به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مراسم اختتامیه یازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی با اجرای محمد رحمان نظام اسلامی و همچنین با حضور سید عزت الله ضرغامی - رییس سازمان صداوسیما - محمد حسین صوفی – معاون صدا - آیت الله نورمفیدی - نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر گرگان - برگزار شد.

***

ابراهیم طاهری، دبیر اجلاس در ابتدای مراسم، ویژگی های اجلاس یازدهم را تجلیل از پنج پیرغلام اهل سنت، تجلیل از نماینده جامعه زرتشتیان ایران، تجلیل از هنرمند، پژوهشگر و شاعر عاشورایی، رونمایی از پنجمین مجموعه برگزیده نغمات آیینی، رونمایی لوح فشرده از جماران تا گلستان و… برشمرد.

آیت الله نورمفیدی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان نیز در این مراسم عنوان کرد: جنگ حق و باطل در طول تاریخ از ابتدای خلقت آدم تا آخر الزمان ادامه دارد. اما چرا حادثه کربلا در میان همه جنگ های طول تاریخ جلوه پیدا کرده است؟ باید در کربلا رمزی نهفته باشد که حتی قبل از تولد امام حسین (ع) پیامبر بزرگ اسلام برای او اشک ریخته است.

او ادامه داد: با اینکه امامان ما همه خودشان شهید شدند، اما انگشت اشاره شان به سمت کربلاست. کربلا اوج درگیری حق و باطل بوده است، در آن روز باطل با همه هویت خود در صحنه حاضر شد هر چند جبهه حق نیز با تمام جلوه هایش حاضر شد. حضور حسین (ع) در روز عاشورا یعنی تمام اسلام.

نورمفیدی خاطرنشان کرد: اثری که عاشورا باقی گذاشت و شکستی که بر بنیان باطل وارد کرد، هیچ مبارزه ای باقی نگذاشت، تا امروز نیز هنوز پایه های بنیان باطل از عاشورا می لرزد.

وی خطاب به پیرغلامان و مداحان گفت: زمانی که من روضه می خوانم، بیشتر از زمانی که می خواهم صحبت کنم مطالعه می کنم. شما مداحان جایگاه بسیار بالایی دارید به شرطی که مانند بزرگان عرصه مدیحه شعر بخوانید و آنها الگوی شما باشند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان عنوان کرد: امام حسین (ع) قیام کرد تا مردم را آگاه کند، خداوند متعال درباره پیامبر می فرماید ای پیامبر ما به تو کتاب و قرآن دادیم تا مردم را از گمراهی و تاریکی به سوی نور هدایت کنی، امام صادق (ع) نیز درمورد امام حسین (ع) همین را بیان می کند؛ شعر ما باید آگاهی بخش باشد و حق را نشان دهد.

نورمفیدی با اشاره به سخن شهید مطهری مبنی بر اینکه عاشورا دو رو دارد، ادامه داد: عاشورا دو روی سکه داشت، یک روی سکه جنایت، غم و مصیبت بود که قهرمانش یزید و سپاهش بود و روی دیگر عاشورا همه خوبی ها و فضیلت ها و قهرمانش امام حسین (ع) بود و به قول شهید مطهری اول قهرمان این روی سکه را بشناسانید و سپس سراغ روضه خوانی بروید. امروز دنیا بیشتر از هر زمان دیگری به امام حسن (ع) نیاز دارد. امروز در دنیا ۷۰۰۰ فرقه پیدا شده که دنیا را منحرف می کنند و در مقابل این انحرافات غیر از امام حسین (ع) چه کسی می تواند جهان را نجات دهد.

*** رونمایی از تمبر یازدهمین اجلاس پیرغلامان

همچنین در بخش دیگری از مراسم اختتامیه، از پنجمین مجموعه ی برگزیده نغمات آیینی ویژه محرم و صفر شامل ۷۷۰ قطعه و تمبر اختصاصی یازدهمین دوره اجلاس پیرغلامان رونمایی شد. علاوه بر این مراسم طوق بندان به عنوان اثر معنوی و فرهنگی گلستان ثبت ملی شد.

*** تقدیر از پیرغلامان و مداحان

در بخش های میانی این مراسم از ۱۵ پیرغلام ملی و ۹ پیرغلام و مداح خارجی تقدیر شد که عبارتند از:

محمد تقی شهریاری از استان آذربایجان غربی

وهاب الدین اویسی از استان البرز

سید محمد ماجدی از استان تهران

حسین علی تلخیان پور از استان تهران

محسن ساری اصلانی از تهران

محمد حسین خدایی از خراسان جنوبی

رستم معظمی از استان خوزستان

غلامعلی جعفری پور از استان زنجان

صادق حقبین از استان قم

ابوالفضل سقفی از استان قزوین

سید محمود توحیدی از استان کرمان

خلیفه عباسی فر از استان کهکیلویه و بویر احمد

عبدالرحیم پناهی از استان گلستان

محمد علی نظری از استان گیلان

ابراهیم لباف از استان همدان

***

دکتر پیام اعظمی از کشور هندوستان

علی الحسینی از مصر

سخیداد غلامحسین از افغانستان

نزار القطری از کویت

یاشار عبدالله یف از کشور آذربایجان

سید شان حیدر دیباج امروحی از هند

علی اصغر عبدالحکیم از افغانستان

محمد حسین حیدری از افغانستان

دکتر صلاح عبدالله الجمل از مصر

***

به گزارش خبرنگار ایسنا همچنین از خانواده مداح شهید، هنرمندان آیینی و اهل سنت استان گلستان تقدیر شد که عبارتند از:

خانواده حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شهیدی فر مداح شهید اهل گلستان

سید ابراهیم سجادی زاده شاعر آیینی

شیخ علی جان طیبی ذاکر و خطیب آیینی

کریم فوزونی هنرمند آیینی،

سید صادق میرحیدری مداح شاخص

حاج آخوند عبدالجبار میرابی واعظ استانی اهل تسنن

آخوند شاه دروی ایزدی شاعر آیینی اهل تسنن

قربان علی قرچه خطیب اهل تسنن

موسی دور جانی پژوهشگر اهل تسنن

در مراسم پایانی اجلاس پیرغلامان، از احمد ده بزرگی (شاعر عاشورایی) و قاسم باقری (ناشر عاشورایی) و صادق عاشورپور (پژوهشگر عاشورایی) و عبدالمحمد قدیریان (هنرمند عاشورایی) تقدیر شد.

همچنین داوود میرباقری که عنوان می شد به عنوان فیلمساز عاشورایی تقدیر می شود در مراسم حضور نداشت و نامی هم از وی برده نشد. ساخت سریال طنز شاهگوش علت غیبت میرباقری عنوان شده است.

***

از آنجا که دوازدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلام حسینی سال آینده در استان خوزستان و شهر اهواز برگزار می شود، نشان اجلاس دوازدهم به چهره ماندگار دفاع مقدس صادق آهنگران – به نمایندگی از استانداری خوزستان – تقدیم شد و مراسم اختتامیه یازدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی با مداحی نزار القطری و صادق آهنگران و گرفتن عکس یادگاری مس÷ ولان حاضر در مراسم با تقدیرشدگان به پایان رسید.