پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وجود بیش از 55 هزار طرح نیمه تمام صنعتی در کشور و خواب سرمایه‌های هنگفت در حالی که از نقدینگی و کمبود سرمایه به‌عنوان مشکل اصلی واحدهای صنعتی یاد می‌شود، نتیجه نداشتن یک استراتژی مناسب در این حوزه است.

 رضا رحمانی رييس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: سالهاست دولت تکلیف دارد تا استراتژی توسعه صنعتی و معدنی کشور را تهیه کند، دولت طبق برنامه چهارم توسعه و همچنین وزارت صنایع و معادن براساس برنامه پنجم موظف به تدوین راهبرد(استراتژی) صنعت و معدن کشور بوده‌اند که تاکنون عملیاتی نشده است. متاسفانه دولتها نسبت به اين موضوع بي تفاوت هستند.

وي افزود: تاکنون حداقل در دو مرحله سند استراتژی توسعه صنعتی در دولت هشتم و دهم تهیه شده است اما به تصویب دولت و مجلس نرسیده تا صورت اجرایی پیدا کند. هرچند که سرجمع کار مطالعاتی قابل توجهی در دو مرحله صورت پذیرفته است.

رييس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به زيان هاي سنگيني كه نداشتن استراتژي به كشور وارد كرده اشاره كرد و گفت: اگر استراتژی داشتیم، با داشتن ذخایر قابل توجه سنگ آهن در جهان، نخستین وارد‌کننده فولاد در منطقه نمی‌شدیم و خصوصاً بدون توجه به زنجیره و ضریب تبدیل عمل نمی‌کردیم. اگر استراتژی داشتیم، با وجود حداقل 60میلیون کاربر فعال تلفن همراه و نیاز سالانه به ده‌ها میلیون گوشی و دانش بنیان بودن این صنعت نسبت به تولید آن در کشور برنامه‌ریزی می‌کردیم.

وي افزود: اگر استراتژی داشتیم، بیش از 2 برابر کشورهای چین، هند، ژاپن و... ظرفیت تولید موتورسیکلت در کشورایجاد نمی‌کردیم. اگر استراتژی داشتیم، بیش از مجموع تولید گوجه فرنگی در خاورمیانه و بیشتر از نیاز منطقه کارخانه تولید رب، موکت و فرش ماشینی ایجاد نمی‌کردیم.

رحمانی اضافه كرد: اگر استراتژی داشتیم، آیا طرح بنگاه‌های زود بازده و آمایش صنعتی را که میلیاردها تومان منابع ملی را هدر داد و باشکست مواجه شد، بدون مطالعه اجرا می‌کردیم؟ اگر استراتژی داشتیم، همه مناطق جغرافیایی کشور متناسب با مزیت‌ها و ظرفیت هایشان را فعال می‌کردیم و برنامه مدون و هدفمند سیاسی – تسهیلاتی و مشوق‌ها را تدوین و اجرا می‌کردیم.