد تداوم داشته باشد، احتمالا باید در تحسین میراث مولالی تجدیدنظر شود. 

4. استیلای کراس اور
سال‌هاست که هوندا آکورد یکی از محبوب‌ترین سدان‌های سایزمتوسط و یکی از پرفروش‌ترین خودروهای سواری محسوب می‌شود. اما در ماه اکتبر یک کامپکت کراس‌اور، سی‌آر‌وی هوندا، آن را پشت‌سر گذاشت. سی‌آر‌وی از همه مدل‌های هوندا عملکرد بهتری داشته و در ماه اکتبر فروش 29 هزار و 257 دستگاه را ثبت کرده که نسبت به اکتبر سال گذشته با رشد 30 درصدی فروش رو به رو شده است. در واقع در شرایطی که هوندا آکورد در انتظار طراحی جدید خود بود، این کوپه یوتیلیتی زیبا مجددا طراحی شد. اما پیشی گرفتن فروش یک کراس‌اور ارزان قیمت از خودرویی همچون آکورد برای کارشناسان صنعت خودرو چندان خوشایند نبود. اگر این روند ادامه یابد، باید درباره برنامه‌های تولید و پیش‌بینی فروش این کراس‌اور تجدیدنظر شود.

5. نوسازی مرسدس
یکی از مسائل سال 2014 که کمتر به آن پرداخته شد، احیای مرسدس بنز و صعود جایگاه آن در نظر مشتریان خودروهای مجلل بود. به‌رغم قیمت بالای مدل‌های مرسدس، فروش آنها بهتر از دیگر خودروهای لوکس است. تا ماه اکتبر فروش مرسدس 5/7 درصد رشد کرد و از فروش فولکس‌واگن پیشی گرفت. اهمیت این مساله زمانی مشخص می‌شود که بدانیم قیمت مبادله بنز 58 هزار و 200 دلار یعنی بیش از دو برابر قیمت مبادله فولکس‌واگن(24 هزار و388 دلار) است. از سوی دیگر، مدل اس‌کلاس پیشتاز خودروهای لوکس است و فروش آن از فروش بی‌ام‌و سری 7 پیشی گرفته است. مدل سی‌کلاس نیز از نظر محبوبیت در رده دوم و پیش از لکسوس، کادیلاک و بیوک قرار دارد. 

6. لطمه به هوندا
این خودروساز ژاپنی و کارخانه‌های آمریکایی آن یکی از بازیگران معتبر صنعت خودرو به شمار می‌رود. بنابراین انتشار این خبر که اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا برای بررسی میزان و دامنه عدم گزارش دست‌کم دو مورد تصادف مربوط به کیسه‌های هوای تاکاتا توسط هوندا دستور ویژه صادر کرده است، غیرمنتظره بود. این مساله به همین‌جا ختم نشد. اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگ‌راه‌های آمریکا ابزار نگرانی کرده است که احتمالا عدم گزارش هوندا به کیسه‌های هوا محدود نمی‌شود و دیگر حوادث منجر به فوت یا جراحت را نیز شامل می‌شود. 

7. تاثیر بارا
ممکن است تصور کنید پس از بحران مالی، فراخوان‌های گسترده و موجی از دادخواست‌ها علیه جنرال موتورز اعتماد عمومی به این شرکت کاهش یافته است. حتی اگر اعتماد به این خودروساز کاهش یافته باشد، این مساله در آمار فروش بازتاب نیافته است.
 جنرال موتورز در ماه اکتبر 226 هزار و 819 دستگاه خودرو به فروش رساند که نسبت به سال گذشته با رشد 2 درصدی روبه‌رو شده است. اینکه چه میزان از موفقیت جنرال موتورز مرهون حسن‌نیت مری بارا، مدیرعامل این شرکت بوده است قابل محاسبه نیست. او برخلاف دیگر مدیرعاملان تازه‌کار، به‌ویژه در زمان بحران، در دسترس بود و برای انتقال این پیام که «جنرال موتورز باید بهتر عمل کند» با نشریه‌های معتبر مصاحبه می‌کرد. 

8. فوران نفت
افزایش عرضه و کاهش تقاضا، کندی رشد اقتصادی در چین و رکود در اروپا منجر به اتفاقی شد که کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد، یعنی کاهش قیمت نفت. بنابراین رانندگان آمریکایی در پاییز امسال برای هر گالن بنزین کمتر از 3 دلار پرداخت کردند. این در شرایطی است که چند سال پیش قیمت بنزین گالنی 4 دلار بود. با وجودی که کاهش قیمت بنزین خبر خوشی برای مصرف‌کنندگان است، اما این مساله پیشرفت صنعت خودرو درجهت تولید خودروهای دارای بهره‌وری سوخت را به خطر می‌اندازد.