او همچنین اظهار کرد: فکر می کنیم دیگر باید تقسیم بندی های بی معنی برداشته شود و مسؤولین باید بدانند که با حذف نام ها، یاد این شخصیت ها محو نخواهد شد.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، افشین علاء - دبیر همایش بزرگداشت نیما یوشیج - در نشستی که هفتم آبان ماه در محل انجمن شاعران ایران برگزار شد، به تشریح برنامه های این همایش که قرار است نهم آبان ماه در شهرستان نور برگزار شود، پرداخت و گفت: انجمن شاعران ایران به طور طبیعی در مناسبت های مهم ادبی برنامه هایی را برگزار می کند که یکی از آن ها سال روز تولد یا خاموشی نیماست که روز مهمی برای ادبیات معاصر ایران است.

او در ادامه اظهار کرد: امسال تصمیم گرفته شد مراسم سال روز تولد نیما در شهرستان نور برگزار شود تا برای اهالی این شهرستان نیز این امکان فراهم شود که از نزدیک با جمعی از دوستان و شاعران روبه رو شوند و سخنان آن ها را بشنوند.

این شاعر ادامه داد: با توجه به این که آثار نیما جزو میراث فرهنگی مکتوب محسوب می شود، همچنین خانه موزه نیما در روستای یوش قرار دارد، سازمان میراث فرهنگی نیز برای حمایت از برگزاری این همایش در شهرستان نور و روستای یوش از ما حمایت کرده است. همچنین دستگاه های مربوطه شهرستان نور از برگزاری این برنامه استقبال کردند و استاندار محترم مازندران نیز دستور همکاری های لازم را داده اند. شورای شهر این شهرستان نیز اعلام آمادگی کرده است.

او افزود: مراسم سخنرانی این همایش در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان نور برگزار می شود که سالن مجهزی در اختیار دارد و قرار است این سالن در روز نهم آبان در اختیار ما قرار گیرد. همچنین فرمانداری شهرستان نور و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان بسیج شده اند تا بستر مناسب برای برگزاری این همایش را فراهم کنند.

علاء در ادامه با اشاره به هم زمانی برگزاری بزرگداشت نیما با بزرگداشت سلمان هراتی در شهرستان تنکابن از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و حوزه هنری، عنوان کرد: متأسفانه برنامه ما با برنامه ای که برای سلمان هراتی در نظر گرفته اند، هم زمان شده است. آن ها به انجمن شاعران خبر ندادند، در صورتی که این توقع می رفت که به انجمن خبر می دادند، چون سلمان هراتی از شاعرانی بود که از حلقه انجمن شاعران ایران برخاسته بود؛ بنابراین این هم زمانی باعث می شود برخی از علاقه مندان به حضور در دو مراسم نتوانند به یکی از این برنامه ها بروند.

این شاعر در ادامه درباره برگزاری بزرگداشت روز نیما در روز نهم آبان ماه با توجه به این که ۲۱ آبان ماه سالگرد تولد نیماست، گفت: این مسأله به خاطر تقارن بیست ویکم آبان ماه با محرم است، بنابراین تصمیم گرفته شد این برنامه کمی به جلو کشیده شود. ضمن این که روستای یوش در منطقه کوهستانی است که اگر در آن جا برف ببارد، امکان عبور و مرور سخت می شود.

دبیر همایش بزرگداشت نیما ادامه داد: در این مراسم، ساعد باقری، سهیل محمودی، فاطمه راکعی، عبدالجبار کاکایی و دیگر دوستان حضور خواهند داشت. همچنین نهادها و انجمن های ادبی از برگزاری چنین مراسمی در شهرستان نور ابراز خوشحالی کردند. برنامه روزنامه پنج شنبه ۹ آبان ماه از ساعت ۸: ۳۰ تا ۱۲ در دانشگاه آزاد با حضور استاندار مازندران، رییس میراث فرهنگی استان، مسؤولین شهرستان نور و جمعی از اعضای انجمن شاعران ایران برگزار می شود. همچنین یک فیلم مستند درباره نیما و زادگاهش یوش پخش خواهد شد. هفت تابلو نقاشی نفیس استاد نصراللهی مرتبط با آثارنیما یوشیج نیز در این همایش به نمایش گذاشته خواهد شد. برپایی نمایشگاه صنایع دستی از دیگر برنامه هایی است که در حاشیه مراسم انجام خواهد شد. دیدارهای صمیمی بین شاعران و میهمانان و فعالان فرهنگی استان هم از دیگر برنامه های این همایش است.

