به گزارش پارس به نقل از مهر، همایون حائری در حاشیه رونمایی از نخستین خودروی برقی در کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نخستین خودروی برقی با حمایت شرکت برق تهران وارد کشور شده است که به‌ صورت نمادین و برای حمایت از محیط زیست مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: این خودروی برقی مسیر سبز دوستی پاریس تا تهران را با عبور از 17 کشور جهان طی کرده است.


مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه  این اقدام نمادین در جهت کاهش آلایندگی هوا و توسعه استفاده از انرژی‌های پاک در کشور انجام گرفته است، تصریح کرد: توسعه استفاده از خودروهای برقی به‌دنبال تکمیل سیکل تولید و استفاده از انرژی پاک در کشور صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تامین منبع برق پایدار و تغییر آرایش شبکه برای شارژ خودروهای برقی در هر مکان را یکی از موانع توسعه استفاده از این نوع خودروها در ایران بیان کرد و افزود: برای رفع این مسائل و ترویج فرهنگ استفاده از خودروهای برقی، باید به سمت احداث نیروگاه‌های پاک مانند نیروگاه‌های اتمی و نیروگاه‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم ضمن آنکه مطالعه برای تغییر آرایش شبکه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل توانیر با اشاره به احداث نیروگاه اتمی در بوشهر، اظهار داشت: با طراحی، ساخت و راه اندازی این نیروگاه سالانه دو میلیارد لیتر در مصرف انواع فرآورده های نفتی جلوگیری می شود.

وی همچنین از وارد مدار شدن دوباره نیروگاه بوشهر حداکثر تا هفته آینده خبر داد و تاکید کرد: نیروگاه بوشهر به‌دلیل فرارسیدن زمان تعمیر، از مدار خارج شده بود و اکنون در مرحله راه‌اندازی دوباره قرار دارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نیروگاه اتمی بوشهر از ظرفیت تولید یکهزار و 20 مگاوات برق برخوردار بوده که همزمان با فرا رسیدن تابستان وارد مدار بهره برداری مجدد خواهد شد.

به گزارش مهر، نخستین خودروی برقی وارد به کشور قادر است با هر بار شارژ الکتریکی مسافتی بیش از 100 کیلومتر را با حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت طی کند و هر بار شارژ الکتریکی آن هزینه‌ای حدود 400 تومان دربر خواهد داشت.

شارژ برق این خودروها با استفاده از شبکه برق خانگی به زمانی حدود 4.5 تا 5 ساعت نیاز دارد. علاوه بر این در سقف این خودروها پنل‌های خورشیدی قرار دارد که می‌تواند بخشی از برق موردنیاز این خودرو و برق کولر آن را تامین کند.

دولت اخیرا تعرفه واردات انواع خودروهای برقی به داخل کشور را به منظور افزایش سهم برق در سبد سوخت ناوگان حمل و نقل کشور صفر کرده است.