به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ محمد الشطی یک کارشناس عربستانی بازار نفت طی یادداشتی که در سایت الاقتصادیه منتشر کرده است به علل کاهش قیمت جهانی نفت پرداخته است که در ادامه ترجمه این یادادشت منتشر می شود.

از ۱۹ ژوئن سال ۲۰۱۴ که قیمت نفت خام برنت در هر بشکه به ۱۱۵ دلار رسید شاهد کاهش قیمت جهانی نفت هستیم به طوری که در ۱۴ اوت قیمت نفت با کاهش ۱۵ دلاری مواجه شد.

به طور کلی کاهش و یا افزایش قیمت نفت یک خاصیت بازار است و نمی توان از کاهش چند دلاری قیمت نفت احساس نگرانی کرد همانطور که افزایش قیمت چند دلاری نیز موجب خوشحالی نخواهد شد.

سالهای اخیر شاهد نوسان قیمت جهانی نفت به دلایل مختلف هستیم مثلا در یکی دوسال گذشته قیمت نفت به ۱۲۰ دلار رسید اما هم اکنون به ۹۵ دلار رسیده است.

بالا رفتن چندین ساله قیمت نفت موجب شده است تا کشورهایی که از طریق فروش نفت اقدام به کسب درآمد برای بودجه سالیانه خود می کنند قیمت نفت را در بودجه هایشان حدود ۱۰۰ دلار ببندند به همین دلیل باکاهش چند دلاری قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار کارشناسان اقتصادی این کشورها در این خصوص احساس نگرانی کنند.

اگر بخواهیم علل کاهش قیمت نفت را در این ماه ها مورد ارزیابی قرار دهیم به موارد زیر برخورد می کنیم:

۱ - بهبود در تولید «اوپک» در ماه ژوئیه، که تولید نفت این سازمان به ۳۰.۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۳۰۰ هزار بشکه نسبت به ماه ژوئن افزایش داشت.

۲ - تولید بالا نفت خام در امریکا، و واردات پایین تر از صادرات نفت خام این کشور که نشان از بالا بردن عرضه نفت خام دارد.

۳ - بهبود تولید نفت خام لیبی، که تولید نفت خام این کشور به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

۴ - تلاش عربستان سعودی برای افزایش تولید به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز که این آمار توسط آژانس بین المللی انرژی نیز مورد تایید قرار گرفته است.

۵ - حاشیه سود پالایش در این مدت نسبت به فروش نفت خام کاهش یافته است به همین دلیل تولیدکنندگان به دنبال افزایش خام فروشی هستند.

۶ - تعیین تکلیف رئیس جمهور و نخست وزیر جدید عراق که موجب بهبود جو روانی در این کشور شده است که انتظار می رود وضعیت تولید نفت عراق بهبود یابد.

۷ - اصلاح پیش بینی آژانس بین المللی انرژی در مورد تقاضای مصرف نفت در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵.

۸ - کاهش سرعت بهبود اقتصاد جهانی که شاخص های ان توسط صندوق بین المللی پول منتشر شده است.

۹ - بهبود در تولید نفت دریای شمال از ۲.۶ میلیون بشکه به ۲.۹ میلیون بشکه در روز.

۱۰ - خوشبینی در مذاکرات بین ایران و جامعه بین المللی که با آغاز دور جدید مذاکرات در ماه سپتامبر به نظر می رسد فروش نفت ایران در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ به بیش از ۱.۳ میلیون بشکه در روز برسد و در طول سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیون بشکه نیز خواهد رسید.

به همین دلیل انتظار می رود قیمت نفت روند کاهشی خود را طی کند و با افزایش تولید جهانی نفت دیگر شاهد بالارفتن قیمت نفت به بیش از ۱۱۰ دلار نخواهد رسید.