پايگاه خبري تحليلي «پارس»ريیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: رييس جمهور نسبت به کیفیت پایین تولید خودرو اظهار نارضایتی و نسبت به افزایش قیمت خودرو اظهار تکدر خاطر کرده‌اند.

محمد حسن شجاعی فرد ريیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» در مورد شورای عالی تحقیقات و فناوری(عتف) اظهار داشت: بعداز پیروزی انقلاب اسلامی سال‌هاست چند مورد همیشه مورد توجه مسئولان نظام بویژه مقام معظم رهبری و رؤسای جمهوری ونمایندگان مجلس از جمله رئیس جمهوری فعلی کشور آقای روحانی بوده است، به گونه‌ای که بر اساس چشم‌انداز بیست ساله بتوانیم از نظر فناوری درمنطقه رتبه اول راداشته باشیم.

وي افزود: پس از سال‌ها تلاش دولت‌های مختلف در دستیابی به بعضی اهداف در ماه‌های پایانی سال 90 به پیشنهاد عده‌ای از دانشگاهیان، شورای عالی تحقیقات و فناوری(عتف) از دانشگاه‌ها دعوت کرد طرح کلان ملی تعریف کنند. بر این مبنا بیش از 100 طرح تعریف شد و برای تصویب حداقل در چهار مرحله بررسی را طی و داوری لازم انجام می‌شد.

شجاعی فرد اضافه كرد: ازمیان آن همه طرح‌های عنوان شده طی دوسال (90 و91) در کل 48 طرح چهار مرحله تصویب راگذراندند. 

وي به چند نمونه از طرح هاي تصويب شده گفت: درتصویب این طرح‌ها همواره نگاهی به اثر تحریم‌های چندسال گذشته داشته‌اند. چند طرحي كه ميتوانم اشاره كنم يكي طرح کلان ارتقای فناوری ساخت هواپیمای صدنفره، که فناوری سطح پایین اروپای شرقی آن اواسط مرداد ایران اسلامی را داغدار کرد.

وي افزود: طرح کلان ديگر، طرح كلان شبکه ارتباطات ملی کشور است، که با طراحی آن همه اطلاعات اینترنتی کشور در اختیار غربی‌ها نباشد وخود صاحب شبکه ملی باشیم، که روسیه اخیراً به این فکر افتاده است.

ريیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در مورد طرح ديگر شورای عالی تحقیقات و فناوری(عتف) گفت: مصوب ديگر اين شورا، طرح کلان طراحی و ساخت پلتفرم وارائه یک نمونه خودروی کامل بود که این روزها شاهد بحث بر سر قیمت بالای خودرو وکیفیت پایین آن در همه رسانه‌ها و محافل هستیم به‌گونه‌ای که ریاست جمهوری نسبت به کیفیت پایین تولید اظهار نارضایتی ونسبت به افزایش قیمت خودرو اظهار تکدر خاطر کرده‌اند. 

شجاعی فرد افزود: نداشتن فناوری طراحی خودرو در کشور باعث شده است تا بعداز پنجاه سال سرمایه‌گذاری روی این صنعت از مونتاژ به مونتاژ برسیم، آن هم نه ازنوع اروپایی آن، بلکه از نوع چینی که خود آنها کمتر از بیست سال است که پا به عرصه این صنعت گذاشته‌اند.

ريیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت درخصوص وضعيت جلسات شورای عالی تحقیقات و فناوری(عتف) در دولت يازدهم گفت: در دو جلسه شورای عتف که در دولت جديد دریکسال گذشته تشکیل شده است. عده‌ای از اعضا درمورد اولویت نداشتن طرح‌ها، عده‌ای درمورد عملی نبودن طرح‌ها و عده‌ای هم درمورد نبود بودجه برای این طرح‌ها صحبت کرده‌اند.

وي افزود: درجلسه اول شورای عتف دولت یازدهم برای هر طرح یک گروه کاری برای بررسی ضرورت طرح وملی بودن آن گذاشتند، که تعداد قابل توجهی از طرح‌ها تأیید شدند. البته بعضی از شرط‌های مغایر با قرار اولیه هم گذاشتند، مانند اینکه مصرف‌کننده طرح باید به جای20درصد، 50 درصد بدهد، که بعضی از طرح‌ها از جمله طرح کلان پلتفرم ملی این مورد را هم ارائه کرد. پس از آن اعلام کردند 50 درصد صنعت، باید قراردادش با دبیرخانه شورای عتف باشد، که این کار برای هیچ وزارتخانه یا شرکتی عملی نیست اما قرارداد با یک دانشگاه کاملاً عملی و بارها انجام شده است.

شجاعی فرد اضافه كرد: موضوع بودجه مورد نیاز این طرح‌ها هم بحث جدی بوده است، چرا که گفته‌اند در شرایط کنونی بودجه دولت، نمی‌توان 2هزار و 500 تا 3 هزار میلیارد تومان به این طرح‌ها اختصاص داد.

ريیس دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت با اشاره به بلاتكليفي در مورد اين طرح ها و راه حل اين موضوع گفت: برای استمرار این طرح‌ها به نظر می‌رسد از طرق ساده می‌توان دانشگاه‌های مجری طرح‌های کلان را از بلاتکلیفی بیرون آورد واجرای این طرح‌ها ادامه داشته باشد.

وي افزود: اولين راهي كه به نظر مي رسد براي رفع بلاتكليفي مي توان مورد توجه قرار داد اين است كه  در جریان بررسی‌های اولیه تعدادی از طرح‌هایی که کلان یا ملی یا حمایت‌ کننده نداشتند حذف شدند. دوم، قراردادهای مصرف‌کننده نهایی طرح با دانشگاه محوری مجری طرح باشد تا بتوانند هم ازنظر مقرراتی قراردادها راحت‌تر منعقد شود و هم مسیر اجرای طرح را مستقیماً دنبال و نظارت کنند. 

شجاعی فرد به راه حل سوم اشاره كرد و گفت: درسال 91 فقط 80 میلیارد بودجه به 48 طرح تزریق شد، اینک که تعداد طرح‌ها به حدود 40 رسیده است بودجه مورد نیازدر این سال‌های اول، حدودصد میلیارد تومان است که برای دولت عدد بالایی نیست تا در سال‌های بعد که وضع بودجه بهتر شد شیب افزایش بودجه را زیاد کنند.