علاء سپس درباره مهم ترین هدف این سفر، عنوان کرد: اصلی ترین هدف ما در این سفر بیان انتقادات و پیشنهادات است، چون فکر می کنیم شهرستان نور با توجه به این که زادگاه نیما در یوش قرار دارد، این ظرفیت را دارد که جایگاه ویژه ای در کشور داشته باشد، زیرا جایگاه نیما فقط به خاطر برهم زدن ترکیب شعر نیست، بلکه او نوعی نگاه را در مسائل فرهنگی مطرح کرد که نمونه ی آن جلال آل احمد است که خود را شاگرد نیما می دانست.

او همچنین عنوان کرد: نگاه نیما در ادامه در کشور منشأ تحول در زمینه های هنر و ادبیات شد و آن را از ابتذال و تکرار نجات داد و روح تازه ای در فرهنگ و هنر دمید؛ به همین جهت فکر می کنیم که زادگاه او می تواند مرکزی برای فعالیت های هنری و فرهنگی بویژه شعر باشد، بنابراین ما در این همایش پیشنهاد تشکیل بنیاد نیما را خواهیم داد که به طور مشخص عهده دار نیما و آثار او باشد و از زبده ترین شاعران استان در آن شرکت داشته باشند و بنیاد هم در خود استان مازندران باشد.

علاء گفت: حضور مسؤولان و شخصیت ها در این همایش فرصت خوبی است که شرکت کنندگان پیشنهادهای خود را به آن ها ارائه کنند، چون با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، این توقع بجاست که مسائل فرهنگی در اولویت قرار داده شود و مسؤولان شنوای دغدغه های هنرمندان بویژه در حوزه شعر نیما و شخصیت او باشند.

او سپس اظهار کرد: به جز استان مازندران که در شهرستان نور یک خیابان به نام نیما نام گذاری شده است و همچنین در جاده استان مازندران که در چند جا نشان می دهد خانه نیما در کجا واقع است، هیچ نشانه دیگری از نیما در کشور وجود ندارد. از طرفی مسیر خانه نیما در یوش هم به خاطر کوهستانی بودن، جاده مناسبی ندارد، بنابراین یکی دیگر از اهداف و خواسته های ما این موضوع است که بتوانیم شرایطی فراهم کنیم که این منطقه بیش تر به مردم شناسانده شود، چون نیما ظرفیت این را دارد که برای شهرستان نور و استان مازندران به عنوان یک سمبول مطرح شود.

او گفت: از اقداماتی که می توان در این زمینه انجام داد، نصب تندیس نیما، تجهیز کردن موزه نیما و ساختن هتل برای گردشگران است.

علاء گفت: نیما با تمام وجودش به یوش متعلق بود و علی رغم این که یک اشراف زاده، روشنفکر بود و با مکاتب ادبیات غرب آشنا بود، اما همواره روحیه روستایی و کوهستانی خود را حفظ کرد، به طوری که بند بند اشعارش از طبیعت اقلیم یوش سرچشمه گرفته است که این درهم آمیختگی با زادگاه در کم تر شاعری دیده شده است و این موضوع نشان دهنده عشقی است که به مازندران و یوش داشته است، بنابراین باید این سرزمین را حداقل به گردشگران ایرانی معرفی کنیم، کما این که گردشگران خارجی زیادی به نیما علاقه مندند. همه این موضوعات می تواند در بنیاد نیما ظهور و بروز پیدا کند که مستلزم همتی بین مسؤولان فرهنگی است و این که نیما یوشیج را جدی بگیرند.

