به گزارش پارس به نقل از مهر، همزمان با سیاست جدید گازی پاکستان مبنی بر تعلیق ساخت خط لوله واردات گاز از ایران تا اطلاع ثانوی معاونت امور بین الملل وزارت نفت رسما به این سیاست گازی اسلام آباد واکنش نشان داد.

علی ماجدی درباره قرارداد فروش گاز به پاکستان، با توجه به تعهداتی که به موجب قرارداد بین دو طرف وجود دارد، طرف ایرانی تاکنون بیش از ۷۵ درصد خط لوله گازی بخش ایران را اجرایی کرده است، گفت: به طوری که از مجموع ۱۲۲۷ کیلومتر خط لوله سهم ایران، ۹۲۴ کیلومتر آن احداث شده و با روند موجود قادر خواهیم بود که طبق موعد مقرر، تعهدات خود را به موقع تکمیل کنیم.

معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی تاکید کرد: متاسفانه طرف پاکستانی اقدامات عملی و جدی در خصوص انجام تعهدات قراردادی صورت نداده و با توجه به نیازهای بسیار زیاد و زمان بر ساخت خط لوله در پاکستان و برآوردهای کمیته مشترک فنی از میزان بسیار کم اقدامات طرف پاکستانی، به نظر می رسد این کشور برای اجرای تعهدات بر جای مانده خود، با مشکلات زیادی مواجه باشد.

این مقام مسئول با یادآوری این که چنانچه طرف پاکستانی بخواهد عدم انجام تعهدات را با موضوع تحریم های آمریکا علیه ایران پیوند بزند، موضع نسنجیده ای را اتخاذ کرده است، تصریح کرد: در زمان انعقاد قراداد نیز فشارهای زیادی بر پاکستان بود و تلاش می شد تا این کشور را از عقد قرارداد خط لوله منصرف کنند، بنا بر این طرف پاکستانی از ابتدا به جوانب امر و موضوع تحریم ها آگاه بود و در عین حال به آنها وقعی نگذاشت و قرارداد را در بالاترین سطح امضا کرد.

این دیپلمات وزارت نفت همچنین بر اعتبار حقوقی قراردادهای بین المللی و ساز و کار حاکم بر آنها اشاره کرد و تاکید کرد: انجام تعهدات قراردادی، موضوعی مستقل از تحریم های یک جانبه کشورهای ثالث علیه دو طرف قرارداد است.

به گفته ماجدی، تحریم ها موضوعی ماهیتا سیاسی است و در هر حال موضوعات سیاسی توجیه کننده عدم التزام به تعهدات قراردادی نیست.

معاون وزیر نفت افزود: ایران تاکنون نه تنها به تعهدات قراردادی خود عمل کرده است، بلکه از برنامه زمان تعیین شده نیز جلوتر هستیم و انتظار داریم طرف پاکستانی نیز به تعهدات قراردادی خود پایبند باشد و عقب ماندگی خود را در مهلت باقیمانده جبران کند.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ناتوانی های طرف پاکستانی در اجرای تعهدات قراردادی خود، در جلسات مشترک با مقامات این کشور در هفته های اخیر، پیشنهاد شد، پاکستان می تواند از طرف ثالثی در قرارداد دو طرفه که آمادگی داشته باشد، برای اجرایی کرد پروژه استفاده کند.

در همین حال بیژن زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در گفتگو با مهر به تازه ترین اظهارنظر گازی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان مبنی بر اینکه" واردات گاز از ایران به پاکستان فعلا روی میز دولت اسلام آباد نیست" ، واکنش نشان داده بود.

وزیر نفت پیشتر در جمع خبرنگاران موضوع رسمی وزارت نفت در قبال قرارداد صادرات گاز به پاکستان را این گونه اعلام کرده است: " امیدی به قرارداد گاز پاکستان ندارم و اجرای خط لوله صلح بدون کشورهایی همچون چین و هند توجیه اقتصادی ندارد" .