۱- سرّ و باطن عاشورا چیست؟ فلسفه زیارت اربعین چیست؟
امام حسین (ع) از اسرار الهی است! آگاهی از اسرار الهی، گمشده انسان است.
امام باقر (ع) می‌فرماید: اگر مردم می‌دانستند چه فضیلت و اسراری در زیارت حسین (ع) است از شوق می‌مردند.
میلیون‌ها انسان از سراسر جهان طی یک ماه گذشته مسیر نجف و کربلا را با حضور گرم خود پر کردند. آمده بودند بگویند؛
آب حیات عشق را در رگ ما روانه کن
آئینه صبوح را ترجمه شبانه کن
ای پدر نشاط نو بر رگ جان ما برو
جام فلک نمای شو و از دو جهان کرانه کن
این انسان‌ها در جستجوی «مقام محمود» بودند، شیفته توحیدند و می‌خواهند به خدا برسند. مسیر را درست آمده‌اند، طریق را کشف کرده‌اند! امام صادق (ع) 
می‌فرماید: کسی که به ما متصل شود ، به پیامبر پیوند خورده است، کسی که به پیامبر وصل شود به خدا وصل شده است.
ای دل پاره پاره‌ام ، دیدن اوست چاره‌ام
اوست پشت و پناه من، تکیه بر این جهان مکن
کار دلم به جان رسد   کارد به استخوان رسد
ناله کنم بگویدم ؛ دم مزن و بیان مکن
در طریق حسین (ع) کسی دست خالی برنمی‌گردد. اگر درست گام بردارد سرّی از اسرار را به او خواهند گفت. به او چگونه زیستن و چگونه مردن را خواهند آموخت.
۲- کسی که در آوردگاه عاشورا و اربعین طی طریق می‌کند دنبال رزق الهی است. او می‌خواهد از شک بگریزد به یقین برسد از حرص و طمع فرار کند به قناعت برسد. از نامردی دور شود به جوانمردی و مروت برسد. از غضب فاصله بگیرد به حلم و بردباری برسد . از کفر و نفاق بپرهیزد به ایمان و توحید برسد.
و…
مکتب عاشورا و منطق اربعین تنها دکانی است که در آن این اجناس خرید می‌شود.
در تمام مسیر راهپیمایی اربعین، این فریاد فرشتگان به گوش می رسد؛ 
خیز ؛ کلاه کج بنه از همه دام‌ها بجه
بر رخ روح بوسه زن ، زلف نشاط را شانه کن
خیز، بر آسمان اندرآ ، خدمت آن آستانه کن
۳- روز عاشورا که آن فاجعه بی‌نظیر تاریخ رخ می‌دهد و اهل بیت پیامبر به اسارت رفتند برخی گمان کردند قصه تمام شده است. اما وقتی کاروان اسرا به کوفه و شام رسید. زینب سلام الله علیها و حضرت سجاد (ع) با جهاد تبیین، ورق تاریخ را برگرداندند نگذاشتند نقطه پرگار دایره روزگار روی کفر و بی‌دینی ثابت بماند. اوضاع در شام به گونه‌ای شد که یزید با همه شرارت گفت : لعنت خدا بر ابن زیاد نمی‌خواستم این‌طور بشود. او سه روز عزای عمومی اعلام می‌کند و اسرا را با احترام به مدینه برمی‌گرداند. کم‌سن‌و‌سال‌ترین سپاه امام حسین (ع) حضرت رقیه جانش را در دمشق به علامت پیروزی فدا می‌کند. کاروان اسرا پس از فتح شام راهی کربلا و از آنجا به مدینه می‌روند. دمشق به‌عنوان یکی از فتوحات نهضت کربلا تاکنون در کنار اسلام و مسلمین باقی می‌ماند.در جنگ ۸ ساله که همه اعراب و قدرت‌های جهانی علیه ملت ایران وارد جنگ شدند دمشق در کنار ملت ایران بود. امروز هم یزیدیان زمان دولت سوریه را یک استخوان در گلو می‌دانند.
اخیرا رژیم صهیونیستی و آمریکا تحرکاتی را در سوریه شروع کرده‌اند. آنها نمی‌دانند سوریه جزء تصرفات اسلام است آن‌هم نه در عصر ما بلکه ۱۴۰۰ سال پیش توسط حضرت زینب (س) ، حضرت رقیه (س) و حضرت سجاد (ع)!
به همین دلیل هزاران نفر از ایران برای صیانت از حرم سوریه رفتند و حرامیان را از حرم دور کردند.
۴- امسال بیش از ۴ میلیون ایرانی برای شرکت در راهپیمایی اربعین به عراق رفتند مردم عراق میزبان ۴ میلیون ایرانی بودند. از آب و غذا و پذیرایی‌های وصف‌ناشدنی گرفته تا دادن کلید خانه‌های خودشان به ایرانیان برای استراحت!
ناظران جهانی در بهت و حیرت هستند چطور مردمی که ۸ سال با هم جنگیدند و خونین‌ترین جنگ‌ها را در تاریخ ثبت کردند امروز برادرانه با هم  کنار یک سفره نشسته‌اند و به قبه نورانی امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) نگاه می‌کنند. این صحنه دیدنی رونمایی از یکی از راز و رمزها و اسرار کربلا و اربعین و عاشورا است.
۵- سلام بر ولی خدا ! سلام بر فرزند برگزیده خدا ! سلام بر حسین مظلوم شهید !
خدایا گواهی می‌دهم او را به فیض شهادت گرامی داشتی و او را پیشوایی از پیشوایان الهی قرار دادی او را حجت بر خلق قرار دادی!
او خون پاکش را در راه تو به خاک ریخت تا بندگان تو را از «جهالت» ، «حیرت» و «گمراهی» نجات دهد.
خدا لعنت کند کسانی که او را کشتند و کسانی که خود را در چاه هوی و هوس سرنگون کردند شهادت می‌دهم حسین (ع) از ارکان دین و آیین مسلمین است. 
او پناه و نگهبان اهل ایمان و هدایت‌کننده خلق خداست.
اربعین یک فرصت طلایی برای بیعت با امام زمان (عج) و ورود به سپاهیان ولی‌عصر (عج) برای مبارزه با طواغیت زمان است.