به گزارش پارس به نقل ازایسنا، مراسم افتتاحیه قسمت دوم فیلم سینمایی « شهر موش ها» با حضور جمع سینماگران، مسئولین و خانواده هایی که بچه هایشان را به لوکیشن اصلی این فیلم در بوستان « ولایت» آورده بودند، شامگاه ۵ مهر ماه برگزار شد.

یک فیلم کودک با لابی گری جایزه اسکار بگیرد!

اجرای این مراسم را مانند برنامه نشست رسانه ای این فیلم، دو عروسک « موش» به نام « آقا موشه» و « خانم موشه» برعهده داشتند.

پس از صحبت های مقدماتی آنها و شوخی هایی مانند اینکه به جایی برسیم که هر بچه، یک سینما داشته باشد و چنان لابی کنیم که یک فیلم کودک جایزه اسکار را بگیرد، در ادامه گروه موسیقی « دم دراز» که شامل عروسک هایی که هر کدام یک آلت موسیقی را در دست داشتند به اجرای ترانه ی « شهر موش ها» پرداختند.

خاتمی در پیام تصویرش درباره ی « شهر موشها» چه گفت؟

در ادامه سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور دوران اصلاحات در تصاویری که پخش شد، درباره ی « شهر موش ها» و تأثیر آن بر روی بچه ها به اظهار نظر پرداخت و گفت: این فیلم مسائل را از زبان کودکان و از نگاه آن ها مطرح کرده بود. ما باید توجه داشته باشیم کسانی مخاطب این فیلم هستند که در آینده شان می تواند، بسیار موثر باشد و داشتن دید انسانی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: دو نوع سینمای کودک، می توانیم داشته باشیم. یکی اینکه کودک در فیلم باشد و بخواهیم بگوییم کودک کیست؟ و چگونه رشد می کند. دیگر آنکه مخاطبش کودک باشد که این بسیار مهم است و حساسیت به اوج خود می رسد. مانند فیلم « شهر موش ها» و امیدوارم باز هم شاهد کار خوبی باشیم.

سید محمد خاتمی با بیان اینکه در جریان جزئیات قسمت دوم « شهر موش ها» نیست، ادامه داد: می دانم در این مرحله قرار است، موش های کوچک، بزرگ شده و نکته مهم تربیت آنان است که چگونه تربیت شده اند.

رئیس جمهور دولت هفتم و هشتم با آرزوی موفقیت برای مرضیه برومند و دست اندکاران ساخت این فیلم خاطرنشان کرد: برای همه شاخه های هنری به خصوص سینمای کودک آرزوی موفقیت می کنم.

توحیدی: اگر سینمای ایران یک مرد داشته باشد، مرضیه برومند است

فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه « شهر موش ها» اولین نفر از عوامل فیلم بود که توسط « آقا موشه و خانم موشه» به روی سن دعوت شد و گفت: یک شایعه در سینمای ایران وجود دارد و اینکه هیچ فیلمنامه نویسی دوبار نمی تواند با مرضیه برومند کار کند، می گویند یا افسرده و یا کشته می شود اما من دو دهه است با ایشان کار می کنم. علی رغم سخت گیری خانم برومند، معتقدم مثل کارهای دیگری که با ایشان بودم من را تحمل کردند و اگر سینمای ایران یک مرد داشته باشد، آن هم مرضیه برومند است.

وی با اشاره به سیر ساخت قسمت دوم « شهر موش ها» خاطرنشان کرد: خانم حکمت و علی سرتیپی حقوق این کار را از تلویزیون گرفتند و مرضیه برومند هم به تردید ۳۰ ساله اش پایان داد و کار را شروع کرد.

توحیدی ادامه داد: این کار در بخش خصوصی و با دو تهیه کننده که دل شیر دارند، ساخته می شود. دوران تازه ای شروع شده و راه برون رفت سینما از بن بست تقویت بخش خصوصی است.

محسن شاه ابراهیمی مدیر طراحی این فیلم هم با بیان اینکه دکور « شهر موش ها» بعد از چهار، پنج ماه کار مداوم آماده تحویل شده است، گفت: دکورها در دو سوله ساخته شد که یکی از آن ها ۱۵۰۰ متر مساحت دارد و گروهی بالغ ۴۰ نفر درگیر کار ساخت وساز بودند.

