۱- ابعاد و اکناف «میدان رسانه» دشمن در داخل و خارج وسیع و گسترده است.
۱۰۰ ماهواره در آسمان ایران متکفل نمایش ۹۰۰۰ شبکه تلویزیونی است.
۷۲۱ شبکه تلویزیونی ، ۶۹۴ شبکه مستند، ۳۰۰ شبکه فیلم مستهجن ، ۳۴۲ شبکه سرگرمی و خنده ، ۲۲۹ شبکه فارسی‌زبان و … در ایران قابل‌مشاهده است.
این فقط بخشی از فضای «میدان رسانه» دشمن علیه ملت ایران است.
سرویس‌های جاسوسی دشمن و مرتبطین با احزاب و روزنامه‌های مرتبط با شبکه رسانه‌ای دشمن شب گفته‌های آن‌ها را در روزنامه‌های تحت نفوذ خود در روز منتشر می‌کنند و روز را شب و شب را روز نشان می‌دهند.
بحران‌آفرینی پی‌در‌پی و اختلال در زندگی مردم ،
 دو راهبرد اساسی است که دشمن برای شخم زدن ذهن مردم در پیش‌گرفته و فضای میدان رسانه را پرکرده است.
در برابر این فضا ما چه داریم؟
۲- رسانه‌های ما در میدان در برابر این فضا چه می‌کنند؟ صداوسیما در صف اول این مقابله قرار دارد. احزاب، گروه‌ها و نخبگان که تریبون و کرسی خطابه دارند، لایه دوم قرار دارند. رسانه‌های مکتوب و فعالان فضای مجازی لایه سوم هستند. اما لایه اصلی «رسانه منبر» و علما و دانشمندان حوزه و دانشگاه هستند که در مساجد سنگر اصلی را پرکرده‌اند. در مساجد نسلی تربیت‌شده‌اند که طی چهار دهه گذشته هسته سخت رسانه‌ای کشور ما را شکل داده‌اند.
۳- رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد کنگره ملی بزرگداشت  ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل نکته مهمی را فرمودند و از آن به‌سرعت رد شدند و آن این بود که ؛ «از شهادت شهید سلیمانی یک ملت تکان خورد، حرکت کرد و همه خطوط توهمی که بین ملت بود به هم‌ریخت و ملت یکپارچه راه افتاد.»
«خطوط توهمی» چیست؟ چگونه شکل می‌گیرد؟ نقش خطوط توهمی در ایجاد اختلاف بین ملت کدام است؟
ما یک ملت یکپارچه هستیم و بیش از ۷ هزار سال در این سرزمین زندگی می‌کنیم.
رنگ، نژاد،مذهب، زبان و …نتوانسته است اتحاد ملت و انسجام ملی را مخدوش کند. اما در جنگ شناختی دشمن اولین هدف ایجاد «خطوط توهمی» و رودررو قرار دادن ملت برای ضربه زدن به اتحاد ملی است.
رهبری انقلاب در اینجا از یک رسانه مهم یاد می‌کنند که با رسانه‌های پیش‌گفته بسیار متفاوت است. حاج قاسم سلیمانی خود یک رسانه است. پیام این رسانه آن است که ما ملت امام حسینیم. با نشستن در کشتی نجات امام حسین (ع) می‌توان از همه خطوط توهمی و همه امواج سهمگین و طوفان‌های رسانه‌ای را که در جهت ایجاد اختلاف و چنددستگی تلاش می کنند به‌سلامت عبور کرد.
ملت ما با شهدای گلگون‌کفنی که جانشان را فدای استقلال ، عظمت و عزت کشور کردند، با شهدایی چون حاج قاسم سلیمانی ، حججی‌ها و صدرزاده‌ها و … در صف اول رسانه‌های میدان در مقابله با «میدان رسانه» دشمن قرار دارند. بزرگداشت شهدای ملت یعنی تجهیز «رسانه‌های میدان» به‌گونه‌ای که پیام هر شهید یک رسانه مؤثر و مفید نقش‌آفرین باشد. این نقش‌آفرینی بزرگ‌ترین عامل مؤثر در خنثی کردن «خطوط توهمی» دشمن است.
۴- فهم این‌که آیا ما جزء رسانه‌های میدان از باب صیانت از نظام با رویکرد امربه‌معروف و نهی از منکر هستیم یا نه! مهم است. باید دید در کجای انجام‌وظیفه مراقبت دائمی از انقلاب و مراقبت از وحدت ملی و انسجام اسلامی هستیم.
برای رسیدن به این قله لحظه‌به‌لحظه باید شوق و امید درحرکت ما ظهور داشته باشد.
غفلت از یاد خدا ، مغرور شدن و خسته شدن از کار جهادی و بی‌توجهی به نعمت‌های الهی از عوامل خطرزایی است که رهبری معظم انقلاب در دیدار  فرماندهان سپاه برای پرهیز از آن‌ها هشدار دادند و شروط رسیدن به قله‌ها را یادآور شدند.
۵- مردم انقلابی هم در عرصه «رسانه میدان» و هم در عرصه «میدان رسانه» حضور هوشمندانه خود را در فتنه‌های ۷۸، ۸۸ ، ۹۸ و پاییز سال گذشته نشان دادند و جنگ نرم دشمن را نه‌تنها به شکست رساندند بلکه آن را صادر کردند به سرزمین‌های اشغالی!
یک سؤال مهم و کلیدی وجود دارد و آن این‌که  چرا پس از قیام ۳۰ تیر که مردم در میدان حضور داشتند در ۲۸ مرداد از نهضت ملی دفاع نکردند؟ چرا باآنکه مصدق هم رهبر نهضت ملی بود و هم فرمانده کل قوا ، از مردم و قوای نظامی برای سرکوب کودتا استفاده نکردند؟ حتی یک درخواست کمک از مردم توسط رادیو برای خنثی کردن کودتا اعلام نشد ؟ این سؤالات را حتی طرفداران مصدق دارند و کسی پاسخ آن را جز سرویس‌های انگلیس و آمریکا نمی‌داند.