به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، رالی « پاریس تا پرسپولیس» ، نخستین بار در سال ۱۹۷۱ میلادی از فرانسه به مقصد ایران برگزار شد. این رالی هر سال توسط یک شرکت اروپایی (فرانسوی، ایتالیایی، سوییسی) اجرا می شود که چند سالی می شد به دلیل تحولات سیاسی، مسیر و مقصد ایران از برنامه های آن ها حذف شده بود؛ اما در سال ۲۰۱۱ میلادی با رایزنی و تعامل شرکت گردشگری ایرانی « پاسارگادتورز» بار دیگر ایران در مقصد و برنامه ی این شرکت اروپایی قرار گرفت و رالی « پاریس تا پرسپولیس» دوباره به برنامه های این شرکت اضافه شد.

ابراهیم پورفرج، مجری این تور در ایران که چند سالی است با هماهنگی با این شرکت اروپایی، رالی « پاریس تا پرسپولیس» را در ایران برگزار می کند، درباره ی برنامه ی امسال به خبرنگار ایسنا گفت: در رالی امسال، ۵۸ گردشگر از کشورهای فرانسه، سوییس، بلژیک، آلمان، ایتالیا، پرتغال، بوسنی و اتریش، با ۲۷ خودرو که بیشتر آن ها از نوع « دو دیفرانسیل» هستند، شرکت کرده اند. آن ها از ۱۴ تیرماه از مرز بازرگان به خاک ایران وارد شدند و پس از ۱۹ روز کشور ما را از همین مرز ترک می کنند.

وی ادامه داد: آن ها در این مدت از استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، فارس، اصفهان، سمنان، مازندران، گیلان و اردبیل عبور می کنند و در نقاطی مانند قره کلیسا، تخت سلیمان، کویر مصر و خلخال کمپ می زنند و بیشترین مسیر حرکت شان هم جاده های فرعی است.

پورفرج گفت: مسیر به گونه ای طراحی شده که این گردشگران ضمن دیدن جاذبه هایی مانند پرسپولیس و پاسارگاد که مقصد اصلی این رالی است، از نقاط روستایی و کمتر شناخته شده ی ایران از جمله « پارک ملی توران» نیز گذر کنند و حتی در آن ها اندکی توقف داشته باشند.

وی اظهار کرد: تجربه نشان داده که برای این گردشگران، توقف در نقاط روستایی، استراحت در قهوه خانه های کوچک و خوردن غذاهای محلی و برقرار کردن ارتباط با مردم بومی ایران، جذابیت زیادی دارد و با وجود آن که این یک رالی سرعت است، ولی برنامه، طوری تنظیم شده که شرکت کنندگان ضمن حفظ سرعت خود، از این جاذبه ها لذت بیشتری ببرند، شاید برای همین، تلاش کردیم برخلاف رالی های مرسوم، حرکت در مسیرهای فرعی و کمپ زدن در نقاط جذاب را در این تور برنامه ریزی کنیم.

این تورگردان با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته برای تردد این خودروها در جاده های کشور، گفت: هماهنگی های لازم با نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی شده است تا با توجه به مدارک و کدهای گرفته شده از حراست نیروی انتظامی، مانع تردد و حرکت آن ها نشوند، چراکه متوقف کردن این خودروها، سبب بازماندن شرکت کنندگان از این رالی و اختلال در سرعت آن ها می شود.

پورفرج همچنین درباره ی چگونگی ورود این خودروها به خاک ایران با توجه به شرایط و قوانین گمرک کشور، اظهار کرد: کنترل و ترخیص این خودروها از مرز و گمرک « بازرگان» ساعت ها طول کشید، آن ها ۱۲ ظهر به مرز رسیدند و ۸ شب کارشان در این مرز تمام شد و به خاک ایران وارد شدند. البته دلیل این وضعیت، محدودیت امکانات در این گمرک بود.

او افزود: اگر اقدامات و پیگیری های مدیر اداره ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی نبود، این کار آسان انجام نمی شد. آقای عبدالله پور دو سه روز برای هماهنگی و توجیه های لازم در مرز، وقت گذاشت و برای ورود این ماشین ها و گردشگران به خاک ایران، خیلی کمک کرد. او حتی تلاش کرد با اجرای گروه های موسیقی سنتی، زمان معطلی در مرز را برای گردشگران، طور دیگری رقم بزند.