او همچنین درباره جمع آوری آثار نیما یوشیج و موارد اختلافی که معمولا بر سر این آثار که سیروس طا هباز به جمع آوری آن ها همت گما شده است، وجود دارد، عنوان کرد: سیروس طاهباز دلسوزانه بدون هیچ چشم داشتی تمام انرژی و عمر خود را صرف جمع آوری آثار نیما کرده است، اما شراگیم، فرزند نیما، متأسفانه جوسازی هایی در این باره انجام می دهد که باید ایشان به جای جوسازی ها وارد گود شوند و اگر حرف و توانی برای بهتر ارائه کردن آثار دارند، ارائه کنند. البته ایشان در ایران نیستند و در جریان کارها هم نیستند و کسی هم از ایشان خبر ندارد.

دبیر برگزاری همایش نیما یوشیج در ادامه با اشاره به این که چند سالی است فعالیت های انجمن شاعران ایران محدود شده است، اظهار کرد: انجمن یک ان جی اوست و با همکاری نهادهای فرهنگی به فعالیت می پردازد، اما در دولت قبلی حمایت ها قطع شده بود و امروز از دولت جدید یعنی دولت تدبیر و امید انتظار داریم که این حمایت ها قطع نشود و از انجمن شاعران حمایت بیش تری صورت گیرد.

او افزود: در طول چند سال اخیر ما در انجمن شاعران ایران تنها محدود به برگزاری جلسات اعضا بودیم و متأسفانه در دولت گذشته هیچ کمکی از سوی نهادها به انجمن صورت نگرفت، اما بنا داریم با حمایت دولت جدید، بعد از نیما به سراغ قله های دیگر شعر مثل احمد شاملو و فروغ فرخزاد برویم و فکر می کنم دیگر نباید از نام بردن از شاعران ابایی داشته باشیم.

این شاعر گفت: فکر می کنم انجمن شاعران ایران نمی تواند در مقابل شاعرانی چون شاملو و فروغ کاری نکند. زمانی می دیدیم که فروغ را متهم به بی بند و باری در شعر می کردند، اما امروز می بینیم موجی نو به جایی رسیده است که ابتذال را به نام شعر در دست گرفته است. حالا چرا ما نباید از قله های ادبیات مان یادت کنیم؛ کسانی که نگاه آن ها نگاهی عاشقانه بود. اصلا مگر ادبیات بدون نگاه عاشقانه معنا پیدا می کند؟

علاء با بیان این که بزرگداشت یاد شاعرانی چون شاملو و فروغ کار زیادی می طلبد، اظهار کرد: کار کردن برای این شاعران به شرطی است که هم مسؤولان و هم شاعران این شخصیت ها را در انحصار خود نبینند و دچار گروه بندی و مرزبندی نشوند، افرادی فکر نکنند که شاملو متعلق به گروه خاصی است و افراد دیگر شخصیت های دیگر را فقط متعلق به خود نبینند. فکر می کنیم دیگر باید این تقسیم بندی های بی معنی برداشته شود. مثلا شخصیتی چون طاهره صفارزاده یکی از قله های قرآنی و زن اندیشمند ایرانی است و همیشه هم گام انقلاب بود و با شاملو هم دوستی داشت، حالا ما چرا باید این گونه صف بندی داشته باشیم؟ امروز باید به همه شخصیت ها پرداخته شود. مسؤولین نیز باید بدانند که با حذف نام ها، یاد این شخصیت ها محو نخواهد شد، بلکه بیش تر مورد توجه قرار می گیرند؛ منتها شاید از طرق ناصحیح. اما باید خودمان مفاخرمان را به مردم بشناسانیم و آن ها را در کتاب های درسی معرفی کنیم.