به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علیرضا جهانگیریان - معاون وزیر راه و شهرسازی - اظهار کرد: طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ و سند توسعه هوا فضا تا ۱۲ سال آینده نیازمند ۴۰۰ فروند هواپیمای فعال هستیم.

وی با بیان اینکه در حاضر ۲۴۳ فروند هواپیما با عمر متوسط ۲۲ سال در کشور وجود دارد، افزود: به منظور ارتقای سطح کیفی و جبران عقب ماندگی ناوگان هوایی کشور باید سالانه ۴۰ تا ۵۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور ملحق شود که برای تامین آن تمهیداتی از جمله اختصاص اعتبار مناسب از سوی صندوق توسعه ملی اندیشیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور طرح جامع چهار ساله ارتقای ناوگان هوایی کشور تدوین و به صندوق توسعه ملی ارائه خواهد شد تا برای خریداری سالانه تعدادی هواپیما در کلاس مشخص تسهیلات مضاعف اختصاص یابد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: فرصت بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به ۱۰ سال افزایش یافته و نرخ بهره نیز تعدیل شده است. همچنین تضمین های مورد نظر بانک برای پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی جهت خرید هواپیما تغییر یافته و شرایط برای شرکت های هواپیمایی مساعدتر شده است.

جهانگیریان تصریح کرد: البته ذکر این نکته ضروری است که سازمان با شرکت های هواپیمایی برای ورود هواپیما همکاری می کند و در صورتی که بخش خصوصی ضمن دارا بودن شاخص های هوانوردی، پیشنهاد ورود هواپیما را ارائه کند، پس از بررسی جوانب موافقت خود را اعلام می کند.