به گزارش پارس به نقل از ایسنا: ربات «اطلس» (Atlas) ملقب به Ian توسط شرکت Boston Dynamics ارائه شده که متعلق به گوگل است. ربات ابداعی دارای 28 مفصل هیدرولیکی و دوربین استریو بوده و یکی از پیشرفته‌ترین ربات‌های دنیا لقب گرفته است.

نرم‌افزار نوشته‌شده توسط «موسسه تعامل انسان و ماشین فلوریدا» به این ربات علاوه بر کاراته امکان راندن خودرو را نیز می‌دهد. دانشمندان از سرعت یوزپلنگ، مقاومت اسب‌، قدرت مانوردهی میمون و مهارت انسان‌ برای طراحی این ربات الهام گرفته‌اند.سامانه ابداعی سریع و کارآمد است و با تحرک خود به بسیاری از همان مکان‌هایی که انسان‌ها به آن‌ها دسترسی دارند، دسترسی خواهد داشت. «اطلس» دارای تحرک‌پذیری بالایی بوده و برای حرکت در بیرون از منزل و زمین خشن طراحی شده است.

این سیستم می‌تواند بر روی دو پا راه برود و جوارح فوقانی‌ را برای بلندکردن و بالارفتن آزاد بگذارد. سامانه مزبور به اندازه‌ای قوی است که می‌تواند در زمین‌های بسیار ناهموار از دست‌ها و پاهاش برای بالارفتن استفاده کند. دستان حس‌دار ربات به آن امکان استفاده از ابزاری را می‌دهد که برای استفاده انسان طراحی شده‌اند.

«اطلس» دارای دو دست، بازو، ران، پا و یک نیم‌تنه است و حسگری که در سر آن کار گذاشته شده، شامل دوربین‌های استریو و یک یابنده لیزری است.

اطلس از بیرون و توسط یک منبع برق الکتریکی نیرودهی می‌شود و محققان وعده‌ داده‌اند این مشکل را در نسخه‌های آینده رفع می‌کند. 

255651_462