جهت انجام سایر پروژه‌های لوله کشی صنعتی از قطعات صنعتی خاص و متفاوتی استفاده می‌شود. این قطعات می‌تواند با توجه به نوع لوله کشی صنعتی متفاوت بوده و در انواع مختلفی استفاده شود. از جمله مهمترین این قطعات لوله صنعتی است که به عنوان اصلی ترین و کاربردی ترین قطعه در لوله کشی های صنعتی استفاده می شود و کاربرد دارد. لوله صنعتی قطعه‌ای است شناخته شده که تقریبا اکثر افراد با آن آشنایی دارند. استوانه‌ای بلند که با متریال‌های مختلف ساخته شده تا بتوان از آن در سایر کاربردها استفاده کرد.

لوله ها با توجه به طراحی ساختی که دارند برای انتقال مواد و سیالات مختلف از نقطه‌‌ای به نقطه دیگر استفاده می‌شوند. با توجه به انواع مختلفی که دارند و اندازه‌های متفاوتی که برای آنها در نظر گرفته شده است می‌توان از لوله‌های صنعتی در صنایع مختلفی با توجه به نیاز کاربران استفاده کرد. لوله صنعتی در کل با کاربرد مشخصی ساخته می‌شوند و تمام آنها برای جابه‌جایی سیالات استفاده خواهند شد، ولیکن دقت کنید برای استفاده از آنها لازم است قطعات صنعتی دیگر هم بکار گرفته شود. به این منظور که سایر لوله های صنعتی در کنار شیرآلات و اتصالات صنعتی کاربرد اصلی خود را نشان می‌دهند. با توجه به نوع لوله صنعتی و زمینه‌ای که از آنها استفاده می شوند، سایر لوله ها را در جنس‌های پلاستیک، فلز، بتن و فایبرگلاس می‌سازند.

با توجه به انواع مختلفی که برای لوله‌ها در نظر گرفته شده است می‌توان گفت که به طور کلی لوله‌های صنعتی در انواع لوله صنعتی اسپیرال، لوله صنعتی بدون درز یا مانیسمان و در نهایت لوله صنعتی درزدار جوشی ساخته می‌شوند. در ادامه با دو نوع از کاربردی ترین لوله های صنعتی بیشتر آشنا خواهیم شد.

d1

لوله بدون درز (مانیسمان)

لوله بدون درز از جمله مهمترین و کاربردی ترین انواع لوله های صنعتی محسوب می‌شود که در سایر پروژه‌های صنعتی از آنها استفاده خواهد شد. در اکثر مواقع این لوله‌ها را با عنوان لوله مانیسمان می‌شناسند ولی به seamless  هم معروف هستند. نوع لوله ها با توجه به روشی که ساخته شده و از آنها استفاده می‌شود، متفاوت بوده و با توجه به همین روش ها آنها را نامگذاری کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت که لوله‌های مانیسمان نوعی لوله صنعتی بدون درز هستند که قسمتی برای جوش در آنها تعبیه نشده است و به همین دلیل در قسمت هایی استفاده می‌شوند که نمی‌توان از لوله های درزدار جوشی استفاده کرد.

کاربرد لوله‌های مانیسمان از سایر لوله ها محدودتر است ولیکن از آنها در صنایع حساس تر استفاده می‌شود. به دلیل نداشتن درز و جایی برای جوش دادن مقاومت بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار جوشی دارند. دقت کنید این لوله‌ها می‌توانند به جای لوله‌های بدون درز استفاده شوند ولی استفاده برعکس امکان پذیر نخواهد بود. برای ساخت و تولید لوله‌های بدون درز از روش‌های متفاوتی مثل فرآیند دستگاه نورد توپی، فرآیند دستگاه سنبه کاری، فرآیند اکستروژن استفاده می‌شود. ولیکن در محله ابتدایی تمام این روش ها فولاد خام را به شکلی برای شروع کار به صورت شمش گرم یا نوار تخت تبدیل می‌کنند.

d2

لوله درزدار جوشی

از انواع لوله های صنعتی مهم و کاربردی می‌توان به لوله‌های درزدار جوشی اشاره کرد که به عنوان گزینه اصلی در سایر صنایع لوله کشی صنعتی استفاده می‌شوند. این نوع لوله ها با توجه به نام آنها از طریق جوش دادن متصل شده و به همین صورت تعویض و تعمیر می‌شوند. لوله های درزدار جوشی را می‌توان به عنوان اصلی ترین قطعه در لوله کشی های صنعتی معرفی کرد. با توجه به شیوه ساخت و نوع استفاده لوله درزدار جوشی نمی‌توان آنها را در جنس‌های خاصی مثل پلاستیک تولید کرد.

معمولا این لوله‌ها را با استفاده از فلز و فولاد می سازند. درز مخصوص جوشکاری برای این لوله ها تعبیه می‌شود که برای جوش دادن آنها به دیگر لوله‌ها و قطعات صنعتی کاربرد دارد. علاوه بر ویژگی‌ها و امکانات خاصی که برای این لوله ها در نظر گرفته شده است، می‌توان برای این لوله‌ها معایبی هم عنوان کرد. از جمله این معایب می‌توان به طریقه اتصال و استفاده از آنها اشاره کرد. در ابتدا زمانی که لازم است از آنها استفاده شود نیاز به لوازم و تجهیزاتی برای جوشکاری خواهد بود.

در ادامه زمانی که لازم به تعویض و تعمیر لوله ها باشد باز هم لازم است از لوازم خاصی به این منظور استفاده شود. در نتیجه استفاده از لوله‌های بدون درز در بسیاری از مواقع می‌تواند یک جایگزین مناسب برای این لوله ها محسوب شود ولیکن لوله درزدار جوشی همچنان کاربردها و استفاده های خود را در صنعت لوله کشی دارد.

پتروسا، وارد کننده و تامین کننده تجهیزات نفت، گاز و پتروشمی است که در زمینه تامین سایر قطعات صنعتی هم نقش مهمی را ایفا می کند. شما می توانید سایر قطعات صنعتی را از پتروسا با قیمت مناسب و کیفیت عالی تهیه کنید.