جعفر عروجی مدیر تولید و داریوش حکمت دستیار اول فیلمبردار دیگر عوامل این فیلم بودند که توضیحاتی را ارائه کردند.

افتتاحیه فیلم مدرسه موشهای ۲

امیدواریم « شهرموشها» با بودجه ی ۶ میلیاردی به پایان برسد

عروجی توضیح داد: گروهی حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر از دی ماه سال ۹۱ مشغول پیش تولید این فیلم شدند و در ابتدا بودجه این فیلم دو میلیارد پیش بینی شده بود که با تورمی که به وجود آمد، امیدواریم این فیلم با شش میلیارد به پایان برسد.

به گزارش ایسنا، پس از پخش گزارش تصویری از مراحل ساخت دکور و عروسک ها و بازدید نصرت الله کریمی از کارگاه ساخت عروسک ها، تصاویری در ادامه صحبت های « آقا موشه و خانم موشه» پخش شد که در تصاویر خود را در صعود تیم ایران به جام جهانی ۹۸، رفتن اولین فضانورد زن به فضا و گرفتن اسکار اصغر فرهادی موثر اعلام کردند.

در تصاویر دیگری افرادی چون احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر، علیرضا خمسه، خشایار دیهیمی، گیتی خامنه، آتیلا پسیانی، عادل فردوسی پور، داوود محمدی سردبیر روزنامه شرق، همایون شجریان، مسعود جعفری جوزانی، فریدون عموزاده خلیلی درباره « شهر موش ها» به اظهار نظر پرداختند.

نازنین توسلی طراح لباس و محمد اعلمی یکی از عروسک سازان، عوامل دیگر « شهر موش ها» بودند که با حضور بر روی سن توضیحاتی ارائه کردند.

توسلی از ساخت لباس برای ۴۰ کاراکتر اصلی و ۶۰ کارکتر فرعی گفت و اعلمی هم شروع ساخت عروسک ها را از بهمن ۹۱ اعلام کرد و گفت: ۱۸ بازی دهنده، عروسک ها را حرکت می دهند که هشت عروسک اصلی خواهد بود.

در ادامه اظهارنظر تصویری مدیران، سینماگران و روزنامه نگاران، احمد میرعلایی، ویشکا آسایش، جواد دلیری سردبیر روزنامه اعتماد، فرهاد آییش، جواد خیابانی، رضا عطاران، علی اصغر سیدآبادی، کسرا نوری سردبیر روزنامه بهار، ابوالحسن داوودی، رویا تیموریان، صابر ابر، محمد چرم شیر و پگاه آهنگرانی درباره این فیلم صحبت کردند.

بخش دیگر برنامه، پخش تصویری از عروسک زی زی گولو بود که با مرضیه برومند در حال صحبت کردن بود و این کارگردان در حالی که صدایش شنیده می شد، اظهار امیدواری کرد: قسمت دوم « شهر موش ها» موفق باشد تا ایرج محمدی تهیه کننده زی زی گولو هم ترغیب شود، فیلم سینمایی آن را بسازد.

پرویز آبنار مدیر صدا، رضا میثاقی سرپرست جلوه های رایانه ای، بهرام دهقان یار آهنگساز، هنگامه مفید ترانه سرا و آزاده پورمختار سرپرست گویندگان هم توضیحاتی درباره فعالیت شان در « شهر موش ها» ارائه کردند.

در ادامه تصاویری از نظرات مدیران و سینماگران درباره پیش بینی شان از وضعیت امروز کاراکترهای « شهر موش ها» پخش شد که برخی از این اظهارنظرات از جمله زنده نماندن عینکی و نفهمیدن بسیاری از اتفاقات امروز توسط « خوش خواب» که از زبان فردوسی پور مطرح شد، با استقبال حاضران همراه شد.

در بخش دیگری از این مراسم اعلام شد همزمان با اکران، عروسک ها، لوازم جانبی و بازی رایانه ای مرتبط با « شهر موش ها» عرضه خواهد شد و کنسرت « شهر موش ها» نیز برگزار می شود.

