پايگاه خبري تحليلي «پارس»- غلامرضا انبارلويي- پاسخ حكيمانه مقام معظم رهبري به نامه معاون اول رئيس‌جمهور در ارتباط با برگزاري همايش ارتقاء سلامت اداري و مقابله با فساد حاوي نكات ارزشمندي بود كه بعيد مي‌دانم دولتي كه در سايه حمايت‌هاي معظم‌له طي يك‌سال و نيم گذشته مصدر كار بوده و نقد و نصح‌ناپذيري خود را با زدن انگ، ترسو و بزدل و بي‌شناسنامه و افراطي و تندرو و جهمني و اين اواخر تازه به دوران رسيده به منتقدين دلسوز و دلواپس ناكامي اين دولت زده است به عمق اين پاسخ پي برده باشد فرازهاي مهم اين پاسخ ارزشمند راه‌گشا و هدايت‌گر به شرح زير بود:

1- اين سمينارها و امثال آن بناست چه معجزه‌اي بكنند؟
2- مگر وضعيت براي شما مسئولين سه قوه روشن نيست؟
3- چرا اقدام قاطع و اساسي صورت نمي‌گيرد؟
4- چه با سمينار و چه بدون آن تصميم بدون ملاحظه بگيرند و اجرا كنند. 

آنچه راقم اين سطور از چهار فراز پاسخ مقام معظم رهبري به معاون اول و عتاب و خطابي كه به سران سه قوه مي‌كند مي‌فهمم اين است كه آقايان مبارزه با فساد همايش نمي‌خواهد هميت و اراده مي‌خواهد اگر داريد. بسم‌الله 

هميت چيست و اراده كدام است و ملاحظه كاري چگونه است؟ سخنان مقام معظم رهبري حرف دل ميليون‌ها نفر مردمي است كه با دادن صدها هزار شهيد و اسير و مفقودالاثر و جانباز در انتظار اجراي عدالت در نظام جمهوري اسلامي هستند. ملاحظه كاري يعني چه؟ يعني آقايان مفسد هر كه هست با او نه در حرف بلكه در عمل برخورد كنيد. اول هم از بستگان سببي و نسبي خودتان اگر مطرح است شروع كنيد ملاحظه فلان آقا و آقازاده و بهمان وابسته به وزير و وكيل و مقام را نكنيد. مفسد في‌الارض و محارب با خدا و خلق را عزيزان در حصر بخوانيد با طبقه بندي كردن موضوعات و محرمانه كردن امور و غيرعلني كردن محاكمات، شخصيت‌هاي كاذب 

رابين هودي و اميركبيرهاي دزد و رشوه‌گير و خلاف كار خلق نكنيد هر آنچه كه مر قانون مقرر كرده عمل كنيد بي‌ملاحظه دوست و رفيق و هم حزبي. آيا عتاب و خطابي از اين واضح‌تر مي‌توان از سوي ولي امر مسلمين سراغ گرفت.

مردم مي‌گويند آقا جمع كنيد اين سمينارها و همايش‌هاي بي‌حاصل را. اين سمينارها از سوي كاركنان برگزار كننده دستگاه اجرايي امروز به سمينار معروف شده و برگزاركنندگان و شركت‌كنندگان خواب‌آلود آن را مردم كوچه و بازار به تمسخر و شوخي مي‌گيرند. در طي سنوات گذشته دولت‌هاي سابق و مسئولين اجرايي صدها همايش و سمينار و گردهمايي برگزار كرده‌اند كه خروجي آنها براي مردم ملموس نيست اما هزينه‌هاي ميلياردي برگزاري آن كه بر بودجه و بيت‌المال تحميل شد معلوم است. اين روند چرا در دولت منتسب به تدبير و اميد و دولت عقلا و دولت راستگويان تداوم دارد؟

از تاريخ 12/5/93 كه دولت اعتدال مستقر شده تاكنون چند سمينار برگزار شده؟ چه مبلغي هزينه بر بيت‌المال تحميل شده و خروجي آنها چه نفعي براي ملت داشته است؟ توجه و تدقيق به مراتب زير پاسخي است به اين پرسش.

seminarhazine

 

1- مجلس قانون نحوه اعمال نظارت بر كاهش هزينه هاي غيرضرور و جلوگيري از تجمل‌گرايي را در سال 70 تصويب كرده و در تبصره سه ماده يك آن جواز برگزاري سمينارهارا موكول به تصويب هيئت وزيران كرده است.

2- دولت با زدن يك حاشيه بر اين متن سمينارهايي كه هزينه‌اش زير يك ميليارد ريال است اجازه برگزاري آن را به كميسيوني از وزيران داده و سمينارهايي كه هزينه‌اش بالاي 100 ميليون تومان است را موكول به تصويب خود كرده است.

3- اينكه در اين سمينارها و همايش‌ها و گرد همايي‌هاي بي‌حاصل اين سقف رعايت مي‌شود يا چه مبلغ هزينه مي‌شود معلوم نيست اما آنچه معلوم است اين است كه دولت از محل اعتبار مصوب براي آن سقف تعيين مي‌كند. توجه و تدقيق به جدول زير مشخصات همايش‌هاي برگزار شده كه مسئوليت آن به خود دولت يازدهم بر مي‌گردد را نشان مي‌دهد كه در طول يك‌سال و اندي از عمر دولت يازدهم 15 سمينار به مشخصات زير برگزار شده است. اين تعداد سميناري است كه نگارنده توانسته رديابي و رصد نمايد. اينكه چه تعداد سميناري برگزار شد و افزون بر اين 53 ميلياردي كه روي كاغذ آمده به علاوه آن مجوزهايي كه فاقد مبلغ است چه مقدار هزينه بر بيت‌‌المال تحميل كرده و خروجي اين سمينارها چه بوده و هست الله  اعلم.

اين مقاله را با نقد و نصحي ديگر به دولت محترم واعضاي آن به پايان مي‌برم كه چشم بر چشم نگذاشته عمر دولت يازدهم و اگر توفيقي باشد عمر دولت دوازدهم هم به پايان مي‌رسد و ملت مي‌ماند و شما و حق‌الناس آن 50 مميز و 7 دهم درصدي‌هايي كه به شما اعتماد كردند و آن 49 مميز 3 دهم درصدي‌هايي كه به هر دليل به شما راي ندادند. والسلام.