به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد خوش‌چهره یکشنبه شب در نشست گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در سالن همایش‌های پارک وحدت مشهد، اظهار کرد: وابستگی به نفت در میان تمام دولت‌های بعد از جنگ وجود داشته اما اوج این وابستگی در دولت‌های نهم و دهم دیده می شود.

وی ادامه داد: در بودجه 93 نیز 70 درصد بودجه به نفت وابسته بوده و این در حالی است که مقام معظم رهبری از سال 1374 موضوع عدم وابستگی به نفت را مطرح کرده اند و خواسته اند تا ریشه این وابستگی خشکانده شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اعلام اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم‌سازی، از بین بردن نقاط ضعف و کاهش وابستگی تهدیدزا است، بیان کرد: در حال حاضر باید با حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی، فرصتها را از غرب بگیریم تا با کوچکترین تغییر و تهدیدی این اقتصاد تضعیف نشود.

خوش چهره یادآور شد: امروز تحریم‌های دشمن نیست که اثرگذار بوده بلکه دفاع ما از این تحریم‌ها موجب شده تا برخی از مشکلات ایجاد شود لذا بازدارندگی ما در برابر تحریم اقتصادی آنگونه که امروز در بحث نظامی یکی از قدرت‌های بازدارنده نظامی است، نبوده است.

وی بیان کرد: بحث واردات بی‌رویه یکی از عواملی است که به اقتصاد مقاومتی ضربه زده و این امر در حالی است که تولید آن محصول و کالایی که وارد می شود در کشور وجود دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اقتصاد رقابتی اگر قوی‌تر شود تبدیل به اقتصاد تهاجمی و سپس به اقتصاد جنگی و تحریم اقتصادی می‌رسد، افزود: رقابت اقتصادی سبب دریافت سهم بیشتر در بازار می‌شود و این به نفع مصرف‌کننده است اما این امر موضوع جالبی نیست.

خوش چهره تصریح کرد: سالهاست نظام جمهوری اسلامی در تعارض با نظام سلطه جهانی قرار دارد و ریشه‌های این تعارض با ظهور انقلاب اسلامی  در هنگامی که دو بلوک شرق و غرب وجود داشت شکل گرفت و بر این اساس اسلام با عنوان قدرت سوم مطرح شد.

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: این تخاصم در جنگ تحمیلی خود را نشان داد و به گفته مقام معظم رهبری اگر جمهوری اسلامی به آنها فرصت می داد آنها برای مقابله با این نظام از جنگ فیزیکی و اقتصادی استفاده می کردند.