منیژه حکمت و علی سرتیپی تهیه کنندگان این فیلم آخرین حاضران بر روی سن بودند که حکمت از حاضران ساخت به احترام بزرگداشت مرضیه برومند به پا خیزند و از این کارگردان دعوت کرد تا به جایگاه برود.

انتقاد منیژه حکمت از مسوولان وزارت ارشاد

منیژه حکمت با گله از مسئولین وزارت ارشاد با بیان اینکه آن ها هیچ همراهی با ما نکردند، از عدم حضورشان در این مراسم انتقاد کرد و گفت: دعوت رسمی کردیم، اما دریغ از حضور یکی از آن ها که به این مراسم بیایند.

وی خطاب به حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: ما سینماگران ویژه ای هستیم اما شاید برای شما ویژه نبوده ایم که به سفارت ایران در فرانسه رفت وآمد کنیم، اما ما ویژه ایم به خاطر کودکان. عیبی ندارد نیامدید و ممکن است کار داشتید اما حداقل یک خسته نباشید به ما می گفتید که آن را هم دریغ کردید. اما ما « شهر موش ها» را می سازیم و چراغ سینمای کودک را روشن می کنیم.

حکمت همچنین خطاب به علیرضا تابش رئیس دفتر محمدعلی نجفی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: به ایشان بگویید در دکور ما از المان های ایرانی استفاده شده است.

این تهیه کننده اظهار امیدواری کرد: سینمای مستقل بدون حمایت دولتمردان به کارش ادامه دهد.

سرتیپی هم با تبریک آشتی صنعت و سینما گفت: امیدوارم موقعی که « شهر موش ها» پرفروش ترین فیلم سینمای ایران شد، چنین جشنی را برگزار کنیم.

مرضیه برومند: کار سختی در پیش دارم

مرضیه برومند با قدردانی از حضور افرادی که در این مراسم حاضر شده اند، آن را بسیار دل گرم کننده دانست واظهار کرد: نگرانی من بیشتر شد و می دانم کار سختی در پیش دارم. من « شهر موش ها» را ۳۰ سال پیش ساختم و آن موقع جوان بودم و کسی از من توقع نداشت اما در حال حاضر توقعات بسیار زیاد است.

وی افزود: خوشبختانه تهیه کنندگان خوبی دارم که هر چه خواستم فراهم کردند و من هم تلاش زیادی می کنم.

این کارگردان با اشاره به مطلبی که چندی پیش در خصوص مرتبط بودن « شهر موش ها» با صهیونیست ها منتشر شده بود، گفت: دوستی گفته بود « شهر موش ها» را به سفارش آن ها ساختم، در حالی که باید به این دوست بیمار بگویم اگر من سفارش پذیر بودم در مملکت خودم سفارش می گرفتم. متأسفانه در زمان ز ی زی گولو هم خیلی از این حرف ها درآوردند. تنها می خواهم خدا ذهن بیمار آن ها را شفاء دهد. من هم با این حرف ها از میدان به در نمی شوم و در ۶۵ سالگی مانند شیر هستم.

وی درباره انگیزه اش از ساخت « شهر موش ها» بعد از ۳۰ سال گفت: احساس وظیفه می کنم تا با این کار برای جوانان که کار عروسکی می کنند، فرصت تجربه و موقعیت خوبی فراهم کنیم و در این فیلم هم از جوان ها استفاده کردیم.

برومند با نام بردن از افرادی چون حمید جبلی، ایرج طهماسب، فاطمه معتمدآریا، مجید شناور و… اظهار کرد: قطعا اگر این افراد نبودند، « شهر موش ها» ساخته نمی شد. حالا هم اجازه می خواهم با احترام به اساتیدم « شهر موش ها» را به احمد بهبهانی، رضا ژیان و کامبیز صمیمی مفخم تقدیم کنم.

پس از صحبت های برومند با اهدای لوح تقدیر از مشارکت اسپانسرهای این فیلم با عنوان پیوند دهنگان صنعت و هنر قدردانی شد.

در پایان این مراسم گروه سرودی از کودکان به اجرای ترانه « شهر موش ها» پرداختند و پس از آن مرضیه برومند به داخل دکورهای « شهر موش ها» رفت و در حالی که تنها صدای آن پخش می شد، کار را کلید زد.

با فرمان آغاز فیلمبرداری مرضیه برومند، این مراسم با نورافشانی به پایان رسید.

از حاضران در این مراسم که از ساعت ۲۰ تا ۲۲ و ۳۰ دقیقه ادامه داشت، می توان به احمد مسجدجامعی، حمید فرخ نژاد، داوود رشیدی، یدالله صمدی، علی زارعان، پگاه آهنگرانی، خسرو امیرصادقی، سیدجمال ساداتیان، بهناز جعفری، مسعود کرامتی، علیرضا خمسه، بهرام شاه محمدلو، مهتاب کرامتی، احمد پورنجاتی، مرتضی احمدی، هادی ایازی، سروش صحت، علیرضا تابش، همایون اسعدیان و علیرضا رئیسیان اشاره کرد.

تدارک ویژه ای برای برپایی این مراسم شده بود به طوری که میهمانان از روی فرش قرمز وارد محوطه برپایی این مراسم در کنار یکی از سوله های اصلی « شهر موش ها» می شدند و در بدو ورود مورد استقبال منیژه حکمت و علی سرتیپی تهیه کنندگان این فیلم قرار می گرفتند.

_ در اطراف محوطه در نظر گرفته شده برای این مراسم اسپانسرهای فیلم « شهر موش ها» با برپایی غرفه هایی به معرفی خدمات و محصولاتشان می پرداختند.

_ قبل از شروع مراسم از میهمانان با میوه و پنیر پذیرایی می شد و برای کودکان نیز هدایایی در نظر گرفته شده بود که توسط پگاه آهنگرانی به آن ها اهدا می شد.

_ سوله اصلی « شهر موش ها» به رنگ مشکی و به شکل کلاکت رنگ آمیزی شده بود و با درج نام کارگردان و تهیه کننده فیلم، عنوان سکانس اول بر روی کرکره ورودی نوشته شده بود که مرضیه برومند پیش از کلید زدن فیلم با اسپری « به نام خدا» را نیز به این نوشته ها اضافه کرد.

_ برای این مراسم حدود ۵۰۰ صندلی سینما بر روی زمین نصب شده بود.

_ همزمان با پخش سرود ملی، پرچم ایران نیز به احتزاز درآمد.

_ در ابتدای مراسم تیزر بانک « گردشگری» پخش شد و درادامه نیز کرمان موتور، تاژ، مینو، هاوب و پرشین بلاگ به عنوان دیگر حامیان مالی این فیلم معرفی شدند که عروسک های اجرا کننده برنامه درباره هر کدام، مطلب طنزی گفتند.

_ پخش تصاویر سیدمحمد خاتمی با تشویق حاضران همراه شد.

_ توحیدی در سخنانش به شمقدری اشاره کرد که یکی از موش های مجری تذکر داد: اسم این ها را نیاورید، برایشان تبلیغ می شود.

_ مرضیه برومند قبل از اجرای سرود شهرموشها توسط بچه ها به طولانی بودن این مراسم اشاره کرد و گفت: حدود نیم ساعت این برنامه اضافه بود و بچه ها خسته شدند که امیدوارم فیلم ما اینگونه نشود.

_ از کاوه شاه محمدلو به عنوان مدیر فیلمبرداری این فیلم نام برده شد.

_ در طول اجرای مراسم رد شدن هواپیما (در مسیر فرودگاه) با ارتفاع کمی از حاضران، جلب توجه می کرد.

_ در بخشی از تصاویر پخش شده از احمد مسجدجامعی درباره شهردار « شهر موش ها» سوال شد که او این امر را منوط به نظر شورای « شهر موش ها» اعلام کرد.

_ منیژه حکمت در سخنانش از اهالی رسانه برای حمایت از این فیلم قدردانی کرد.

_ بسیاری از حاضران ایستاده مراسم را دنبال کردند.

_ هنگام ورود مرضیه برومند به سوله برای کلید زدن فیلم از بچه ها و حاضران خواست کسی وارد محوطه کار نشود.

_ این مراسم با پذیرایی شام از حاضران به پایان رسید.